"סיורים בבאר שבע ובערים הנבטיות בנגב".

"טיולים וסיורים בדרום ארץ ישראל בנגב ובבאר שבע".

"מדריך טיולים ומורה דרך בבאר שבע ובנגב".

לקריאה נוספת באתרים נוספים של אפי נחמיאס www.toursguides.com    www.efitours.co.il

טיולים וסיורים בבקעת באר שבע ובאר שבע:

"תצפית מאנדרטת הנגב על באר שבע", בילוי טיול בפרק נחל באר שבע בטיילת ואתרי הבריאות והנופש המקומיים, "סיור וביקור בבית אשל אחת התצפיות שהוקמו במלחמת העולם השניה", סיור מודרך בעיר העתיקה של באר שבע מאתר "באר אברהם", "טיול מודרך בלב העיר העתיקה", נצטלם ליד באר האנטיליה של באר שבע. "בית פריח אבו מדין ראש העיר המוסלמי של באר שבע", בית הבראה של באר שבע(בית המושל) ומוזיאון באר שבע,  בית החולים התורכי של באר שבע, בית הקברות הבריטי של באר שבע וביקור לעומק בתחנת הרכבת המשוחזרת של באר שבע כולל הקטר התורכי.

 

 

"סיורים בנגב לקבוצות"- טיול בעיר העתיקה של באר שבע מתחנת הקטר ועד בית הסראיה ".

סיור מודרך בבירת הנגב באר שבע, מעצה עירונית המתפתחת בקצב אדיר ויפהפה ואנו נתרכז יותר בישן אך גם קצת בחדש של באר שבע, סיור בבאר שבע התורכית.

סיור בבאר שבע החדשה, אנדרטת הנגב, מוזיאונים ומרכזי מבקרים בבאר שבע, נחל באר שבע ובית אשל, סיור בנגב המערבי ועוטף עזה. רעיון לירידה מתל אביב לבאר שבע , ים המלח או הנגב-נסיעה דרך כביש  6 לקרית גת וסיפור האנדרטה של הפלוגה הדתית בעיראק אל מנשייה, תל לכיש המקסים והמשך נסיעה דרך אמציה, שקף, שומרייה, נטע וסנסאנה ותמיד באר שבע בירת הנגב תהיה המוקד המרכזי באטרקציות שלה.

העיר העתיקה באר שבע נבנתה בשנת 1900 על ידי הטורקים. נקראה  ביר-א-סבע. הטורקים הניחו על "באר אברהם" מתקן אנטוליה כדי לאפשר ולהקל על הבדואים בשאיבת המים. לתכנון העיר הוזמנו 4 אדריכלים , שני ערביים ושני צרפתיים. העיר נבנתה כעיר בעלת סגנון מודרני במתווה של שתי וערב. הרחוב הראשי הוא רחוב קק"ל שרוחבו כ- 20 מטרים,(לא אופיני לעיר מזרחית)- וכך כדי בנייה התגלו שרידים ביזאנטיים. ישנם כאן מספר מבנים מהטורקים כמו בית הסארייה, מבנה בן 2 קומות בנין הממשל, מכאן יצאה  הדרך לעזה. נבנה למושל הטורקי  עבדול חמיד השני שהשליט סדר בין שני השבטים הבדואים שרבו ביניהם , שבט הטרבין ושבט עזאזמה.  (כיום משמש כמרכז פיקוד  דרום). בסמוך נמצא "גן אלנבי" (שהיה סגור). הוקם על ידי פלוגת הנוטעים של מקווה ישראל. ממול נבנה בית המושל –  מסגד שנבנה על ידי הבדואים וכיום בשיפוץ שיהפוך להיות מוזיאון. בשנת 1903 הטורקים פנו לאוסישקין ובקשו למכור להם קרקעות אך נתקלו בסירוב. היה מושל בשם ערף אל ערף שהמציא את המושג "נכבה"- הוא ברח ב-1920, במקום ניתן לראות את "פארק קרסו למדע", ומוזיאון הקטר ליד תחנת הרכבת הישנה, הקרב על באר שבע גבה אבידות קשות משני הצדדים. ישנו בית קברות לחיילים הבריטיים, האוסטרלים הניו זילנדים ויהודי אחד שנפלו במלחמת העולם הראשונה. באיזור ישנה גם אנדרטה קטנה לזכר החיילים הטורקים שנפלו באותה המלחמה. הליכה לתחנת הרכבת החיג'אזית ולקרון רכבת הקיטור המפורסם-  70414 מהשיר של אריק לביא ז"ל.  המסילה תוכננה להמשיך דרומה לכיוון תעלת סואץ אך היא לא הגיעה. במקום אנדרטת זכרון לחיילים הטורקיים האלמונים ובין לבין המבנים המרכיבים את תחנת באר שבע התורכית.

סיפור הבידואים בנגב ובמרחב המדברי:

במאות ה 19-20 יש לטורקים אינטרס באיזור והם מרכזים אותם בבקעת באר שבע ורמת הנגב. בשנת 1948 חיו בנגב 7 שבטים של בדואים . הם מנו כ- 80 אלף איש. בשנת 1952 הרבה מהם ברחו לסיני ונשארו בנגב כ 13 אלף איש. בעקבות הריבוי הגדול שלהם ואוזלת היד של המדינה מספרם מגיע ל- 230 אלף איש. המדינה החליטה לקדם אותם אל קידמת שנות האלפיים ולכן בנתה להם 7 ערים. (רהט, חורה, אל סוד, כסייפא ועוד) . רוב האוכלוסיה המבוגרת והמסורתית דחו הצעות אלו כי לא יכלו לוותר על המסורת והמנהגים שלהם. המדינה לא הייתה מספיק רגישה ולא הבינה את צרכיהם במתן תעסוקה ופרנסה. כיום אחוזי הפשיעה והאנלפבתיים אצל הבדואים הם הגבוהים ביותר בארץ.  האור הקטן שבקצה המנהרה מגיע מיוזמה והרצון של הנשים הבדואיות בשימור עבודות היד והמלאכות האוטנטיות כמו- אריגה, רקמה , בישול לתיירות.

"הצעה לסיור בבאר שבע העתיקה והחדשה":

הנני מדריך קרוב לשלושה עשורים בבאר שבע העתיקה והחדשה ואשמח להעביר הדרכה פיקנטית וצבעונית. ניתן לפתוח עם תצפית מדהימה מכתף באר שבע ואנדרטת הנגב של דני קרוון המספרת ב-16 מונומנטים מבטון על הנגב ומלחמת תש"ח בנגב (שעה), התצפית על דרום הר חברון,"בקעת באר שבע והעיר באר שבע המתפתחת", התפתחות הישוב הבידואי במרחב בקעת באר שבע לצד בסיסי צה"ל – צבא הגנה לישראל החדשים והוותיקים(עיר הבה"דים).

סיור רכוב והיכרות עם ברובעים החדשים והקצת פחות של באר שבע ויש המון תוכן, אוניברסיטה, בית חולים סורוקה, טיילות, גנים, פרוייקטים ייחודיים, "גורדי שחקים" ועוד, סיור בבאר שבע העתיקה שעתיים וקצת-משחזור תחנת הרכבת התורכי והקטר  70414 שהובא מאי שם, "בית הקברות הבריטי" והקבר היהודי היחידי שם והכיתוב המרגש, מרכז מבקרים חדש לזכר "האנז"ק שנפתח לאחרונה, בית הספר לשייחים והיום מוזיאון קרסו, גן האמנות והפסלים, "בית הסראיה של באר שבע" הוא בית המושל, "בית פריח אבו מדין המוכתאר של באר שבע", "השקם הישן" ואחד המבנים המפוארים ושליט שהפך לשר בממשלת ירדן ,"באר האנטיליה במרכז באר שבע הישנה", מדרחוב באר שבע, ניתן לבקר במרכז המבקרים של "באר אברהם" בתשלום  או סיור וביקור "בבית אשל" אחד משלוש המצפים שהוקם באמצע מלחמת העולם השניה, אתרים רבים בעיר העתיקה של באר שבע לשימור ואסתטיקה.

 

"מדריך טיולים ומורה דרך בבאר שבע-חוויות עם אפי נחמיאס לסייר להתרגש וכל דבר לימי הולדת וכל טיול גופים ומוסדות".

סיור מודרך בבאר שבע לקבוצות וימי הולדת-סיור איכותי ונעים באתרי באר שבע, מוזיאונים, אטרקציות ובתי כנסת בבאר שבע. סיור בעיר העתיקה של באר שבע במתחם הקטר ובית העלמין הבריטי עד מרכז העיר העתיקה בבית פריח אבו מדין ובית עארף עארף שהיו ראשי העיר באר שבע ועד לבית הסראיה ומוזיאון לאמנות וגן אלנבי ממול הבריטי .סיור  וטיול בעיר באר שבע-טיול בבאר שבע- מדריך טיולים ומורה דרך בבאר שבע-יום גיבוש וכיף בבאר שבע, אגם באר שבע ואתריו הרבים.

סיור מודרך בנגב בערים הנבטיות, בבאר שבע העתיקה והחדשה , שדה בוקר והסביבה ונגב מערבי- סיור בנגב המערבי נחל הבשור והגשר התלוי ,אתרים נבחרים על גדות נחל הבשור, מרכז מבקרים בנושא גידול החוחובה וייצור קוסמטיקה ושמנים מצמח החוחובה.

***********************************************************************************************************************************

"סיור מודרך בבירת הנגב באר שבע בירת הנגב" – מועצה עירונית המתפתחת בקצב אדיר ויפהפה ואנו נתרכז יותר באיזור הישן והעתיק של באר שבע, אך גם קצת בחדש של באר שבע, "סיור מודרך בבאר שבע התורכית", "סיור טיול מודרך בבאר שבע החדשה", " תצפיות מאנדרטת הנגב", מוזיאונים ומרכזי מבקרים בבאר שבע, "סיור בנחל באר שבע ובית אשל", סיור בנגב המערבי ועוטף עזה.

רעיון לירידה מתל אביב לבאר שבע, ים המלח או הנגב – נסיעה דרך כביש  6 לקרית גת וסיפור האנדרטה של הפלוגה הדתית בעיראק אל מנשייה וסיפור הפלוגה הדתית שאיבדה "ז לוחמים, תל לכיש המקסים והמשך נסיעה דרך אמציה,שקף, שומרייה, נטע וסנסאנה.

"העיר העתיקה באר שבע" נבנתה בשנת 1900 על ידי העותמאנים הטורקים. נקראה  ביר-א-סבע. הטורקים הניחו על "באר אברהם" מתקן אנטוליה כדי לאפשר ולהקל על הבדואים בשאיבת המים. לתכנון העיר הוזמנו ארבעה אדריכלים , שני ערביים ו-שני צרפתיים. העיר נבנתה כעיר בעלת סגנון מודרני במתווה של שתי וערב. הרחוב הראשי הוא רחוב קק"ל (קרן קיימת לישראל)שרוחבו כ- 20 מטרים,(לא אופיני לעיר מזרחית)- וך כדי בנייה התגלו שרידים ביזאנטיים.

ישנם כאן מספר מבנים מהטורקים כמו "בית הסארייה", מבנה בן שני קומות בנין הממשל, מכאן יצאה  הדרך לעזה. נבנה למושל הטורקי עבדאל חמיד השני שהשליט סדר בין שני השבטים הבדואים שרבו ביניהם , שבט הטרבין ושבט עזזמה.  (כיום משמש כמרכז פיקוד  דרום). בסמוך נמצא "גן אלנבי" (שהיה סגור). גן אלנבי הוקם על ידי פלוגת הנוטעים של מקווה ישראל. "ממול נבנה בית המושל" –  "בית הסראיה" – מסגד שנבנה על ידי הבדואים וכיום בשיפוץ שיהפוך להיות מוזיאון.

בשנת 1903 הטורקים פנו לאוסישקין ובקשו למכור להם קרקעות אך נתקלו בסירוב. היה מושל בשם ערף אל ערף שהמציא את המושג "נכבה"- הוא ברח ב-1920, במקום ניתן לראות את "פארק קרסו למדע", ומוזיאון הקטר ליד תחנת הרכבת הישנה, הקרב על באר שבע גבה אבידות קשות משני הצדדים. ישנו בית קברות לחיילים הבריטיים, האוסטרלים הניו זילנדים ויהודי אחד שנפלו במלחמת העולם הראשונה. באיזור ישנה גם אנדרטה קטנה לזכר החיילים הטורקים שנפלו באותה המלחמה.

"הליכה לתחנת הרכבת החיג'אזית ולקרון רכבת הקיטור המפורסם" –  70414 מהשיר של אריק לביא ז"לההימנון של הרכבת בכל הזמנים.  המסילה תוכננה להמשיך דרומה לכיוון תעלת סואץ אך היא לא הגיעה. במקום אנדרטת זכרון לחיילים הטורקיים האלמונים.

סיפור הבידואים בנגב ובמרחב המדברי:

המאות ה 19-20 יש לטורקים אינטרס באיזור והם מרכזים אותם בבקעת באר שבע ורמת הנגב. בשנת 1948 חיו בנגב 7 שבטים של בדואים . הם מנו כ- 80 אלף איש. בשנת 1952 הרבה מהם ברחו לסיני ונשארו בנגב כ 13 אלף איש. בעקבות הריבוי הגדול שלהם ואוזלת היד של המדינה מספרם מגיע ל- 230 אלף איש. המדינה החליטה לקדם אותם אל קידמת שנות האלפיים ולכן בנתה להם 7 ערים. (רהט, חורה, אל סוד, כספיא ועוד) . רוב האוכלוסיה המבוגרת והמסורתית דחו הצעות אלו כי לא יכלו לוותר על המסורת והמנהגים שלהם. מדינת ישראל לא הייתה מספיק רגישה ולא הבינה את צרכיהם במתן תעסוקה ופרנסה. כיום אחוזי הפשיעה והאנלפבתיים אצל הבדואים הם הגבוהים ביותר בארץ. "האור הקטן שבקצה המנהרה מגיע מיוזמה והרצון של הנשים הבדואיות בשימור עבודות היד והמלאכות האוטנטיות" כמו- אריגה, רקמה , בישול לתירות. בשנת 2000  בנגב ובבאר שבע סוכם על מתווה בראוור שדן בסוגיה הבדואית , על מתן  פיצויים, תשתיות וכו'..אך עד היום הבעיה טרם נפתרה ואני תקווה שהדבר לא יתפוצץ לנו בפנים. הצעה לסיור בבאר שבע העתיקה עם אפי נחמיאס: הנני מדריך קרוב לשלושה עשורים בבאר שבע העתיקה והחדשה ואשמח להעביר הדרכה פיקנטית.

ניתן לפתוח עם "תצפית מדהימה מכתף באר שבע ואנדרטת הנגב" של דני קרוון המספרת ב-16 מונומנטים מבטון על הנגב ומלחמת תש"ח בנגב(שעה), התצפית על דרום הר חברון, בקעת באר שבע והעיר באר שבע המתפתחת.

"סיור רכוב מודרך והיכרות עם הרובעים החדשים וקצת פחות של באר שבע" ויש המון תוכן, אוניברסיטה, בית חולים סורוקה, טיילות, גנים, פרוייקטים ייחודיים, "גורדי שחקים" ועוד, "סיור בבאר שבע העתיקה שעתיים וקצת" – משחזור תחנת הרכבת התורכי והקטר  70414 שהובא מאי שם, "בית הקברות הבריטי והקבר היהודי" היחידי שם והכיתוב המרגש, מרכז מבקרים חדש לזכר "האנז"ק" שנפתח לאחרונה, בית הספר לשייחים והיום מוזיאון קרסו, "גן האמנות והפסלים", "בית הסראיה של באר שבע הוא בית המושל", "בית פריח אבו מדין המוכתאר של באר שבע," "השקם הישן ואחד המבנים המפוארים ושליט שהפך לשר בממשלת ירדן" ,"באר האנטיליה בלב באר שבע", מדרחוב באר שבע, ניתן לבקר במרכז המבקרים של "באר אברהם" בתשלום  או סיור וביקור "במצפה בבית אשל" אחד משלוש המצפים שהוקם באמצע מלחמת העולם השניה.

סיור מודרך בנגב בערים הנבטיות, בבאר שבע העתיקה והחדשה , שדה בוקר והסביבה ונגב מערבי עם אפי נחמיאס מורה דרך.

************************************************************************************************************************************************

סיורים מודרכים בנגב והדרכות איכות בנגב.

מדריך טיולים לקבוצות בנגב.

בסיור המודרך נתייחס לשתי ערים נבטיות :

ממשית ועובדה. ההתיישבות של הערים הנבטו ביזנטיות בנוף המדברי הן אנומליה כי הן אופייניות רק לתקופה הביזנטית. קימות במרחב המדברי הישראלי 6 ערים שהן מבודדות ומנותקות.

ממשית- מוכרת על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, העיר ממשית התפתחה מחאן נבטי שישב על ציר חשוב היורד מדרום הר חברון למעלה עקרבים, חצבה ולעבר הירדן-פונון ופטרה, ממשית הנה עיר קטנה , והיחידה המוקפת חומה ,בניגוד לשבטה ועובדת. בממשית יש בורות מים. ובנוסף אין היא יושבת על דרך הבשמים. ממשית  הנבטית נמצאת על דרכים חשובות אחרות כמו  הדרך הקדומה שמחברת את מעלה עקרבים עם חצבה בערבה. הדרך שמובילה אליה ממעלה פרס. או הדרך שעברה מערד בין הרכסים עד לפתחת ניצנה באכה סיני.

מקורות המים של העיר: עין יורקעם-מקור מים מעט רחוק, או מקאטר פאיין=מעין האפעה.

"שער העיר ממשית הנבטית" – ממשית מתחילה להבנות כעיר רק במאה ה1 לפני הספירה. החומה והשער נוספו רק בסוף המאה ה – 3 , בתקופתו של הקיסר דיוקטאלניוס.  החומה היא בעצם גדר מעובה יוצאת דופן כי היא לא אופיינית לערים. השער שימר את חורבנה של העיר. ממשית חרבה בעקבות פשיטה ערבית פרו-מוסלמית בסוף המאה ה-6 תחילת המאה השביעת.ואחר כךנבנתה מחדש באון דל יותר. ניתן לראות בשער את שרידי החורבן , המרצפות המפוחמות, בנוסף נמצאו כאן רצועות של ברונזה שחיברו בין קורות העץ של הדלתות. בממשית השתדלו מאוד שלא להבליט את השחזור ואכן הצליחו, וזה תרם להיותו אתר מורשת עולמי. בשנת 106 לספירה האימפריה הרומאית סיפחה את המרחב הנבטי וקראו לו מרחב הממלכה הנבטו-ערבי. רק לאחר  כ – 200 שנה .הנבטים המשיכו לחיות את חייהם.

מיהם הנבטים??.

על פי מקורות היסטוריים מהמאה ה3-4 לספירה (פיליסיוס הזקן,והירונימוס), הנבטים הם עם /שבט/ קבוצה ערבית הדוברת ערבית, ומרורה מערב. הם שולטים על מסחר הבשמים.   החוקים הדתיים שלהם אוסרים עליהם לבנות בתים, לנטוע עצים ,לזרוע זרעים  ולשתות יין. (גידול הגפן דורש טיפול לאורך הרבה שנים –ולכן לא יכלו לגדל גפן ומכאן חל האיסור על שתית יין.) חוקים אלו הביאו אותם לחיי נדודים ואי ישיבת קבע במקום מוגדר. לעומת זאת הם מתמחים ומתמצאים ברזי המדבר ומצליחים למצוא מים במקום שאף אחד לא מוצא ולא יודע. הם גם יודעים ומצליחים להסתיר את המים במקומות ובדרכים המוכרות רק להם. המדבר הוא ביתם ומפלטם ,אליו הם בורחים מפני תוקפיהם ואויביהם.

מסופר שהנבטים ניהלו יחסים עם האדומים ועם ממלכת החשמונאים במאה ה-חמישית. הנבטים יוצרים מונופול על הבשמים בעיקר המור והלבונה אך גם על תבלינים כמו: כורכום, קינמון, פלפל וכופר. הם מצטיינים בהובלת התבלינים מפטרה שבירדן דרך מואה, עובדת, שיבטה, חולות ניצנה ומשם לנמל עזה ואל הים הגדול לרומא ויוון. צריך לזכור שהנבטים היו נוודים אז נשאלת השאלה- כיצד הוקמו במרחב המדברי ערים???

התשובה היא -שהקמת הערים היא מאוחרת יותר , היא מתייחסת לצאצאי הנבטים ושייכות לתקופה הרומית –ביזנטית. הערים נקראות ערים נבטו ביזנטיות, כלומר הערים הן במרחב הנבטי.

בתקופה הנבטית יש חאנים אך אין יישובי קבע. הערים התפתחו מאוחר יותר סביב, החאנים שסיפקו מזון, מים, מנוחה ,לינה ומחסה. עם המעבר ליישובי קבע , שונו גם אורח החיים, המנהגים והתרבות.

לפני הכניסה לגן הלאומי ניתן לראות מימין את  שרידי החאן שהיה כאן. החאן נמצא מחוץ לישוב כי הנוודים והסוחרים לא הורשו להיכנס ליישוב –התנהגו איתם בדרך של  "כבדהו וחשדהו."(בדומה למקור המים הנמצא מחוץ ליישוב בתל שבע.)

מבנה מגדל השמירה– מבנה הזהה למגדל הנמצא בעובדת. ממשית נפגעה בסדרת רעידות אדמה במאות ה-4,6,8 ונראתה כמו עי חורבות. אך מגדל השמירה השתמר הודות לאופן בנייתו שנתמכה באבנים וביניהן קרשים שבלמו את זעזועי רעידות האדמה, גרם מדרגות חזק ויציב, מיעוט בחלונות, והקירות העבים. בנוסף ממשית חרבה ונהרסה  כאשר הותקפה במאה ה-6  לספירה . וגם הבריטים עזרו להרס היישוב בכך שלקחו אבנים מהיישוב שבתקופת המנדט נקרא  "קורנו". לבניית תחנת המשטרה שהייתה במקום, תצפית- בדרום- נחל ממשית הפורץ מנחל חתירה

ישנה תיאוריה הטוענת שאדם בשם נילוס אולי בנה את הכנסייה ותרם את ביתו לטובת בנייתה, מבנה הכנסייה כמו כל הכנסיות 3 אולמות כאשר החצר הפנימית קרויה אטריום- ובו תמיד יש בור מים, הכנסייה הייתה מקורה בקורות עץ ואולי רעפי טין בכנסייה השנייה שהיא גדולה יותר , קדומה יותר ומתוארכת לסוף המאה ה-4. ניתן לראות אגן טבילה הבנוי מאבנים . (פחות מרשים מאשר אגן הבנוי שיש), יש אגן גדול למבוגרים וקטן לתינוקות שנולדו כאן. לפי נוכחות 2 האגנים ניתן להסיק שהכנסייה הייתה גם מסיונרית כלומר קבלה לחיקה אנשים שונים מדתות אחרות  הטבילה אותם תוך המרת דתם. בנוסף בתוך הכנסייה ניתן לראות 2 מדרגות המאפשרות ישיבה של איש ציבור, בישוף.

לאחר שהעיר ניטשת בתקופה המוסלמית שמה הופך לממסיס . במפת מידבא שמה מופיעה קורנוב שפירושו משקה של נאקות גמלים בתוספת דבש תמרים. שם זה נשתמר עד תקופת המנדט וגם הבדואים מכירים שם זה. השם הנבטי היה ממשי ושמה נשמר עד היום ממשית-בשנת 1927 הבריטים פרצו את הדרך ממעלה עקרבים, והנתיב עבר מכאן.   במקום הבריטים בנו תחנת משטרה שהיוותה מכשול וקושי לפלמ"ח שהתאמנו כאן. במבצע לוט בשנת 1948 הירדנים נטשו את המקום והפלמ"ח תפס ונשאר כאן. מה בעצם נשאר מהנבטים?

מתחת למבנה הכנסייה יש שרידים של מצודה נבטית מהמאה ה 1 לפנה"ס. ליד הכנסייה ישנן מדרגות המובילות לרחבה וממנה לרחוב הראשי של השוק.כאן היה מקום הכינוס של התושבים. מהרחוב הראשי יש כניסה לבית מאוד מיוחד וגדול הנקרא בי נבטו. מתחת למדרגות הבית נמצא כד ובו הרבה מטבעות. יש  מעט מטבעות קדומות מהמאה ה-4 ורוב המטבעות מהמאה ה-6. ייתכן וקרה מקרה לא צפוי שאילץ  את המשפחה לעזוב את הבית בתיקווה ובמטרה לחזור אל ביתה.  (ניתן לראות בעיר שכבות של חורבן, שכבות של שריפה וסימנים של כתובת).

במרחב הנבטי לא נמצאו שרידים / תעודות נבטיות. אומנם נכתב על הנבטים אך אין מידע ראשוני.

אורוות  נמצאו גם בעובדת, שבטה ובממשית. ואלה נבנו רק בתקופה הביזנטית. החמורים והפרדות לא צריכים אורוות כי הם יכולים לרעות במרעה שבחוץ ואף ללון שם. אך ידוע שהסוסים הם בעלי חיים יותר מפונקים הצריכים את מקום המחסה ומיגוון של מזון.  החוקר אברהם נגב טוען שההשתלטות הרומאית על המרחב הנבטי שינתה את אורח החיים שלהם ממסחר בבשמים ותבלינים למסחר בסוסים וחקלאות. וכנראה וכאן התחילה השבחת הסוס הערבי. כיום חושבים שגידול הסוסים כאן היה כסמל למעמדה הגדול ולחוזקה הכלכלית  של המשפחה

"בית נבטו" נהרס מעט בשריפה שהייתה בסוף המאה ה-4 לערך. ניתן לראות פרסקאות – "ציורי קיר  שצוירו על טיח לח". היה צורך במיומנות רבה ובזריזות לצייר לפני שהטיח מתייבש. נושא הציורים נראה כסצנות של ארוס, סצנות אהבה הלקוחות מהמיתולוגיה היוונית  והרומאית וניתן לראות בציורים את תחילת ההשפעה התרבותית על הנבטים המדבריים.

"בריכת מים" – נמצאת במרכה העיר. קירוי הקירות חסר. אך ניתן לראות את האומנות שעליהן נבנו קשתות ואולי קורות עץ לחיפוי ולכיסוי הבור. אל הבור מובילה אמת מים שמוצאה מפתח בחומת העיר הבאה מהר רותם באגף הצפוני , המים נופלים לבור שיקוע שם הבוץ שוקע ולאחר מכן המים ממשיכים ומובלים לבריכה. יתכן והמים שהגיעו לבור נועדו לשרת את בית המרחץ  שבאיזור, בתי מרחץ- ישנם 3 חלקים באחד מהם יש כבשן אש ממנו יוצאים צינורות חרס המובילים אוויר חם לרצפת החדר ולקירות (בדופן הקירות ישנן צינורות חרס). זהו החדר החם, בנוסף יש חדר קר וחדר פושר.

ממשית יושבת על רצועה משמעותית כאשר בסוף המאה ה-3 ,הקיסר דוקטליאנוס שולח את הליגיון ה-10 לאילת. מאילת לממשית יש קו של מצודות, שהן נקודות משמר ודרכים. ביניהן מצד תמר, חצבה מצד, באר שבע וממשית. הקו נקרא "קו הלימס" כלומר קו הגבול אע"פ שאין זה גבול כי יש  ישובים דרומה מכאן.  קו זה מהווה בעצם את קו ההגנה על האימפריה הרומית. האינטרס הוא לשמור על גבולות האימפריה הרומית ומה שמעבר פחות חשוב ואיזור זה כנראה מוקרב לטובת נקודות הגנה טובות יותר וחשובות יותר. היות וממשית נמצאת על קו זה ,הקיסר דוקטליאנוס מחזק את  ממשית  ומזכה אותה בחומה, צריך לזכור שהאויבים או הסכנות של האימפריה הרומית הם : מצד אחד האימפריה הצפון-מזרחית דהיינו הפרסית / הפרתית/ הסאסנית ומצד שני השבטים הנוודים.

גם כאשר בני ישראל  רוצים להיכנס לארץ ישראל לאחר היותם במדבר 40 שנה ,הם רוצים להגיע בדרך הישרה והקצרה מסיני דרך פלישתים. הכנענים נמצאים  ויושבים בערד ואילו ישראל באים מקדש ברנע ונהדפים  על ידי הכנענים. ואכן  זה בין שני רכסים יש כאן דרך עם ייתרון טופוגרפי. מצד אחד רכס ירוחם ומצד שני רכס חתירה. בין שני הרסים ישנה דרך קדומה שנקראת  "דרך האתרים" על פי שמות היישובים מהמקרא.  לדוגמה – חירבת בור (מים) , חווה מהתקופה הביזנטית שמתמלא עדיין במים. מצד ירוחם

חווה חקלאית מהתקופה הביזנטית– "חורבת הרועה"- מהתקופה הישראלית.  חורבת חצצה- מהתקופה הביזנטית. ניתן לראות בורות מים . העיר האבודה –זהו מקדש פגאני ומסגד שבמשך תקופה קצרה, התקיימו פה זה לצד זה- בור חווארים – גם הוא על הדרך האתרים. ניתן לראות בור גדול מאוד חצוב בסלע.  מצד מעגורה- בור מים במבנה מבוצר. נמצאו פה מטבעות  חשמונאים – עובדת היא העיר הגדולה והמתוירת ביותר  על נתיב של תיירות  האזור נגיש לנכים , ניתן לראות את מרכז מבקרים  וסרטונים על התקופה  ועל הנבטים. הנבטים העבירו את התבלינים שמוצאם בדרום ערב ותימן דרך פטרה ועד לעזה עיר הנמל. על פי הממצאים הנבטים היו אחראיים על השטח שהתחיל בפטרה ועד לעזה. ולכן בתעודות מסוימות הנבטים מוזכרים. אורך המסע כ-1800 ק"מ שנמשך כ-חודשיים.

בנגב היו 3 דרכים:

דרך האתרים-מואה-נחל סהרונים-עובדת-עזה דרך הבשמים ודרך חצבה –נחל צין-עובדת.

בשנת 106 לספירה טריאנוס מספח את הממלכה הנבטית. בתקופה זו (המאה ה-2), מתחיל להתפתח המסחר הימי שהוא קל יותר ומהיר יותר ולכן הנבטים כמעט ולא סוחרים ובמקומם הסוחרים הם יוונים ומצריים. התפתחות דרך הים שברה והרסה את המונופול הנבטי שהיה היחידי בדרך המסחר היבשתי מדברי. העם הנבטי זונח על כורחו את המסחר, לאחר שהם התעשרו וצברו הון מפרנסתם הם מתפנים לבניית חאנים, מצודות מקדשים וערים. הם בונים את בירתם-פטרה .הם לא מורדים ברומאים כי הם למדו מהניסיון המר של היהודים.

הם מתחילים לייצר קרמיקה נבטית שהיא עדינה ודקיקה ואכן כלים נבטיים נמצאו בבית השרוף בירושלים, ובעוד מקומות מחוץ למרחב הנבטי, הקבורה -עלייה לתל, בתקופה הנבטית קוברים במדרון הצפון-מערבי. בתקופה הרומית קוברים במדרון הדרום-מערבי ובתקופה הביזנטית בגלל התפתחות והתרחבות העיר קוברים בעמק.

"גיאולוגיה בנגב".

ברמת עובדת ניתן לראות פעילות טאקטונית  יחידה, ניתן לראות שבר רוחבי . רוב הנוף הוא מבלייה ולכן הרמה יפה ושטוחה- מגדל- יש כאן מגדל שמירה ממנו ניתן לתצפת לעבר מקום ישיבתו של הליגיון הרומאי. תפקיד החיילים בעובדת היה לאבטחה שוטפת במצדים כמו מצד מחמל ומצד גרפון. בנוסף בסמוך אליו  (במזרחו כדי שהריחות והעשן יהיו עם כיוון הרוח הלאה מהעיר) היה  איזור התעשייה של הליגיון המכונה בית היוצר, (סנדלרייה, נפחייה..)   המגדל בנוי בטכניקה טובה עובדה שנשתמר עד ימינו הודות לבולמי הזעזועים שהן למעשה קורות עץ הנמצאות בין אבני הבנין של המגדל- במשקוף שער הכניסה למגדל מופיעה כתובת הקדשה הכתובה ביוונית  "במזל טוב זבס עובדת עזור לארניוס אשר בנה את המגדל הזה באותות טובים בשנת 188 בעזרתו של האדריכל ואילוס מפטרה ואבטיכוס." 188 לסיפוח הרומאי (=294 לספירה)בסיועו של הבנאי מפטרה. הכתובת היוונית במרחב הנבטי. "האל הרומאי" – זאוס מכונה עובדו כי האלוהות הנבטית היא האל מהמזרח. אחרי מותו של המלך עובדו הנבטים התחילו ליישם ולהעריץ את האלוהות הפרטית. ברגע שקמו הכנסיות זו הייתה התחלת הנצרות וההתנצרות. שינוי זה גם הוביל לחוסר ביקוש בתבלינים של המור והלבונה שהיו בשמים לקטורת ובכך טישטשו והפיגו את ריחות הקורבנות והדם.

המעבר מדת נבטית לדת נוצרית התחיל עם המעבר לשפה היוונית שהייתה שפתה של האימפריה הרומית. גם רובו של פפירוס ניצנה נכתב ביוונית. בנוסף הם אף אימצו שמות יווניים, המעבר למסחר הימי וחוסר הביקוש לבשמים הביא את הנבטים מבעלי ידע הידרולוגי וידע במציאת מים במדבר הפכו לחקלאים שנטעו עצים, זרעו זרעים, בנו בתים והקימו ערים- הכובש המוסלמי שמגיע לכאן במאה ה7 לספירה, אינו פוגש את הנבטים במקום ניתן לראות גת משוחזרת עם מגוון של  מקומות  ובור איסוף שהיה מטויח שאליו נשפך התירוש. כנראה שעם הזמן הנבטים וצאצאיהם התחילו להכיר ולטעום את טעם היין. דבר המראה שזו הייתה גת ציבורית שיכלה לקלוט הרבה בוצרים, מתחם הכנסיות הוא מתחם מקודש הנקרא תמנוס. נשארו כיום 3 כנסיות, יתכן שבעבר היו יותר.

