"סיורים לקבוצות בהר הבית והרובע המוסלמי".

"סיורים בהר הבית והרובע המוסלמי בירושלים".

"מדריך טיולים ומורה דרך בהר הבית וברובע הנוצרי".

 

העלייה להר הבית דרך שער המוגרבים. הירידה יכולה להיעשות דרך כל השערים האחרים מלבד שער המוגרבים, צריך לזכור שיש קשר הדוק בין המצב הפוליטי לבין האווירה שתהיה במקום.

יש צורך להתקשר יום קודם או באותו הבוקר ולוודא שניתן לעלות להר הבית, כי המצב מאוד עדין ויכול במהירות רבה להשתנות מהקצה אל הקצה. הטלפונים : מרחב דוד 02-6226100, במקום יש גם רופא,. או ל הימ"ה =המקומות הקדושים בירושלים בטלפון 02-6226250.

הביקור בהר הבית נעשה רק בחצר ללא כניסה למקומות הקדושים שהם : כיפת הסלע, מסגד אל-אקצא, מוזיאון הר הבית ואורוות שלמה.

שעות הביקור : שעון קיץ- ימים א-ה 7:30-11:00, 13:30-14:30

שעון חורף : ימים א-ה 7:30-10:00, 12:30-13:30.

בחודש הרמדאן הביקור הוא רק בשעות הבוקר. בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן, בעיד אל פיטר ובעיד אל-אדחא הר הבית סגור לביקורים. הלבוש- מכנסיים וחולצה ארוכים, אסור להכניס : חפצי קודש, תשמישי קדושה, סממנים יהודיים / דתיים, הבאת אלכוהול, כלי נגינה, חפצים חדים ומצלמות גדולות (בתיאום עם המשטרה). כמו כן חל איסור לשבת על הרצפה /האדמה מפאת קדושתה וכן אין לקחת שום דבר מההר (אבנים, חול, פרח, זיתים), המשטרה והמאבטחים הולכים ועוקבים אחר כל מעשייך בהר. לתיירים מוסלמיים ניתן לתאם כניסה דרך שערים אחרים ואין הגבלה של זמן, כיפת השלשלת בהר הבית- פתוחה לביקור .

בעבר העלייה להר הבית הייתה כרוכה בתשלום, עד שנת 2000. אך בספטמבר שנה זו , פרצה אינתיפאדת אל אקצא והכניסה נאסרה. בשנת 2003 התירו כניסת מבקרים אך רק לחצר ולא כפי שהיה נהוג עד לאינתיפאדה. בשנת 1967 היה סטטוס-קוו ,והוואקף קיבל את האדמניסטרציה על הר הבית. משנת 1969 קיים מאבק וכל צד מנסה לשמור ולהגדיל את סמכויותיו.. בשנת 2003 , הוואקף החליט לוותר על תשלומי הביקור להר ובתמורה הם יהיו השולטים והמחליטים למי לפתוח ? ומתי? כיוון שמדינת ירדן מממנת את ההוצאות של הר הבית המוסלמים הסכימו לא לגבות דמי כניסה ובפרט שהשליטה על השערים בידיהם. גשר המוגרבים הוא שער ארעי אך לא ניתן לשפץ אותו, כי השיפוץ מנבא על בעלות ואף צד לא מעונין שלצד השני תהיה זכות ומונופול על העלייה. "בהר הבית" אין שום ממצא השייך לתקופת בית ראשון. לעומת זאת קיימים ממצאים המתוארכים "לתקופת בית שני". על הרחבה ישנן שש כותרות מפוארות מתקופת בית שני.

"הרחבה העליונה של כיפת הסלע"-

זהו מבנה הנצחה שבא להנציח את הסלע שממנו מוחמד עלה לשמים. הוא בנוי בצורת מתומן, אולי בהשפעת בניית הכנסיות. יתכן והוא נבנה כתחליף זמני לכעבה, כי בחרם שהיה לא ניתן היה לבית אומייה להגיע למכה. וכאן הם הקיפו את המבנה. הכיפה נחנכה בשנת 691 ע" עבד אל מליכ, עם סיום המרד. יש הסוברים שהמבנה בא להנציח את הנוכחות האלוהית בהר הבית ולא דווקא את הסלע. באיסלאם ירושלים מכונה "שער השמים", כפי שיעקב מכנה אותה לאחר שחלם את חלומו. הקוראן מספר על "כסא אלוהים" שהוא מוחזק על ידי שמונה מלאכים משמונה צדדים ולכן הצורה שנוצרת היא – מתומן. הכיפה מבפנים עשוייה גילופי עץ ואילו חיצונית היא עטופה באלומיניום מצופה זהב ותפקידה להגן על כיפת העץ.

הר הבית היה שייך למנזר/ מסדר הטמפלרי. כיפת הסלע הפכה לכנסיית דומיני ואל אקצא הפך למקדש שלמה. התפילה במסגד הוא הקפלה שפונה מזרחה.- קפלת זכריה עם רוזטה גדולה על הקיר.

מוריסטן = הרובע הנוצרי, כנסיית הגואל הלוטראנית.

פירוש המילה מוריסטן מפרסית היא בית חולים. כיום זה נקרא מוריסטון. בעבר זה היה ביתו של הפטריארך הקתולי של ירושלים, בתקופה הצלבנית אך האיובים הלאימו אותו והפכו את המבנה למנזר של סופים. צריך לזכור שהאיובים לא בנו אלא רק הלאימו. בכך צלאח א-דין יצר נוכחות מוסלמית ליד כנסית הקבר.. על המבנה ישנה כתובת " בשם האללה הרחום –ווקאף (הקדש). החנקה ע"ש צלאח א-דין, ולכן הרחוב קבל את השם חנקה. המבנה מוקדש לאיובים משנת 1189 כשנתיים לאחר כיבוש ירושלים. דוגמה נוספת להלאמת מבנה שהיה כנסייה הוא כנסיית סנטה אנה- שהפכה למדרסה ע"ש צלאח א-דין.

הקהילה היהודית מתפתחת בירושלים בתקופה האיובית. היהודים חוזרים עם המוסלמים. בשנת 1219 האיובים הורסים את חומת ירושלים .עד שנת 1540 ירושלים ללא חומה. ואז בשנה זו בנה חומה סולימן המפואר(לא תמיד מבינים שתקופה ירושלים ללא חומה). הממלוכים היו חיילים של הצבא האיובי. הם הובאו מארצות הקווקז. הממלכה הממלוכית שלטו גם בירושלים וכמובן השתרעה מסוריה – מכה – מדינה –מצרים. הערים המרכזיות היו דמשק וקהיר , כאשר ירושליםם משמשת כתחנת מעבר והיא חשובה בגלל קדושתה. ולכן בתקופה הממלוכית הרבו לבנות בירושלים מהסיבות הבאות :

1. ירושלים קדושה וכדי להראות את קדושתה יש צורך לבנות בה כמה שיותר ובחוזקה.

2. הבניה הממלוכית הייתה כנגד לבנייה הצלבנית הגותית הייחודית המתנשאת לגובהה.

3. להוכיח שהמוסלמים הם טובים אף על פי שהם זרים ובאו מארץ המדבר במקור.

4. בעקבות מאבקים פוליטיים הממלוכים היו מגלים את יריביהם ואויביהם.

גם לירושלים ולכן הגולים בנו בירושלים. גם לירושלים ולכן הגולים בנו בירושלים- הם בנו מבנים שונים כמו שווקים, מדרסות, סבילים, מבני דואר, חאנים ומבני קבורה.

הארכיטקטורה הממלוכית-כל מבנה נבנה בשונה ממבנה אחר. הדמיון ביניהם היא החזית.

ישנם מוטיבים החוזרים על עצמם . להלן המאפיינים לדוגמה: חצי כיפה עם עיטור של צדף.

*נטיפי אבן שהודבקו על התקרה של השערים. *אבנים בצבע אדום-לבן או שחור-לבן. בנייה זו הייתה עמידה נגד רעידות אדמה . נדבך קשה ונדבך רך. האבן האדומה הייתה רכה. זה נקרא אבלאק=מנומר (אבנים לסירוגין).

 

"סיורים מודרכים בירושלים בהר הבית ובעיר העתיקה בגוון מוסלמי ממלוכי".

אשמח לעיונכם בשני אתריי www.efitours.co.il www.siyureboutiqe.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן