"מדריך טיולים וסיורים מודרכים בזכרון יעקב".
"סיור בזכרון יעקב בבית לנגה וחצר כרמל ובנימינה".
"ימי כיף וגיבוש בזכרון יעקב במדרחוב ובית הכנסת אוהל יעקב".
הכל התחיל בישוב קטן ברומניה בשם "מואינשט" וכפרים נוספים במזרח רומניה כולל גלאץ, המייסדים הראשונים הגיעו עם האונייה תטיס מנמל גלאץ לנמל(מעגנה) חיפה.דרך האתרים נכיר את ההיסטוריה של זכרון יעקב- את טיולנו נתחיל ברחוב המייסדים 16 בזכרון יעקב, נכיר את מגדל המים מהראשונים בארץ ישראל, הגורן – מקום אגירת התבן והמספוא, בית הקברות של זכרון יעקב ובו קבורים מייסדי זכרון יעקב ואנשי זכרון יעקב וסביבתה. מרדכי לב הרשקו ואמירתו: באנו לארץ ישראל, פה החיה ופה נמות.
"מדריך טיולים ברחוב המייסדים נכיר את המשפחות הראשונות המייסדות": משפחת בונשטיין, משפחת גרף, משפחת וילדר, משפחת ברונשטיין, משפחות שוורץ, משפחת הרשקוביץ, שלמה שבבו המורה הדגול שהתחתן עם אחת מהווקסלרים(השבחת הגזע הרומני כדברי הגברת וקסלר) שניתן לראות עד ימינו ברחוב המייסדים- הדרכה מספרת סיפור,רכילויות ופיקנטריות מתחילתה של המושבה זכרון יעקב, משפחות ראשונות מייסדות לצד סיפורי אהבה זכרונות אז והיום, ברונים לצד מייסדים, אוהבים חולמים לצד נוטשים ויורדים, זכרון יעקב לתפארת ארץ ישראל ומדינת ישראל.
"הצעה לטיול בזכרון יעקב":
נתחיל "באחוזת לנגה" או בשמה המוכר "אחוזת כרמל" בלבה של המושבה זכרון יעקב.- סיפור אהבתם של ניטה בנטוויץ' ומיכאל לנגה, עליות וירידות עד הסוף המר, הרברט בנטוויץ' אביה של ניטה(בן דב) עורך דינו של משה מונטיפיורי ומהמשפטנים המובילים באנגליה-איש עתיר זכויות. שדרת הברושים של זיכרון יעקב" ושכונת הפועלים מיסודו של האדריכל ריכרד קאופמן- האדריכל של ההתיישבות העובדת. ממש צמוד "לאחוזת הכרמל" בזיכרון יעקב מצויה "קהילת בית אל", גרמנים נוצרים אוהבי ישראל שהגיעו לזכרון יעקב בשנות ה 60 עם אמה ברגר המנהיג והיום מונים יותר מ 800 איש ואישה החיים בסיגנון קומונה או קיבוץ בית אל. בתחתית יקב כרמל מזרחי מצוי לו "איזור התעשיה של בית אל" ובו מפעל אב"כ מהמובילים בעולם, חנות המפעל של כל מוצרי "קהילת בית אל" שירתו על דגלם לייצר הכל לבד כמו משק אוטרקי ומשום כך נמצא פה לחמי מחמצת לצד ריבות וטאפנדים, מפעל המייצר שמיכות פוך, מפעלי היי טק שלא נמצא את מוצריהם פה אך ניתן להתארח במרכז המבקרים, לראות סרט, לשמוע את אחד מבני הקהילה ותמיד מזמינים את המטיילים עם קפה איכותי ועוגות הבית של "קהילת בית אל", נמשיך דרך "בית הפקידות" של זכרון יעקב, "בית האגרונום", "גן טיול", "בית הכנסת אוהל יעקב", המזרקה שנתן הברון אדמונד דה רוטשילד לאנשי זכרון יעקב, "הקשטוניו" בחצר וילדר, חצרות משפחות המייסדים, בית משפחת אהרונסון, בריכת המים הצרפתית של זכרון יעקב עם מדריך הטיולים אפי נחמיאס.
התאמת הסיור לאופי הקבוצה, סיור רכילות ופיקנטריות. סיור היסטורי קליל בזכרון יעקב, סיור משפחות מייסדות רומניות בזכרון יעקב. ימי כיף וגיבוש בזכרון יעקב, טיולים וסיורים מודרכים לקבוצות, ימי הולדת וארועים במושבה זכרון יעקב, יום צוותי לחברות היי טק. עילות תיירותית סובב זכרון יעקב: תצפיות מגבעת עדן על חיפה ומישור חוף הכרמל, "גן השמורה ומערת השמורה", "רמת הנדיב" נהנה מכל הגנים הפנימיים- גן הריחות, גן הדקלים, גן הוורדים, גן המפלים וסרט על משפחת רוטשילד ובין לבין נמשיך לעין צור ובוסתני עין צור, בית המרחץ הרומי ומסלולי הליכה עד מנצור אל עקב, "שמורת טבע ליד חלומות זיכרון יעקב" ובה אופציות רבות לתיור זכרוני.(מורה דרך במושבה זכרון יעקב)
"סיור בזכרון יעקב שלי"- "סיורים בזכרון יעקב"- "מדריך טיולים בזיכרון יעקב".
"סיורים טיולים וימי גיבוש בגן ופארק התחושות של זכרון יעקב".
סיורי טבע בסביבות זכרון יעקב ברמת הנדיב , גבעת עדן ומערת מיש, עין אביאל ועין עמיקם, סיורים בפארק אלונה ובמועצה איזורים אלונה. ארק התחושות" ליד "חלומות זיכרון יעקב" וצמוד לאיזור התעשיה "קהילת בית אל" מצד שני, פארק התחושות נמצא במושבה הציורית זיכרון יעקב ובלב אזור חקלאי (הפרובנס הישראלי) ייחודי מרהיב ביופיו. פארק התחושות הוקם פותח על ידי קק"ל, "פארק התחושות" מתפרס על -40 דונם ונותן מענה לצרכי הפנאי , ילדים למשחקים לתושבי זכרון יעקב והסביבה- המטיילים והמסיירים בפארק נהנים מטבע פראי ומסוגנן, סוג של שמורת טבע וגם ממתקני משחק ונופש פעיל, בוסתנים, מבנים חקלאיים ומתקנים משוחזרים של תהליכי ייצור חקלאיים והיסטוריים ומדמים עצמינו הבוסתן ענק עם הכלים החקלאיים שנמצאו ממש בסביבות זיכרון יעקב, בפארק התחושות ישנו ערוץ נחל שחודש עובר בלב פארק זכרון יעקב, ישנן חלוקי נחל וצמחיית נחלים, גבעה פרועה שנשארה טבעית וניתן ליהנות מפריחה העונה כמיטב מסורת הכרמל הנמוך – בפארק התחושות תיאטרון שניתן לכנס את תושבי זיכרון יעקב בתיאטרון חדיש ופיתוח.
"טיולים מודרכים בזכרון יעקב" באתרי זכרון יעקב, בטבע של זיכרון יעקב, סיור במדרחוב המייסדים של זכרון יעקב," סיור באחוזת כרמל" או בשמה הפחות מוכר "אחוזת לנגה" ליד בית דניאל ושדרות הברושים, "סיור וטיול בגן טיול זכרון יעקב", סיורים במוזיאונים של זכרון יעקב בבית הפקידות הוא מוזיאון העליה הראשונה על שם משפחת אריסון מוזיאון ניל"י חדרה אהרונסון, סיור מייסדים חלוצים ואוהבים בזכרון יעקב, טיול יקבים בזכרון יעקב והסביבה בבת שלמה בעקבות הגבינות של זיו שוורצמן, סיור מודרך בכפר הנוער מאיר שפיה, סיור במושבה בנימינה וגבעת עדה בעקבות אהוד מנור.
"מדריך הטיולים שלך בזיכרון יעקב ומורה דרך בכרמל ומישור חוף הכרמל אפי נחמיאס".
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
טיול מודרך וסיור גיבוש ליום האישה בעקבות נשים ואהבות בזכרון יעקב, סיור בעקבות אהבות אסורות בזכרון יעקב, סיור נשים וסיפורי אהבה בעקבות נשים מובילות שהטביעו חותמן בזכרון יעקב עד ימינו אנו' סיור יום האישה ויום טיול גיבוש בעקבות רבקה ושרה אהרונסון, מלכה אהרונסון, ניטה בנטוויץ' וגברת סמסונוב' סיפור אהבתם של מורה בית הספר המקומי ממוצא ספרדי (שלמה שבבו)מורם מעם ועולה חדשה מרומניה בת זכרון יעקב.סיור מודרך בזכרון יעקב ברחוב המייסדים או "הרחוב הצרפתי"(או דרך היין המפורסמת) ,משפחת בונשטיין ומשפחת ברונשטיין, משפחת שטרנברג וסמסונוב, בית אהרונסון "והקשטוניו" בה נכלאה שרה אהרונסון, בית הכנסת של זכרון יעקב, הגן הצרפתי-גן טיול מהגנים הראשונים בארץ, בית הפקידות של זיכרון יעקב או אתר "הכנסייה" של ארץ ישראל, אחוזת לנגה או חצר כרמל ובו סיפור אהבתם של ניטה בנטוויץ' וראובן לנגה.
"סיורי יום האישה בזכרון יעקב מלווה בסיפורים על נשים חזקות שהטביעו חותמן על זכרון יעקב ועל ארץ ישראל בכלל עם מדריך טיולים זכרוני".
************************************************************************************************************************
"נשים ואהבות בין שרונים לכרמלים" עד זכרון יעקב.(סיור בזכרון יעקב)
סיור פיקנטי מלווה בסיפורי אהבה שמתחיל בגבעת הכורכר מעל חוף בית ינאי ונספר על סיפור אהבת הקברניט למעפילה ועלית אוניות יוון מוולוס א' והאוניה ולוס ב', האוניה ארתמיס, דיוניסוס ועוד. סיפורם של אולגה ויהושע חנקין-המון אהבה הדדית אישית ואהבת אדמות ארץ ישראל ועם ישראל- "אלף נשיקות לך אהובתי שר אבשלום פיינברג ל יסופר בסיור וסיפורו המרתק של אבשלום פיינברג וניל"י, סיור בפארק נחל חדרה עד השפך אל הים ואנדרטת "חופים הם לפעמים געגועים לנחל" של נתן יונתן כולל האנדרטה המוזיקלית ומשמעות השיר "ראיתי פעם חוף שנחל עזבו", סיור וביקור בחוות חפציבה וסיום "באחוזת לנגה בזכרון יעקב"-סיפור אהבה המתחיל באנגליה ומסתיים בזיכרון יעקב-שמה השני "חצר כרמל" המובע כאן בצמחיה הירוקה של הכרמל והמשך לשדרת הברושים של זיכרון יעקב.
0522686908 www.toursguides.com
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
קצת על העליה הראשונה וזכרון יעקב שהוקמה בליל שני של חנוכה 1882
"ראשית העליה הראשונה בזיכרון יעקב":
בתחילת המאה ה-19 מנה היישוב היהודי בארץ ישראל קרוב ל-7000 נפשות, אנשי החשוב הישן-
מאפייני העלייה הראשונה המכונה גם עליית ה"איכרים" בשנים 1881-1903- יהודי ועולי העליה הראשונה עלו לארץ על מנת ליצור התיישבות בניגוד ליישוב הישן שעלה לארץ כדי ללמוד תורה. העלייה הראשונה מנתה כ-25000 יהודים ורובם המכריע ממזרח אירופה רוסיה, רומניה וכו' וחלק קטן מתוכם היה מתימן כ-10% . עלייה זו אופיינה במשפחות שומרות מסורת וציוניות בהגרה המקומית הישראלית.
גורמים לעליה הראשונה: פוגרומים ואנטישמיות עזה ויצירת "סופות בנגב" ב1881 ופוגרום קישינב ב-1903 ופגיעות כלכליות ביהודים, פינסקר כותב את "האמנציפאציה" ומעורר עלייה וגם הקול קורא של ויתקין ליהודי אירופה לעלות מניעים דתיים של היהודים באירופה ותימן.
קשיים של עולי העליה הראשונה בזיכרון יעקב: מחסור בעבודה וקניית אדמה לא ראויה כמו זיכרון יעקב שקנו בגלל הנוף לים ופחות בגלל אדמה חקלאית ,תנאי מזג האוויר הקשים שלא ידעו אותם, "מצב הבריאות המלריה והטרכומה, רוב העולים הגיעו ממעמד נמוך כלכלית ועלו אט אט למעמד רם ונשגב.
"הישוב החדש" לעומת "הישוב הישן", הישוב הישן ראשיתו עם העלייה החסידית ב-1700 או לכל היותר בשנת-1777 ואילו עולי העליה ראשונה ב-1882 היא העליה שבאה להקים בית חדש, אוטופיה חדשה, והקמת יישות ציונית ובל נשכח את העליות מצפון אפריקה באמצע המאה ה 19 ומתימן בתרמ"ב.
"הקדמה לעליות הציוניות" ניתן להצביע על כך שבשנת 1798 נדחף ממש לארץ ישראל צבא נפוליאון ממצרים, בניסיון לכבוש אותה מהעותומנים- נפוליאון בונפרטה הודיע כי בכוונתו לסייע לתקומתם המדינית והפיזית של היהודים במולדתם ההיסטורית בארץ ישראל. נפוליאון בונפרטה מפרסם עלון בעיתון הצרפת היהודי מוניטר ב-20 באפריל 1799, וכן גם הופץ פרסומית בארץ ישראל ובקהילות היהודים באסיה ובאפריקה. וידוע לנו שהדבר גרם לעלייה והצטרפות של יהודים רבים הצטרפו אז לחילותיו של נפוליאון בונפרטה. למרות שמסע נפוליאון בארץ ישראל נכשל, הוא כנראה גרם לשינויי תפיסה אצל האימפריות האירופאיות וגרמו להתעניינות מתמדת בארץ ישראל (ויגרמו להתפתחות ארץ ישראל) ובהמשך יהיו גורמים נוספים לעליה הראשונה, לפחות.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
"מדריך טיולים וסיורים בזיכרון יעקב גבעת עדה ובנימינה".
סיורים בזיכרון יעקב- גן המייסדים בזיכרון יעקב.
א. זיכרון יעקב הראשונה ממושבות השומרון אותן רכש הברון רוטשילד. ( גבעת עדה, בת שלמה ושפייה). השומרון על שום מה? על שום שממנה ניתן לראות את הרי השומרון, זכרון יעקב התחילה בכפר הערבי – זמארין, כיום נמצא בסמוך ליקבי כרמל.
ב. בשנת 1881 הצאר הרוסי נרצח וכתגובה לכך פורעים ביהודים-"סופות בנגב". בעקבות הפרעות מתחיל גל עלייה לארץ. בתחילה הגיעו מרגלים לזמארין בדקו ואמרו: האדמה פורייה, יש שפע מים, במזרח הרי שומרון, במערב הים, עצי תאנה נוטפים דבש. כאשר הגיעו ראו ששפע המים הן ביצות והמקום לא פורה כמו שדמיינו אך לא ויתרו על חלומם בזמארין שהפכה יותר מאוחר לזכרון יעקב..
ג. המצב היה קשה בזיכרון יעקב, תמותה גבוהה של ילדים מרעב וממחלת המאלריה.
ד. הברון רוטשילד מסכים לקחת תחת חסותו את זכרון יעקב(יותר נכון את זמארין), ראשון לציון וגיא אוני (ראש פינה). הברון אדמונד דה רוטשילד הביא אנשי מקצוע ואגרונומים שהציעו לטעת כרמים ולטפלבכינמת הפילוקסרה. ואומנם היקבים של זכרון וראשון היו מהמשוכללים בעולם ולכן גם הצליחו.
ה. לפני כ- 30 שנה הוקם הגן- גן המייסדים, כאן הייתה הגורן ולכן המקום בצורת כיכר עגולה. על הקיר מופיעים שמות המשפחה של המייסדים ביניהם משפחת אהרונסון של זיכרון יעקב מושבת היין.
ו. אהרון אהרונסון היה אגרונום ידוע. הוא גילה ומצא (בראש פינה), את חיטת הבר המקורית ממנה יכלו לפתח זנים חדשים של חיטה תרבותית. צריך להוסיף שבאירופה הייתה מגיפה קשה שהרסה ופגעה בשדות החיטה. עד היום החיטה מסמלת את בית אהרונסון .
ז. הברון רוטשילד ביקר בזכרון יעקב ואמר לאיכרי המושבה: "אני שמח בכם, עיני יהדות העולם נשואות רק אליכם. יש לזכור שהחלוצים הראשונים הם הפנינים המאירות בתולדות הישוב. כל הכסף של בית רוטשילד לא היה מועיל כלום אילו לא נפגש במושבה עם חומר טוב להתיישבות כמו הראשונים".
גם דוד בן גוריון אמר : "הרבה מושבות נבנו והרבה עוד ייבנו, אולם מושבות כראשונות הן אינן נשקלות במאזני כסף וזהב , באש ובחזון נבנו בגילוי שכינה".(סיורים וטיולים מודרכים בזיכרון יעקב ובנימינה)
בית הקברות של זיכרון יעקב וסיור בזיכרון יעקב.
א. בזכרון יעקב קבורים רבים וטובים כמו שרה לבית אהרונסון בסמוך לאמה, (מאחורי גדר כיוון שהתאבדה), ליד קברה מופיע דגל ישראל כפי שנהוג לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה.
ב. ד'ר הלל יפה ורבקה אשתו בנוסף 3 קברים וכולם מאחורי הגדר כי….על קברו של ד'ר יפה יש לפיד- ללמדינו שהוא היה הראשון שהביא את המידע על היתושים ואת דרך ההתגוננות מהם.
ג. יד לזכרו של אהרון אהרונסון שהיה מפקד מחתרת ניל"י והאגרונום הידוע שהקים יחד עם אבשלום פיירברג את חוות הנסיונות בעתלית- אהרונסון נספה בתאונת מטוס ולכן אין פה קבר.
ד. רק בשנת 1977 –שנת המהפך, ניתן כבוד למחתרת ומחלקים את אות ניל"י.
ה. רבקה אהרונסון עוד בחייה תורמת את הבית והופכת אותו למוזיאון.
"רחוב המייסדים בזכרון יעקב"-הרחוב הראשי של המושבה זכרון יעקב. הבתים התחילן להתפורר ולכן הייתה מחשבה להרוס ולשפץ, אך בשנת 1982, לרגל חגיגות 100 שנה לעלייה הראשונה החליטו לשמר : בית אהרונסון, יקב התשבי, בריכת בנימין – המפעל הראשון בו השתמשו בהישג טכנולוגי להעברת מים למילוי הבריכה , בית המוכתר יחזקאל הורנשטיין, "בית הכנסת אוהל יעקב" על שם של אבי הברון. בכניסה כתוב תרע"ב לק"פ = הכוונה הייתה לספירה היהודית.
בהמשך נמצא גם "מוזיאון לעלייה ראשונה" שהיה בעבר "בית הפקידות"- הכניסה בתשלום.
בבית הפקידות המהודר במבנים של ארץ ישראל נוסדה הסתדרות המורים בשנת 1903.
אילו הבית הזה היה יכול לדבר הוא היה מספר לנו על….
1. תחילת הסיפור הוא בשנת 1880, כאשר הגיעו לארץ הרברט בנטוויץ שהיה יהודי ציוני עם משפחתו. הוא היה ממנסחי הצהרת בלפור. הוא רכש קרקעות וקרא למקום: חצר הכרמל.
2. ביתו ניטה נישאה למיכאל והם בנו והקימו את האחוזה. במלחמת העולם הראשונה הזוג נצטווה לעזוב ( הם נחשבו כאזרחי מדינות אוייב), והבית שימש כמרכז תרבות לקצינים הטורקים והגרמנים.
3. בשנת 1919 הזוג חזר , שיקם את הבית והקימו את הגן. המקום נתחבב ע"י מנהיגי הישוב ופקדו אותו הרברט סמואל, מנחם אוסישקין, וייצמן, סאלד ועוד…
4. לזוג היו קשרים טובים וחמים עם משפחת יפה ואהרונסון, ניטה למדה מאהרון כיצד לגדל ירקות ואף תיכננה לפתח את המושבה.
5. הזוג היה חשוך ילדים. בשנת 1922 ניטה נפטרה ממחלה ( יש החושבים שהתאבדה) ובעלה נפטר שלוש שנים לאחר מכן.
6. מיכאל לפני שהתאבד ביקש מידידו הד'ר הלל יפה שלא יעזוב אותו. ואכן כך היה, מיכאל נקבר ליד קברה של אשתו ובחלקת הקבר של הד'ר ואשתו, הקבורה מחוץ לגדר בשל ההתאבדות של בנטוויץ'.
7. בשנת 1929 חזר למקום אבי המשפחה שם הוא גר עד לפטירתו בשנת 1932.
8. הבית הועבר לאחותה ליליאן שהפכה אותו לבית ספר חקלאי ומרכז לאומנים.
9. המקום הושכר ל15 שנה ושימש כמרכז בריאות צמחוני. המקום נסגר בשנת 1969.
10. צמוד לאחוזה ליליאן הקימה את בית דניאל ,לזכר בנה דניאל .כמרכז לאומנות ומוזיקה.
11. בשנת 2000 קיבלה האוניברסיטה הפתוחה בתמורה לשקל אחד זכות חכירה על האחוזה. החלו לשפץ את האחוזה והיא הוכרזה כאתר מורשת עולמית .
אנשי קהילת בית אל בזיכרון יעקב וטיולים בזיכרון יעקב.
בשנת 1963 עברו שתי האחיות הפרוטסטנטיות משאווביה שבגרמניה, אמה ואלזה ברגר, למושבה זכרון יעקב ויסדו את קהילת בית אל המקומית. כיום מונה הקהילה כמה מאות חברים, המתמידים כבר שלושה דורות באמונתם הציונית העמוקה, בהיותו של העם היהודי עם הבחירה. הם מבקשים לשמור עליו ועל נאמנותם לתנ"ך הנוצרי — בכלל זה גם לברית הישנה.
הם גרים כאן, לומדים בבתי ספר פרטיים. הם מנהלים משק חקלאי ומשק חי. בנוסף הם מייצרים מוצרים יומיומיים כמו – אפיית לחם לפי מתכון גרמני, אריית דבש, ייצור מוצרי אטריות מקמח מלא ושמיכות פוך רכות. הם חיים בצניעות ובסגירות בתוך קהילתם. את רצונם 'לשמור על הישראלים' הם תרגמו גם למעשים. במפעלים שלהם הם מעסיקים ישראלים רבים. בשלב ראשון הם ייצרו מסיכות גז. אחרי כן, נוספו גם מערכות סינון נגד נשק אב"כ, הניתנות להתקנה בבתים, דירות ומקלטים. הלוגו של בית החרושת הקטן שלהם ניתן לזיהוי ממרחק: קשת בענן הנמתחת מעל תיבת נוח עם הכיתוב "Beit-El Industries"- העובדה שהם אינם מנסים ליצור קשר חברתי עם סביבתם עשויה להרגיע את אותם ישראלים שזמן רב שחשדו בהם במסיונריות.(סיורים בזיכרון יעקב)
אנדטת הכבוד לרוטשילדים וברקע מגדל המים של זיכרון יעקב.https://www.youtube.com/watch?v=SI9tKNUGsVQ&t=20s
גני רמת הנדיב זכרון יעקב וסיורים בזיכרון יעקב.
1. "רמת הנדיב נרכשה על ידי משפחת רוטשילד", רוב ארץ ישראל הייתה מיושבת בהרים והמקומות שהיו לא מיושבים היו מישור החוף – בגלל הביצות והגליל המזרחי – בגלל אדמת הבזלת הקשה. לכן הברון אדמונד דה רוטשילד רכש במקומות אלו את הקרקעות שיצרו את ריכוזי הישוב בצורת האות האנגלית N. (בהמשך נרכשו אדמות עמק יזרעאל). חשיבותם של ריכוזי ההתיישבות התבטאה בכ"ט בנובמבר 1947 והשפיעה גם עיצוב הישוב היהודי בהקמת המדינה.
2. בשנת 1954 הועלו עצמותיו של הברון אדמונד רוטשילד ואשתו עדה לקבורה במערה קבורה חצובה בהשראת מערכות קבורה שהיו נהוגות בימי הבית השני, ובימי המשנה והתלמוד. כנ"ל גם לגבי דלתות המערה הכבדות והגדולות . בכניסה למערה יש על התקרה מנורות הנראות בצורת לב – ללמדינו שהברון נתן את ליבו (וגם את כספו) לישוב היהודי בארץ.
3. "גן הנדיב מתוכנן להפליא ומחולק לגנים העוסקים בנושאים שונים" לדוגמה – גן הוורדים, גן הדקלים, גן המפלים ועוד.. מטרת הגנים היא לשמור על הטבע והאקולוגיה (קיימות) והנאתם של המטיילים והנופשים הרבים מהארץ ומהעולם.
4. בגני הנדיב יש מרכז מבקרים, סרטון מסעדה , משתלה ומרכז הדרכה אורגנית. את המבנה תכננה עדה כרמי. המבנה קטוע כדי לאפשר כמה שיותר מעבר של קרני השמש. על הגגות יש גינון המושקה באמצעות סירקולצייה של מים.
5. הסמל של משפחת רוטשילד הוא נשק המכיל אגרוף קפוץ עם חמישה חיצים המסמלים את חמש שושלות שהוקמו על ידי חמשת בניו של מאיר אנשל רוטשילד, כשהמקור לכך הוא בפסוק בתהילים "כחצים ביד גיבור" (קכז, ד). מתחת לסמל מופיעות בלטינית המילים שהיו נר לרגליה של משפחת רוטשילד: Concordia (הרמוניה), Integritas (יושרה), Industria (חריצות). במרכז מופיע כובע של ליצן להזכירנו שהנאצים הכריחו את לחבוש כובע של ליצן ובכך לבזות וללעוג להם.
ימי בנימינה במושבה בנימינה וסיורים מודרכים בבנימינה.
סיור של איכות היסטורי חוויתי בלב ליבה של בנימינה ב"אקרופוליס" של המושבה בה בית הכנסת ומגדל המים, מזכירות שהפכה למועצה שהפכה לעיריה-בית יד לבנים והשטח הציבורי של בנימינה.בשיר ומזמור נהלך לנו בין שדרות הדקלים ובתי המושבה הוותיקה גבול נחלת ז'בוטינסקי לגבעת הפועל שכונתו של אהוד מנור- מדריך טיולים במושבה בנימינה ההיסטורת וסיור בעקבות אהוד מנור.
נשיר את "ימי בנימינה" ושיר "המסילה" ושיר "המחצבה" ליד ביתו הקט ליד עץ תות ממנו הכינו ריבה.
"גן שבעת המינים בבנימינה" בו שיחק אהוד ונספר על יקבי אליעז שהפכו ליקבי בנימינה ובעבר מפעל ליצוק פרפיום-קוסמטיקה מוורדים שושנים ובעיקר יסמין והמשך לבית הקברות של בנימינה לקברו של אהוד מנור ואחיו הצעיר יהודה.(סיורים טיולים וימי גיבוש בבנימינה)
***********************************************************************************************************************
סיפורה של שרה אהרונסון האגרונומית ואשת הכתב, ציונית ואירגון ניל"י, ידיעתה בשפות שונות ונישואיה לחיים אברהם באיסטנבול עד שזה נגמר.
עם שובה לזכרון יעקב בנובמבר 1915 הצטרפה שרה למחתרת ניל"י. מסוף שנת 1916 ועד תפיסתה ומותה באוקטובר 1917 היא תיאמה ולמעשה ניהלה את פעילות המחתרת בארץ ישראל ואיזור לבנון, וטיפלה בכארבעים סוכנים של ניל"י, בתומכים ובמודיעים של המחתרת וכן בעניינים הפיננסיים. שרה אהרונסון פענחה וסיננה מידע, הצפינה ושלחה מידע למודיעין הבריטי בקהיר, ויצרה תקשורת עם ספינת המלחמה הבריטית "מנאגהם" מול חופי חדרה. בנוסף היא יצרה קשרים עם הרשויות התורכיות ועם הנהגת היישוב, שלא גילתה אהדה למחתרת נצח ישראל לא תשקר. אמנם המקורות בעברית מציגים את מנהיגותה של שרה אהרונסון כמשפחתית, כלומר, כאחותו של אהרון אהרונסון הכריזמטי, אבל המקורות של המודיעין התורכי והבריטי לא התייחסו אליה כאל נציגתו ועוזרתו של גבר חזק, אלא כאל מנהיגה בזכות עצמה. היא הייתה היחידה מההנהגה של ניל"י שנשארה בארץ.
בספטמבר 1917, בזמן שאהרון אהרונסון ניהל את פעילותו ממצרים, נתפסה יונת דואר של ניל"י על ידי התורכים, וכך נודע להם דבר קיומה של רשת הריגול היהודית. באותה תקופה יצאו אבשלום פיינברג ויוסף לישנסקי דרך המדבר למצרים כדי לפגוש שם את הבריטים. בשטח ההפקר שבין התורכים לבריטים במדבר, נתקלו השניים במארב של בדווים. פיינברג נהרג ולישנסקי ניצל והגיע למצרים. כשנודע דבר מותו של אבשלום פיינברג לקרובו, נעמן בלקינד, יצא זה למדבר כדי לבדוק מה קרה. בלקינד, שטען כי לישנסקי עצמו היה זה שרצח את קרובו כדי לקבל את הנהגת ניל"י, נפל לידי השלטונות התורכיים ואלה הוציאו ממנו בעורמה את שמות חברי המחתרת. שרה סירבה להישמע לעצת המודיעין הבריטי לצאת מארץ ישראל דרך הים ולהציל את עצמה, גם לאחר שהתורכים גילו את פעילות הרשת. היא נאסרה ב- 1 באוקטובר 1917 יחד עם רוב חברי ניל"י. למרות חקירות ועינויים קשים היא לא מסרה כל מידע לתורכים. כאשר נודע לה שהיא עומדת להישלח לדמשק, חששה שלא תעמוד בעינויים ותישבר וירתה בעצמה באקדח שהוחבא בחדר הרחצה של בית הוריה. היא גססה במשך שלושה ימים ומתה בבוקר של ה- 9באוקטובר 1917 . היא הובאה לקבורה בזכרון יעקב.
סיורים וטיולים במושבת היין זכרון יקב ברחוב המייסדים, בית הכנסת "אוהל יעקב" בגן טיול הצרפתי ,בית הפקידות ואחוזת לנגה.
מדריך טיולים בזכרון יעקב רמת הנדיב שוני ובנימינה מסלולים ורעיונות.
"סיורים מודרכים והיכרות עם תחילת הרפואה המודרנית בזכרון יעקב בניצוחו של דוקטור הלל יפה.
"דוקטור הלל יפה" למד בגימנסיה ברדיאנסק ומשם למד רפואה בז'נבה וסיים בשנת 1889, התמחה ברפואת עיניים בפריז מאחר וידע שהרבה חולים בגרענת (טרכומה) בארץ ישראל, פקידי הברון אדמונד דה רוטשילד הזמנו את הלל יפה להקים בית חולים בזכרון יעקב בשנת 1893 שתיים לאחר שעלה לארץ ישראל לטפל בחולי הקדחת של זכרון יעקב, חדרה ועתלית.
"דוקטור הלל יפה" חקר את הקדחת, שתל וייעץ לשתול את יער חדרה, ריססו שדות בנפט והכינין הייתה פרי רפואתו של הלל יפה ולזכותו כתרים בינלאומיים בתחום הבריאות והרפואה.
בשנת 1896 כבר דוקטור הלל יפה ממונה כנציג "חובבי ציון" ביפו וחוזר בשנת 1904 לנהל שוב את בית חולים זכרון יעקב והפכו למרכז רפואי(אחרי ששיאת את קהילת יהודי טבריה).
דוקטור הלל יפה הקים ותכנן עבודות מדעיות בענין הקדחת, בגרענת(טרכומה) ויחס חשיבות לקדחת שחור השתן,ד"ר יפה הוזמן להרביץ את תורתו במכון "פסטר" בפריז ובכנסים רפואיים ברחבי אירופה. בסוף שנת 1919 עבר דוקטור הלל יפה מהמושבה זיכרון יעקב לחיפה בכרמל. בעיר חיפה המשיך דוקטור הלל יפה את עבודתו בחקר הקדחת והיה גם רופא בית הספר הריאלי חיפה.
ד"ר הלל יפה נפטר בשנת 1936 וביקש להיקבר בזכרון יעקב(קבור ליד הרבר בנטוייץ' ומשפחת לנגה).
טור נפתלי וייץ איש זיכרון יעקב ,נולד באודסה, למד רפואה באוניברסיטת חארקוב והמשיך ללמוד בפריז, דוקטור נפתלי וייץ חוזר על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד ועלה בסופו של דבר לארץ ישראל, ד"ר וייץ היה לרופא בראש פינה עד אצבע הגליל ובשנת 1903 עובר למושבה היפהפייה זיכרון יעקב, חקר את הצהבת ונלחם יחד עם האיכרים מול "פקידי הברון".
דוקטור נפתלי וייץ השתתף בכנס בזיכרון יעקב בשנת 1903 שאורגן ותוכנן על ידי מנחם אוסישקין והכינוי היה "הכנסייה".(מדריך טיולים לאירגונים בזכרון יעקב)
בשנת 1907 עוזב את זיכרון יעקב ועוברים הוא ואישתו חנה וייץ לירושלים וגרו ברחוב החבאשים (בני ברית 5 זכרון יעקב)והיו לרופאים פרטיים לאנשי זכרון יעקב.
דוקטור חנה ונפתלי וייץ היו מחוברים לאליטה המקומית כמו פרופסור בוריס ש"ץ מייסד "בצלאל", יהושע ברזילי הסופר, אירה יאן ציירת וסופרת(גם מתרגמת) והייתה ידועה כאהובתו של חיים נחמן ביאליק, יצחק בן צבי ורחל ינאית, דוקטור וייץ היה בין מקימי הגימנסיה העברית ברחביה בירושלים ובתו הייתה בין עשרת התלמידים הראשונים של הגימנסיה המפורסמת.
ד"ר חנה וייץ הרופאה הראשונה של ארץ ישראל ורופאת נשים ראשונה ושמשה כרופאה בראש פינה ושוחחה בערבית חופשי אך עם מתורגמן והייתה דמות מוארת בצפונה של ארץ ישראל.
דוקטור חנה ויץ ובעלה נפתלי עברו למושבה זכרון יעקב, הזוג ויץ גרמו לסגר בימי מגיפה להגן על התושבים, התמודדות הרופאים וייץ מול המלריה וקידום הבריאות בכלל.
דורה שוורץ הנחשונית בתחום הצמחונות והבריאות בזכרון יעקב וארץ ישראל בכלל והקימה "בית הבראה" באיזור בית דניאל ואחוזת כרמל בכרמל הנמוך של זכרון יעקב.
דורה שוורץ היא הבת הרביעית של הוגו שורץ מבעלי חנות כולבו ענקית באינסברוק והייתה שוורץ לפני שהתחתנה עם וולטר שוורץ כבר בגיל שש עשרה, להם נולדו שלושה ילדים הוגו צבי (1913), רפאל (1920) ובנימין (1923).
דורה שוורץ הייתה חסידת צמחונות ואישה ציונית ואף הייתה בכנס של דוקטור מקסימילאן בנר והכנס התבסס על בריאות וצמחונות, עברה השתלמויות בנושא ריפוי ובריאות,בזמן מלחמת העולם הראשונה לחצה יד דורה שוורץ לידי של בעלה ואמר לה, תעברי לצמחונות ותחושי בטוב וכך קרה, ובגיל 38, ביולי 1933 עלתה לארץ ישראל לזיכרון יעקב עם בנה בקטן הרצל, שני בניה הגדולים, הוגו ורפאל היו כבר בבנימינה וחיפשו מקום ראוי להקמת מרכז בריאות וריפוי. דורה שוורץ נדלקה על האחוזה בה גרה נילי פרידלינדר שהתיישבה באחוזה של אחותה ניטה בנטוויץ' שהתחתנה עם מיכאל לנגה והקימו את הטירה הענקית והיפה "אחוזת לנגה" או "אחוזת כרמל" ובשנת 1935 הקימה את בית מרגוע -"חצר כרמל", לאחוזת המרפא של דורה שוורץ הגיעו עולים ממרכז אירופה ובעיקר ייקים, אנשי רוח , סופרים, מלחינים, אמנים, שחקנים ומדינאים- או מה שיגידו היום "ידוענים"(סלבס)- אורחים קבועים בבית המרפא של דורה שוורץ היו דוקטור ארתור רופין, זלמן שז"ר ומשה שרת, השחקנים חנא רובינא ויהושע ברטונוב. בשנת 1962 ובהיות דורה שוורץ בת 68 השכירה את בית המרפא לבנה הוגו, הוגו שוורץ עמל רבות לשיפור ושיפוץ בית ההבראה ואף לקח הלווה מבנק לאומי("אפ"ק לשעבר), המקום לא התרומם מאחר ורוב המבריאים והשוהים הגיעו בגלל "דורה שוורץ" ולחר מלחמת ששת הימים הועבר הפנסיון חמר רבינוביץ' שרצה להרחיבו ולבנות מבנים נוספים אך הראשויות לא התירו והשטח חוזר ליורשי משפחת פרידלינדר, על המבנים רבצו חטא המשכנתא ולא היה ניתן לתרום את האחוזה לקק"ל כפי שרצתה לכן ניסתה למכור ומי שקנתה הייתה אמה ברגר בתחילת שנות השישים ואת כל הנדל"ן מסביב לאחוזה. קראת סוף 1969 מכרה דורה שוורץ סופית את האחוזה לאמה ברגר ושרצתה אמה ברגר הנחה מהמועצה דורה שוורץ הלכה בעצמה לבקש 50% ומובן שקיבלו והמועצה רצתה מזומנים ואז הבינו שמי שבעל הבית כעת הם הגרמנים הנוצרים ואז החלה אנדרלמוסיה שלמה והאשמות כנד "המיסיון הגרמני", ניסו לבטל את העסקה אך לא הצליחו והשטח עובר לאמה ברגר כדת ודין. סיפורה שושנה שבבו בזכרון יעקב: סופרת ארץ ישראלית בת זיכרון יעקב וכותבת על נשים במושבות, שני רומנים חשובים- מריה ואהבה בצפת, שושנה נולדה לשלמה וטובה שבבו משפחה ספרדית ותיקה מגירוש ספרד,
דוד רמז בזיכרון יעקב: דוד רמז ממנהיגי הישוב העברי, יושב ראש המדינה שבדרך, מזכ"ל ההסתדרות, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל ואיש המושבה זיכרון יעקב.
דוד רמז היה ממקימי "צים" ותחילתה בשם "נחשון", דוד רמז ממקימי" חברת הסנה" וחברת "המשביר", דוד רמז נאסר יחד עם מנהיגי הישוב "בשבת השחורה" והיה עצור בלטרון, דוד רמז היה חבר "מועצת העם" ו "מנהלת העם" והיה בכרזה של דוד בן גוריון ברוטשילד 16 ביום השישי המפורסם.
ביה קרופיק איש זכרון יעקב: מגרודנו לזכרון יעקב, מוותיקי זכרון יעקב ומראשוני קבלני הבנין בישראל, קרפיק היה לקבלן המועדף על יק"א, טוביה קרופיק מוסר את נחלת אדמות לבנו ממשיכו ומתמסר לבניה אקטיבית בכל רחבי ארץ ישראל עד הקמתה.
יוסף קופרמן זכרון יעקב: קופרמן שירת במשטרה המנדטורית וכן שירת במנגנון הממשלתי הגבוה ביותר (סגן מושל) ועם הקמת המדינה שימש במשרות רמות במשרד הפנים והיה מבוני ארץ ישראל ומדינת ישראל לימים.
פרופסור רבקה כרמי אשת זכרון יעקב: גנטיקאית ורופאת ילדים, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פרופסור כרמי חוקרת מחלות גנטיקה באוכלוסיה הבידואית, זיהתה 12 גנים חדשים ואחד מהם קרוי על שמה "תסמונת כרמי" ואף פעלה בחינוך לנשים בידואיות.
יוסף דווידובסקי איש ניל"י זכרון יעקב: האיש והאגדה, בהיותו נער בן 15 הגיע לנמל חיפה ומאחר ולו היה לו אישור כניסה ולא כרטיס, קפץ דווידסקו למים והגיע לחוף, השתקע ועבד בזכרון יעקב ולאחר מספר שנים היה מראשוני המושבה עתלית בשנת 1903 ואליהם הצטרפו בהמשך משפחות גבי שפירא ומתתיהו מזרחי, כל משפחה קיבלה פרה ושור לעיבוד יחד עם 30 עופות.
אהרון אהרונסון: איש ואליטה גבוהה , רכש חינוך גבוההה וחוקר חקלאות וטבע בישראל, טיפל בנחילי ארבה ובעיות אקולוגיות שחשב עליהם הרבה לפני ששוחחו על כך, תיעוד מדעי של אהרונסון , בשנת 1914 היו מעל מ-20,000 דגימות צמחים שנאספו ברחבי ארץ ישראל, הגדרות מקצועיות של אהרונסון כמו- בנק הגנים" או "שימור ex-situ" ושמר ופיתח סוגי זית, חרובים ותאנים.
אהרון אהרונסון היה בוטנאי איש זכרון יעקב, גיאולוג ואגרונום, אהרון האח הבוגר של אלכסנדר אהרונסון ,שרה ורבקה אהרונסון, אהרונסון החל ללמוד אצל הברון רוטשילד כבר בהיותו בן 15 וכשבגר שלח אותו הברון לבית הספר הגבוה לחקלאות בגריניון בצרפת ללמוד אגרונומיה כמו רבים מבוני הארץ לפניו ואחריו(נתן אלתרמן, רחל המשוררת).
מנשה ברונשטיין מהמושבה זכרון יעקב: מנשה ברונשטיין נולד ב 1889 בין התינוקות הראשונים בזכרון יעקב למרדכי צבי ובתיה ברונשטיין ,ברונשטיין רכש אדמות מיק"א בשוני ועיבד אותן וכן עבד בחוות אהרונסון בעתלית ולמד את נושא החקלאות, בשנת 1914 הצטרף לתנועת "הגדעונים" ובהמשך אך זה היה טבעי שיצטרף "לתנועת ניל"י", ברונשטיין מנשה נתפס על ידי התורכים, נכלא ב "חאן עלי באשה" בדמשק, שוחרר בתום שליטת התורכים על ישראל והמעבר למנדט בריטי, ברונשטיין היה איש בטחון בזיכרון יעקב ונהרג מכדור של ערבי שנסע מזכרון יעקב לחיפה ולאחר 10 ימים נפטר בבית חולים הדסה-היום בית חולים בני ציון.(מדריך טיולים בזכרון יעקב)
אמה ברגר "קהילת בית אל": הקימה את קהילת בית אל, היום מונה "קהילת בית אל" 800 מאמינים חברים מזכרון יעקב ובנימינה וחיים כקיבוץ בהרמוניה ובמשק אוטרקי ורוב פעילותם ומחייתם מייצרים לעצמם מחיטה ועד לריבה ומתפרנסים מהיי טק ולוו טק ותרומותם רבה למדינת ישראל.
"מדריך טיולים בזכרון יעקב לסיורי איכות לקבוצות ואירגונים", טיולים במדרחוב של זכרון יעקב, טיולים עם מדריך טיולים המספר סיפורי אהבה בזכרון יעקב באחוזת לנגאיש הממוןה(חצר כרמל), טיולים בשכונת קהילת בית אל הייחודית, מדריך טיולים באתרי זכרון יעקב המרכזיים מבית הקברות של זכרון יעקב ומגדל המים דרך בתי מייסדי זכרון יעקב ועד "הקשטוניו" בחצר וילדר, בית הכנסת אוהל יעקב , גן טיול או הגן הצרפתי ובית הפקידות מבתי זכרון יעקב היפים, טיולים בגני רמת הנדיב בין גן הריחות וצמחי התבלין, גן המפלים , גן הוורדים והשושנים, הגנים הפתוחים, גן הדקלים ותמיד טוב לסייר בעין צור בין בוסתנים ענקיים, מעיין עין צור והבריכות, תעלות זחילה מהמעיין אל הבריכות, המרחצאות הרומיים של עין צור, ביקור באום אל עלק האחוזה של איש הממון סלים חורי.
"אמה ברגר" הגיעה חולה מגרמניה ונרפאה ממחלה קשה(הייתה אחות רנטגן הרבה שנים בגרמניה), אמה ברגר ואחותה אלזה הקימו קבוצה שיצאה מהזרמים השונים של הכנסייה והצטרפו "לקהילת בית אל" וחרטו על דגלם- מי שיברך את מדינת ישראל ותושביה, יבורך הוא בעצמו, באקראי יכלו לקנות את אדמת אחוזת לנגה מאחר והיה שנים רבות בדיונים משפטיים וזה היה הבסיס להאחזותם בזכרון יעקב, בשנת 1999 הוקמה חברת תעשיות בית אל זכרון יעקב בע"מ בבעלות קיבוץ בית אל, לקהילת בית אל מפעלים המתמתחים ומתמקדים בעיבוד שבבי, הזרקת פלסטיק, קווי ייצור וקווי מזון. לקהילת בית אל חנות מפעל כשרה בזכרון יעקב ובה: ריבות, מאפים טריים, שמיכות שונות ופוכים ודבש טבעי ויש את הפעילות הבטחונית הברוכה המחזקת את מדינת ישראל במאפיינים רבים.
"אלכסנדר אהרונסון זכרון יעקב": ממקימי אירגון "בני בנימין" שהקים את נתניה, אבן יהודה וחלק מהרצליה ושכונה בחדר(וכפר אהרון בנס ציונה,) מראשי ההגנה ואיש של בטחון וחשיבות רבה.
אלכסנדר אהרונסון נולד בשנת 1888 בזיכרון יעקב והיה הבן השלישי אחרי אהרון וצבי אהרונסון, אלכסנדר אהרונסון למד בתחילה בזיכרון יעקב ובהמשך עבר ללמוד אצל יצחק אפשטיין בראש פינה, פעילותו הראשונה הציבורית הייתה "בגדעונים" אירגון של צעירי זכרון יעקב.
אירגון הגדעונים פעל כמו "השומר" בשמירה על נכסים ומקומות של יהודים, במלחמת העולם הראשונה גייסו אלכסנדר אהרונסון לצבא התורכי אך בעזרת שוחד יכול היה לברוח למקום מסתורו כך עזב עם רבקה אהרונסון לאמריקה הגדולה והבטוחה.
בימי מלחמת העולם הראשונה חי "אלכסנדר אהרונסון" באמריקה וצרפת ושם הכיר את המרי פלז, אישה עשירה ובזכות כספיה הקים את "בני בנימין" שפעל משנת 1919-1929 , בני בנימין קנו קרקעות ועזרו לישוב היהודי ולקראת סוף שנות העשרים לא הסתדר עם איתמר בן אב"י הבן של אליעזר בן יהודה ועובד בן עמי ועוזב את תנועת "בני בנימין", אישיותו הייתה צבעונית ומורכבת, סיים את דרכו בדרום צרפת שם נפטר ללא ילדים בשנת 1948 ורבקה אהרונסון העלתה את הגופה לקבורה בזכרון יעקב.
"סיור רומנטי רכילותי וגיבוש המושבות היין זכרון יעקב לקבוצות וימי הולדת", חוגים ומשפחות, סיורים מרגשים ומחייכים בזכרון יעקב וסביבותיה, גבעותיה של זכרון יעקב ורמת הנדיב.
יום סיור בזכרון יעקב מהמייסדים 16 והמדרחוב ועד לגן טיול ואחוזת לנגה-"בית דניאל", "יום גיבוש בזכרון יעקב לקבוצות איכות ומשרדי ממשלה וימי הולדת","מדריך טיולים ומורה דרך לסיור ייחודי פיקנטי בזכרון יעקב ובנימינה", "סיורים במדרחוב של זכרון יעקב", סיור בתים מספרים ומייסדים בזכרון יעקב, "סיור בזכרון יעקב בעקבות מים ומובילי מים", מייסדים ונפילים שהקימו את זכרון יעקב, טיול בזכרון יעקב ברחוב המייסדים הרצל והנדיב,"סיור גנים בזכרון יעקב", "סיור טיול בגבעת זמארין בעקבות התימנים והעליה מרומניה", מסעדות קולינריה וסיורי טעימות קולינריות בזכרון יעקב.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
"הפריצה לכלא עתלית" וסיורים מודרכים בעתלית.
הלילה לפני 75 שנה, בליל ה 9-10/10/1945 (אור לג' בחשוון התש"ו) נפרץ מחנה המעפילים בעתלית.
המחנה הוקם בעקבות הגבלת עליית היהודים לארץ ישראל, יהודים שעלו בצורה בלתי לגאלית נכלאו במחנה או גורשו לארצות אחרות(בעיקר לקפריסין).
יומיים לפני יציאת המבצע לפועל, יחידה של חברי הפלמ"ח(פלוגות המחץ) הסתננה למחנה במסווה של מורים. מטרתם הייתה לארגן את המעפילים לבריחה וכן להשתלט בעת פקודה על הזקיפים הרבים ששמרו על המחנה.
בשעת לילה, נכנס הגדוד הראשון של הפלמ"ח באישון ליל ובשקט מוחלט, בפיקודו של נחום שריג, לתוככי המחנה והצליח, בסיוע "המורים" שנכנסו יומיים קודם, להבריח מעל למאתיים מעפילים-
בשעת לילה, נכנס הגדוד הראשון של הפלמ"ח באישון ליל ובשקט מוחלט, בפיקודו של נחום שריג, לתוככי המחנה והצליח, בסיוע "המורים" שנכנסו יומיים קודם, להבריח מעל למאתיים מעפילים-
אלו חצו את הכרמל במשך כל הלילה במעלה נחל אורן, עספיא ונחל נחש עד שהגיעו בבוקר לקיבוץ יגור.אלו חצו את הכרמל במשך כל הלילה במעלה נחל אורן, עספיא ונחל נחש עד שהגיעו בבוקר לקיבוץ יגור-בקיבוץ היה ילד בן שבע, אשר שמע שמגיעים הרבה אנשים שהוא לא מכיר. עם זאת ידע שהם אחיו, ולימים הוא יכתוב שיר על הכנסת האורחים המופלאה שהייתה באותו היום בקיבוץ, שבזכותה הבריטים לא הצליחו לתפוס בחזרה את המעפילים ששוחררו, הילד הוא יהורם טהר לב והשיר "צל ומי באר".
פרשת קירז'נר בעתלית-חטיפה ורצח של משפחה יהודית בידי מפקד כנופיה ערבי יוסף אבו דורה שאירע במאורעות 1936-39 את הגופות מוצאים רק בשנת 1963 ליד הכפר עין חוד על ידי חוקר המשטרה שלמה בן אלקנה(חושף גם את עצמות אבשלום פיינברג).
******************************************************************************************************************************************
"סיפור אהבה שמתחיל באנגליה וגרמניה וסיומו במושבה הרומנית תימנית- זכרון יעקב".
ניטה בנטוויץ' ומיכאל לנגה התחתנו בבריטניה ובחרו ליהנות מירח דבש בזכרון וכל זאת מהרבצת הציונות של הרברט בנטוויץ' מילדותם של ילדי בנטווויץ' ועד בגרותם.
מיכאל וניטה לנגה מקימים את ביתם בשנת 1912 בזכרון יעקב וקונים יותר משבעים דונם ממשפחת טאמשיס מהמשפחות הוותיקות והמייסדות של זכרון יעקב, מיכאל וניטה לנגה עוברים להתגורר בבית זמני במושבה זכרון יעקב עד סיום בניית האחוזה שבה השתתפו 50 פועלים, ותהיו בטוחים שניטה בנטוויץ' התערבה בכל צעד ושעל בבניית האחוזה – "אחוזת לנגה".
בזמן הבניה של "אחוזת כרמל-לנגה, התחברו הזוג ניטה ומיכאל לנגה עם אהרון אהרונסון, דוקטור הלל יפה ואשתומשפחת לוויטה הוותיקה, הזוג בנטוויץ' חי בתוככי המושבה עד לבניית האחוזה.
ההגעה לזכרון יעקב לא באה ככה במקרה. האב הרברט בנטוויץ' המשפטן של השר משה מונטיפיורי ואף ביקר עימו בארץ ישראל מספר פעמים, הרברט בנטוויץ' היה גם ממנסחי "הצהרת בלפור" וייצג רבים מעשירי אנגליה כמו הלורד מונד, ישראל זיו והארי סאקר, דמויות בריטיות נוספות וטובות.
את האהבה והציונות הנחיל לביתו ניטה. הבת התשיעית בסדר 11 הילדים שהביאו לעולם סוזן לבית סולומון(באה ממשפחה ציונית אנגלית יוצאת מגורשי ספרד וזכתה בגיל 16 במדליית זהבבמוזיקה ובעת נישואיה ויתרה על המוזיקה לטובת הבאת ילדים וחינוכם) והרברט בנטוויץ'.
כל הילדים היו נגנים מוזיקאים וציוניים- הילד הראשון ניגן על פסנתר, השני על כינור והשלישי על צ'לו וכך גם הרביעי חמישי וכו באותו סדר פסנתר- כינור – צ'לו ( אחת האחיות היא תלמה שנישאה אליעזר ילין ותהפוך לתלמה ילין), דרך אגב כל יום בבוקר ניגנו שעה וחצי שעה בערב ובימי חמישי למדו תנ"ך.
הבית בזכרון יעקב עומד על תילו קצת לפני מלחמת העולם הראשונה, נהנו קצת מהבית ועם המלחמה העותמאנים התורכים מבקשים מנתיני אוייב לעזוב את ישראל .
לאחר המלחמה, מלחמת העולם הראשונה הזוג לנגה חוזר לישראל, חיים חיי כפר במושבה זכרון יעקב ולכאן הגיעו דמויות כמו חיים ויצמן, הנרייטה סולד ומנחם אוסישקין וקצינים בריטיים.
ניטה בנטוויץ' הולכת לעולמה בשנת 1922 באופן לא ידוע ויש רכילויות רבות מהזרקת מנה כפולה של מורפיום עקב מחלת כאבים קשה, מיכאל לנגה לאחר 3 שנים לבדו ללא ניטה, ללא ילדים מתאבד…
נילי פרידלנדר האחות הגדולה( מספר 2 בסדר המשפחתי) אשתו של ישראל פרידלנדר עסקן ציוני, פרופסור לספרות מקראית, רב וממקימי הגוינט העולמי העוסק ברווחת העולם היהודי, עוברת מאמריקה לאחוזת לנגה( אחוזת כרמל) לאחר שהזוג לנגה כבר אינם ובעלה ישראל נרצח בדרכו לקונגרס ציוני בקישינב.. דניאלהיה בין נגני הפסנתר המובילים בעולם לגילו,גניאל למד בבית הספר ג'ולירד למוזיקה ואמנות, סיים את דרכו קרוב לגיל שמונה עשרה ועל שמו באחוזה הקימו את "בית דניאל".
נילי פרידלנדר תורמת חלק מהאחוזה לאמנים ליצירה, גידולים חקלאיים שונים ועוד..
בשנות השלושים מעבירה ליליאן(חבצלת) פרידלינדר היורשת של "אחוזת כרמל" או "אחוזת לנגה" את השטח הגדול והמוריק לדורה שוורץ הטבעונית למען הקמת "חוות בריאות", וכדאי לכתוב מאמר על העולם הטבעוני בתחילתו בארץ ישראל. תחילת פעילותה הבריאותית בא בגלל בריאותו של בנה התינוק, פשוט פלט כל מה שאכל עד שהגיעה לרופא טבעוני בשוויץ, והבינה שכדאי לחשוב מה להכניס לפה.
למשפחת בנטוויץ' שני בנים ותשע בנות- ליליאן חבצלת הבכורה, נורמן המשפטן חשוך הילדים, דורותי בנטוויץ' שהתנצרה, מרג'ורי בנטוויץ' מהכנריות המובילות בעולם וגרה תקופה באחוזת לנגה בצריף(ולא בבית האבן) התנצרה גם היא, מיוריאל בנטוויץ' מושינזון סיימה את בית הספר לאמנות ונישאת בגיל מבוגר לברנרד (דב) מושנזון , הבת היבי מאיר בנטוויץ' נישאה לד"ר אליהו אויגן מאיר המשפטן, ועם עליית הנאצים עלו לירושלים, תלמה ילין בנטוויץ' צ'לנית בעלת שם ונישאה לאליעזר ילין הבן של דוד ילין והנכד של יהושע ילין, נעמי בירבנרג שלמדה פילוסופיה והייתה קומוניסאית במהותה, חיה באחוזת כרמל- באנגליה בחווה שהקים האב הרברט בנטוויץ' וקלטה פליטים בזמן מלחמת העולם השניה.
יוסף בנטוויץ' הבן הגבר השני של משפחת בנטוויץ' התחתן עם שרה הבת של דוקטור הלל יפה והיה למנהל השני של בית ספר הריאלי בחיפה, נולדו להם ארבעה ילדים ואחת מהם הציירת רחל שביט בנטואץ' שהייתה ציירת, יושב ראשי קהילת ציירי ואמני צפת, ממייסדות אירגון "אקלים", יושב ראש אגודת האמנים והפסלים של תל אביב, רחל שביט היא אימו של העיתונאי הבכיר ארי שביט.
"סיור בזכרון יעקב לקבוצות וימי הולדת".
"טיול בזכרון יעקב שלי"- "ימי גיבוש וטיול בזכרון יעקב"- "מדריך טיולים וסיורים בזיכרון יעקב".
"סיור טיול ויום גיבוש מודרך במדרחוב זכרון יעקב ובחצרות הצמודות למדרחוב הזכרוני."
היישוב העברי בכלל ובמושבות בפרט, לא ישכח את שרותו המסורה והמצוינת לציבור החקלאי בארץ, במשך שנים רבות, שנות סבל, רעב ומגפות קשות. שמו של ד"ר הלל יפה חרוט בלבבות אלפי בני המושבות בתור סמל שלאדם, רופא–אזרח, ורופא–ידיד…" (ד"ר ר. כנצלסון, מנהל קופת חולים עממית)
"דוקטור הלל יפה מקושר לזכרון יעקב בזכרון יעקב מחוברת לדוקטור הלל יפה".
הלל יפה עולה דרך נמל יפו לארץ ישראל במאי 1891 "בעליה המבוהלת" – עליה זו כונתה כךבץ בשל החמרת מצב היהודים ברוסיה של אותם הימים כולל אוקראינה משם מגיע ד" ר הלל יפה.
הצאר הרוסי דוחק את היהודים מפרנסה בענף החקלאי והתעשייתי ורבים מיהודי רוסיה הסתכלו על ארץ ישראל כקרש הצלה ולצעשה העליה בלתי לגאלית אך ניתן להסתדר עם בקשיש.
דוקטור הלל יפה למד רפואה בשוויץ, השלים הוסיף את רפואת העיניים בפריז, חזר לרוסיה, נבחן ויכול לעבוד בעבודה מכניסה ברוסיה ועוזב, מחליט לעלות לארץ ישראל והיה לרופא המושבות.
הלל יפה נוסע לקושטא בתורכיה נבחן בממלכה התורכית עובר, ומושא חלומותיו ארץ ישראל.
הלל יפה מחפש עבודה הגדרה והרופא של גדרה אומר לו שהכי טוב לחזור לנמל יפו ומשם לאירופה.
דוקטור הלל יפה מגיע בימים חמים לארץ ישראל חליפה בת שלושה חלקים, כולו סמוק אך לא נשבר, עובד בעבודות קצרות ברחובות ונס ציונה וזוכה במשרת עבודה בטבריה והיה לרופא של קהילת יהודי טבריה האשכנזית…הלל יפה החילוני מבטיח לאנשי הקהילה שכל המרשימים יהיו כשרים וללא חומרים מוזרים או לא כשרים. לאחר שנתיים בין השנים 1893-1895 היה לרופא של זכרון יעקב והקים גם בית חולים.
הרומן היה קצר והלל יפה יחזור לזכרון יעקב ובשנת 1907 חזר לאחר שהחליט מדלקת ריאות לזכרון יעקב עד 1919 לאחר מלחמת העולם הראשונה וטיפל בשרה אהרונסון בקשטוניו ובכלל ניהל את בית החולים.
בשנים שלא היה בזכרון יעקב טיפל וחקר את נושא המלריה בחדרה ואף זכה לשבחים בינלאומיים, בל נשכח שהיה רופא עיניים וטיפל בטרכומה ומחלות נוספות.
חשוב לציין, שדוקטור הלל יפה לא היה רק רופא אלא פעיל ציוני והיה לנציג "חובבי ציון" בארץ ומאוחר יותר היה "בוועד הצירים" שתכליתו לעבוד מול המנדט הבריטי ולהקל עד כמה שניתן על סבל היהודים.
הלל יפה עזר לעולם הרפואה וטיפל רבות במחלת המלריה של חדרה ועד ייבוש הביצות.בשנת 1903 יעד עם אוסישקין היו ממקימי "הכנסיה בזכרון יעקב" בה היו צירים מכל רחבי הארץ ואף שילמו מחצית השקל כמו בימי בית המקדש, בסיור נספר את הבעיות והקשיים בין הציוניים המעשיים לציונים המדיניים.
בתו של דוקטור הלל יפה, שרה נישאה ליוסף בנטוויץ' ממשפחת בנטוויץ' הידועה והנציגה בארץ הייתה ניטה בנטוויץ' מאחוזת לנגה שנישאה למיכל לנגה(זוג נסיכים).
לדוקטור הלל יפה היה "רומן" עם העיר חיפה ותקופתו האחרונה הייתה בעיר הכרמל חיפה.
האיש שחיבר מקצוע ראוי ומנהיג של המוסדות היהודים ותמיד היה חד, ישיר ושונא טיפשים…
*****************************************************************************************************************************
סיפור על תימני המושבה זכרון יעקב!!
היהודים התימנים של זכרון יעקב הגיעו בשנת 1912 תרע"ב בסוף העלייה השניה.
למושבה זכרון יעקב "נחתו" קרוב ל 140 יהודים תימנים, הגל הראשון היה של אנשי וזמן קצר לאחר מכן עלו עירוניים ובעלי מקצועות חופשיים שעלו ממקומות שונים בתימן עם מאפייני כשירות עבודה שונים.
"שמואל יבניאלי והבוס שלו ארתור רופין ראש המשרד הארץ ישראלי" רצו כוח יהודי בעל יכולת עבודת כפיים בתנאי האקלים הקשה של ישראל ויהודי תימן היו פחות מתאימים, רובם היו אנשי מקצוע כמו:צורפים, אמנים, רבנים ועוד.
הקבוצה הקטנה הראשונה ירדה ליד בית הכנסת ונראה ששני הצדדים( התימני והאשכנזי) היה בהלם מעט וכנראה ששוכנו בדיר עיזים לאחר שניקו אותו, הקבוצה השניה והעיקרית כיבדו אותם בארוחה טובה, נאומים ושוכנו באיזור "הבירכה" ואיזור רחוב תרע"ב של היום.
"בזכרון יעקב היה ראש המועצה הראשון בארץ ישראל" – יעקב לוי, תרומת הקהילה התימנית הייתה גדולה ורבה בכל רחבי ארץ ישראל וזכרון יעקב בפרט.