בשנת 2009 הגיעו לכאן אנשים שונים שהרסו והשחיתו את הפסיפסים והעמודים, ריססו בגרפיטי כתובות על  הקירות. כיון שהמקום רחוק מהמרכז יש צורך בשמירה על האזור מפני פולשים וונדאליזם. מאז שיפצו ושיחזרו .הכנסייה בעובדת נבנתה במאה 5-6  לספירה ונשארה כפי שהייתה  ולעומת זאת הכנסיות במקומות אחרים בעולם נהרסו וניזוקו. דבר זה ייחודי ולכן מגיעים אליה הרבה  צליינים מכל העולם .  בכלא מגידו נתגלה מבנה נוצרי הקדום לכנסייה ועליו מופיעה כתובת ביוונית . המקום עדיין לא נפתח לקהל כי יש צורך בשינוי מיקומו של הכלא.

הנצרות בנגב-  עוד כ 300 שנה לאחר מותו של ישו ,הדת הנוצרית היא עדיין דת נרדפת על ידי הרומאים. ולכן המאמינים מקיימים אותה בסתר ומי שנתפס נצלב או נהרג. קונסטאנטינופול בשנת 324 לספירה משנה את המגמה ומתחיל תהליך שהופך את הנצרות לדת נסבלת – חוקית שהופכת לדת הרישמית של האימפריה הרומית. הבנאים =החיילים מפסיקים לבנות מקדשים ובמקומם הם בונים כנסיות. בעובדת נראית הכנסייה הראשונה "מהאימפריה הביזנטית-רומית" מהמאה ה4-5 לספירה- הכנסייה מחולקת לשלושה חללים. הכניסה לכנסיה – עם בור מים מכונה הארטיום, ממנו יוצא מסדרון מעבר הנקרא "נרטקס" ולבסוף האולם הגדול(אפסיס) שם נמצא "הכוהן הגדול" שמבצע את הטקס והוא נותן "לחם ויין" למאמינים או טבילה למי שרוצה להתנצר. "הנצרות  דוגלת בפשטות", "סטירליות ללא פולחן וללא שחיתות הכוהנים". עובדת היא התחנה היחידה הנמצאת על דרך הבשמים שמתחילה כתחנה עם חאן. מצאו פה מעגלי מדורות מהתקופה הנבטית, עוד לפני שנבנה כאן היישוב. כלומר כבר במאה ה1 נבנו כאן חאן, מקדש, מצודה ועיר. על פי התיאוריה של נגר, בעובדת היה אירוע של קרבות ולכן העיר נהרסה במלחמה נגד המוסלמים. לאחר מכן אין התחדשות של העיר. ואילו בממשית ושבטה הערים ננטשו ולא גורשו כי לא התרחש שם קרב, נסיעה לצומת ציפורים וסיבוב פרסה לחוות כרמי עבדת – חוות בודדים.

"חוות כרמי עבדת".

חווה בודדת מהראשונות.  החווה בנויה על שרידי חווה נבטית-ביזנטית.

בשנות ה-90  הייתה תוכנית  של אריאל שרון ז"ל ו שמוליק רי.להקמת מספר חוות , כמענה לאיום של התפשטות והשתלטות הבדואים על אדמות המדינה בנגב. לאחר ביוקרטיה ארוכה קמו כ 30 חוות כאשר 2 ממוקמות במצפה רמון.  כמובן שהיו גם מתנגדים כמו עיירות הפיתוח, הקיבוצים והבדואים. המטרה היא שכל חווה מוקמת על ידי משפחה אחת והיא צריכה להתאפיין בתיירות  וחקלאות. החוות מוקמו גם במטרה לתת מענה לתיירות  פנים וחוץ בדרכם לעיר הדרומית – אילת. ציר החוות נקרא  "דרך היין". כיום החוות מוכרת ומצליחות . מומלץ לבוא לכאן להתפנק בתה חם וטעים , לקבל הסבר ולערוך סיור בשטח בנוסף ניתן לקנות מהיינות של  "כרמי עבדת", אירוח בדואי  בכפר עין עובדת הבדואי המתחדש. קיים פרויקט עתידי להכנת  "שבילים" דומים כמו שביל  דרך האוהלים, במטרה לאפשר שביל הליכה איזורי מדימונה למצפה רמון, בהליכה יומית ולינה במאהלים.

"סיורים בבור חווארים בנגב".

בור חווארים נמצא על כביש 40, בסמוך לדרך האתרים שעברה כאן. כאתר נגיש ואחד ממיני הבורות  הרבים שהיו נפוצים בתקופה הנבטית-ביזנטית. (וגם בתקופת המקרא), לפני הבור ניתן לראות תעלת הטיה. ישנה התלבטות האם להתחיל את התעלה במקום גבוה שם נוכל לתפוס מעט מים אך ללא סחף. או במקום נמוך שם יהיו יותר מים אך עם הרבה סחף, מבור חווארים ניתן להמטיך במורד הנחל לנחל חווארים. מדריך טיולים להיכרות עם הנגב באיזור שדה בוקר והערים הנבטיות עובדת ממשית וניצנה.

לקריאה נוספת באתרים נוספים של אפי נחמיאס www.toursguides.com    www.efitours.co.il

 

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן