סיורים בגליל העליון: ממטולה ועד קרית שמונה ומנחל דן ועד עין זהב, מעין דיבשה ועד עין טינה, מראש פינה ועד צפת ומאגמון החולה לשמורה החולה, מאחוזת דוברובין ליסוד המעלה ועין דרדרה, סיור בחורבת ירדה ועד המושבה מחניים, סיור קברות צדיקים בעמוקא וקבר רבי יונתן בן עוזיאל-קבר בניהו בן יהוידע, רבי יהודה בן בבא עד מירון ורבי שמעון בר יוחאי, סיור בסובב הר מירון ועד נחל צבעון, טיולים וסיורים בגליל התחתון: סיור במנחמיה בבית הרופא ובתי מייסדים, סיור ביבניאל ברחוב הראשי ועין יבניאל, טיול ברחוב המייסדים של מסחה היא כפר צבור ובה מוזיאון יק"א "חצרות האיכרים" ומכיכר השומר דרך בתי הספר ההיסטוריים עד בתי הכנסת, סיורי טבע בנחל תבור ויער בית קשת. טיולים סובב כנרת וטבריה: טיולים בטבריה עילית ותחתית, סיור בטיילת ועתיקות טבריה, דגניה וכנרת עד שמורת מצוקי האון.
"סיור מודרך בנצרת כפר כנא והר תבור".
מדריך טיולים בנצרת ממעין מרים דרך השוק לכנסיית הבשורה.
בכפר קנה החל ישו את שליחותו הציבורית וכאן חולל את הנס הראשון, בהפכו את המים ליין.אף שהייתה זו חתונה יהודית רואה בה המסורת הנוצרית את הפרוטו-טיפ לחתונה הנוצרית הראשונה – להנחת אבן היסוד למוסד הנישואין הנוצרי ולהקמת גרעין המשפחה הנוצרית הראשונה- הכנסייה המרכזית בכפר בנויה משני מגדלים המסמלים את בני הזוג בקנה, בעוד שהכיפה במרכז מסמלת את התא המשפחתי. בקנה התרחש נס ריפוי בנו של אחד מעבדי המלך, ששכב חולה- כאן היה גם מקום מגוריו של אחד משליחי ישו "נתנאל מקנה אשר בגליל", אבות הכנסייה ייחסו להתרחשויות בקנה חשיבות דתית מרובה, "ומהיין של ספרי הבשורה, שתו לראשונה בגליל".הביטוי "אדוננו אלוהינו" ניתן לישו בהקשר לקנה – הוא היחיד בספר הנזכר, בברית החדשה נקרא הכפר "קנה אשר בגליל" כדי להבדילה ממקום אחר בשם זה מדרום לצור. מיקומה של קנה היה חשוב בשל מיקומה המשובח בין ציפורי לטבריה., הוא ביצרה וקבע בה את מפקדתו, קנה בתקופת ישו היתה ישוב גדול יחסית, נתנאל מקנה מתייחס בביטול לישוב השכן – נצרת, שהיה כפר קטן וחסר חשיבות באותם ימים. רבים מן החוקרים מזהים היום את קנה עם התל בשולי הר עצמון, מתחת ליודפת. (והממצאים הארכיאולוגיים מאשרים זאת). אך גם זיהויה של קנה במקום הנוכחי, יש לו על מה שיסמוך, כעדות שרידי שתי הכנסיות הקדמות מהמאה ה-4 שנתגלו בכפר כנה. הכנסיות בכפר קנה: הכנסיה הפרצסקנית הוקמה ב- 1879 על שרידים קדומים, מבלי שנערכו במקום חפירות, בראש המסדר בכפר עמד במשך שנים רבות נזיר יליד אוסטריה שטיפח וחקר את המקום. הכנסייה נבנתה על פי תוואי הכנסיה בזלצבורג (עיר מולדתו), מתחת למפלס, נמצאו פסיפס ושרידים ארכיטקטוניים. הכנסייה הוקמה על גב בית כנסת קדום (יש עדות לכותבת בארמית), בימי הביניים היתה כנסייה גדולה שנחלקה על ידי שני טורי עמודים לאולם תווך ושתי סיטראות. הקיר הדרומי הגיע עד לרחוב של היום, הכנסייה הנוכחית בנויה ברובה על הסיטראה הדרומית של הכנסייה מימי הביניים. הקריפטה היא לפי המסורת, החדר שבו הונחו הכדים הקשורים לנס.
השרידים הקדומים הפזורים בשטח, הכוללים עמודים ושרידי מזוזות ועיטורים, שייכים לכנסיה קדומה יותר, מהתקופה הביזאנטית, שעליה הוקמה הכנסייה הצלבנית-מצפון לכנסיה נמצאה חצר מרוצפת מהמאות ה-5 וה-6 ושרידי מבנה קדום יותר בשימוש משני. מדרום לחצר נמצא פסיפס ומתחתיו פסיפס נוסף מהאות ה-רביעית והחמישית , בחזית הכנסייה משולבים מספר עמודים ששרדו מהכנסייה הביזנטית, לפני המזבח נמצא כד, שהוא העתק מדוייק לכד המקורי השמור בכנסייה בקלן שבגרמניה. מדרום לחצר נמצא פסיפס ומתחתיו פסיפס נוסף מהאות ה-רביעית והחמישית , בחזית הכנסייה משולבים מספר עמודים ששרדו מהכנסייה הביזנטית, לפני המזבח נמצא כד, שהוא העתק מדויק לכד המקורי השמור בכנסייה בקלן שבגרמניה. בקריפטה שמורים שרידי הכנסייה הקדומה: חלקי פיסול, מטבעות ו-4 עמודים עתיקים. בור מים קדום וכתובת ששרדו שהיו שייכים לבית כנסת.
הכנסיה היוונית אורתודוקסית
הכנסייה שימשה בעבר מסגד- הוקמה לראשונה ב-1556 ונבנתה מחדש ב-1886.בכנסייה שמורים שני כדי אבן שהם , לטענת היוונים ה"כדים המקוריים", נמצאו 2כותרות קדומות שלא באתרן, השייכות למבנה צלבני כלשהו, כנסייה נוספת בכפר שייכת ליוונים קתוליים.
"כנסיית נתנאל הגלילית".
בצפון הכפר, כנסייה ברשות הפרנצסקנים, המוקדשת לסט. ברתולומאו (נתנאל) (אחד מ-12 השליחים) שנולד בקנה. הכנסייה בנויה על ביתו המסורתי של נתנאל, במקום שהיתה הפגישה בינו לבין פיליפוס, שם ראה אותו ישו לראשונה תחת עץ התאנה, במקום נמצאו שרידים קדומים יותר, בימי הביניים היה כאן מסגד, שהוזנח וחרב ועל שרידיו נבנתה הכנסייה החדשה.
המעיין
בדרום הכפר מהפכה – מעיין, ששימש בעבר כמקור המים היחיד של הכפר. המקום היה נערץ ע"י עולי הרגל שהצביעו עליו כעל המעיין שממנו נשאבו המים למילוי הכדים בחתונה בקנה. המעיין שימש גם להשקאת השדות והבוסתנים באזור ובעיקר מטעי הרימונים, שנודעו באיכותם, כיום, נביעת המעיין מצומצמת ביותר.
"סיור בהר תבור גליל תחתון".
הנו אחד מההרים המרשימים שהטביעו את רישומם על תולדות הארץ, גובהו 588 מטרים.צורתו יוצאת דופן (שליטתו על העמק והיותו מנותק מהרים סביבו) ייחודו במשך השנים ממזרח דומה צורתו לחרוט קטום, המעוגל בחלקו העליון בעוד שממערב הוא נראה מחודד ורק מצפון ומדרום הוא נראה ככיפה מעוגלת.במבט מלמעלה ההר נראה כאליפסה עם ציר אורך הנמשך מכיוון מערב צפון מערב.לעומת זאת, פסגת ההר היא שטוחה ומישורית דבר שסייע לבניייה ולעיבוד הקרקע החקלאית על ידי הנזירים.הר התבור לא היה מיושב במרבית התקופות, אולם נודעה לו חשיבות צבאית ודתית.שמו נכרך בהתרחשויות דרמתיות ומכריעות תמיד בהקשר צבאי או דתי. גם המבנים ששרדו על ההר כולם בעלי אופי צבאי או דתי (כנסיות ומנזרים או ביצורים),להר התבור יש חשיבות במסורת היהודית, הנוצרית והמוסלמית- בברכת משה לזבולון ויששכר נאמר:"עמים הר יקראו שם יזבחו זבחי צדק" (דברים לג' יט') גם בספר שופטים ד' כתוב שההר נודע כמקום התכנסות, גם על הכנענים היה ההר נערץ. בתקופת המלוכה יוחד ההר כעיר הלווים (בדברי הימים ו' סב), בתקופת בית שני הודלקו משואות על פסגת הר תבור כדי להודיע על ראשי החודשים והמועדים. המסורת הרבנית אף גרסה שעל הר תבור יבנה בית המקדש העתיד לבוא, התבור נזכר גם כאחד ההרים שלא כוסה על ידי המבול.
הר ההשתנות-הר תבור.
במסורת הנוצרית הר התבור הוא "הר ההשתנות"- על פסגתו הוקמו כנסיות והוא שימש מרכז לנזירים ומתבודדים.לאחר חורבן הכנסיות במאה ה-13 ניטש ההר, אך המאמינים עלו אליו כדי להסתופף בין שרידיו, ולהנציח את מאורע ההשתנות שנחגג ב-6 לאוגוסט. בשלהי המאה ה-19 יושב ההר מחדש בידי הנזירים הפרנציסקנים והוקמו במקום מנזר ואכסניה- ב-1919-24 הוקמה הכנסייה.
ההשתנות של ישו.
ישו מתפלל ביחידות "והנה קול מתוך הענן אמר זה בני ידידי אשר רציתי בו תשמעון" (מתי יז' ה') הבכורה של ישו או התגשמות השלמות העליונה של ישו, משרתי ה' ונביאי ה' שתי התכונות התמזגו בישו… והוא זכה לשם: בן האלוהים. "סמל לרוחניות הנוצרית המסייע לנפש להתגבר על מגבלות העולם הגשמי" לאולם תוואי ו-2 סטראות. הכנסיה הוקמה על ידי הפרנציסקנים ב-1919-24 . הארכיטקט שאב את השראתו מסגנון הכנסיות בסוריה. הכנסיה נחלקת לתוואי ו-2 סטראות, בנויה בתוואי הכנסיה הקדומה מהתקופה הצלבנית. הגג עשוי קורות עץ אורן ובמקור היה הגג עשוי מלוחות שיש שקופים שאפשרו חדירת אור.(האור המסתורי שנגה על ישו בעת ההשתנות) אולם, בשל תנאי האקלים והלחות השוררים על ההר נאלצו לקרות את הגג בנחושת. פסיפס ידי אמן המתאר את ישו משתנה לעיני שלושת תלמידיו כשהוא ניצב בין משה לאליהו, המסמלים את החוק והנבואה. שרידי הכנסיה הקדומה נשתמרו, כולל הקאפלות-שני המגדלים בחזית הוקמו על שתי הקאפלות מימי הביניים, המוקדשות למשה ולאליהו. בקאפלה השמאלית מתואר משה הנושא את לוחות הברית על הר סיני. ובקאפלה הימנית: אליהו במאבקו עם נביאי הבעל בכרמל.סמוך לכנסיה ניראות מדרגות חצובות בסלע (מכוסות בסבך ברזל) שהוליכו לקריפטה של הכנסייה הצלבנית.המדרגות הנוכחיות בנויות בחלק המזרחי של הכנסיה. הקמרון המקורי של הקריפטה מהתקופה הצלבנית מכוסה היום בפסיפס מודרני המנציח את ההתרחשויות המרכזיות בתולדות ישו. מצפון לכנסיה, מתחת לרצפת האולם (שזוהה כחדר האוכל של המנזר מהתקופה הצלבנית נמצאה מערה קטנה – בה כתובות ביוונית וסמלים עם צלבים. המערה שימשה כנראה מקום קבורה לנזירים שחיו על ההר, החורבות לצידי הדרך המוליכה לכנסיה ומצפונה שייכות למנזר סט. סלבדור-הוא נבנה בתקופה הצלבנית ע"י נזירים בנדיקטינים (משנת 1101 לפחות). המנזר הפרנצסקאני שעל ההר הוקם לראשונה ב-1873, הוא כולל מקום מגורים לנזירים, הוספיס וחדר אוכל גדול לעולי הרגל. ממרפסת צופים על עמק יזרעאל, עמק הירדן הרי השומרון והכרמל, ליד מגרש החניה, קאפלה קטנה בשם:" הירידה מההר", המנציחה את הוראת ישו לשליחים שלא לגלות לאיש את מה שראו. הקאפלה הוקמה מחדש על שרידי חורבות קאפלה קדומה ששרדה בסמוך לבריכת מים ומבנים נוספים שלא זוהו בבירור. מחוץ ההר שדה קרב בין היהודים לרומים.
בחלק הצפוני של ההר כנסיה על שם אליהו הנביא "מערת מלכי צדק" והמנזר ברשות היוונים והאורתודוכסים.הכנסיה נבנתה על שרידי כנסיה קדומה מהתקופה הצלבנית
"סיור מודרך בנצרת העתיקה".
נצרת הייתה מכורתו של ישו בה גדל והתחנך. היא שנתנה לנוצרים את שמם.בכתובים אין כמעט דבר על ישו הנער ולמעשה אנו לא יודעים עליו דבר עד גיל 30.נצרת מקודשת לנוצרים משום שהיא זורה אור על המשפחה המקודשת, שמוצאה מנצרת ובעיקר מרים אם ישו.אף שהכתובים מכנים את נצרת: עיר, היא היתה כפר דל וחסר חשיבות."המנצרת תמא להו טובה…..יוחנן א'מחפירות שנערכו ע"י הפרצ'סקנים ב-1956 עולה שהכפר השתרע מכנסיית הבשורה וכנסיית בית המלאכה של יוסף. במקום התגלו ממגורות רבות שתוארכו לתקופה הארץ ישראלית.התגלו בורות מים, מעצרות שמן, גתות ואבני ריחיים המצביעים על האופי החקלאי של המקום.בתקופת בית שני היתה בנצרת קהילה יהודית מושרשת וקנאית לדתה: מתפללים בבית כנסת (ע"פ לוקס), מקפידים לעלות לירושלים בחג הפסח בנטלם עמם את בנם ישו (לוקס, ב' מד)התפתחותה של נצרת בזמן החדש מהווה תופעה יוצאת דופן בין ערי ארץ ישראל.מישוב כפרי, שמנה פחות מ1000 נפשות במאה ה-18, הפכה נצרת לעיר.השינוי חל במאה ה-19 כשאוכלוסייתה גדלה פי 8 לעומת גידול של פי 25% בשאר הישובים בארץ.סייעו להתפתחותה: הביטחון, גידול טבעי, הגירה ומעל הכל: פעילות מוסדות הדת הנוצריים.תחיית הרגשות הדתיים באירופה לאחר מלחמות נפוליאון והתנועה ההמונית של עולי הרגל לארץ הקודש.
בראשית המאה הקודמת היו בנצרת רק 3 כנסיות:כנסיית הבשורה- כנסיית יוסף הנגר- כנסיית סנט גבריאל.במהלך אותה תקופה נבנו 12 כנסיות נוספות ומנזרים.
הקמת הכנסיות לוותה בפעילות מיסיונרית ושירותי חינוך וסעד כמו: 7 בתי ספר, 3 בתי יתומים ו-2 בתי חולים מלונות ואכסניות לצליינים הרבים, נצרת העתיקה הפכה לצומת דרכים. בשנים: 1873-75 סללו אנשי המושבה הגרמנית את כביש חיפה-נצרת.היתה זו הדרך המודרנית הראשונה בצפון הארץ, בה הובילו הגרמנים את הצליינים מחיפה לנצרת.
כיכר המריבה בנצרת.
הסיפור מתרחש ב 21 לדצמבר 1997, המוסלמים מבקשים לבנות כאן מסגד צנוע, מתברר רגע לפני אישור התוכניות כי הכוונה לבנות מסגד ענק, צריחיו יהיו גבוהים ויסתירו את כנסיית הבשורה- ממשלת ישראל עצרה את הבנייה. העצירה הביאה לסכסוך נוצרי- מוסלמי כשממשלת ישראל בתווך. מגמת הכוחניות של המוסלמים באה מעצם גידולם הדמוגרפי ורצונם לבטא את כוחם הדמוגרפי. עד 1970 הייתה נצרת תחת רב נוצרי, משנת 1980 המוסלמים הם רב רובה של האוכלוסייה בנצרת. נכון להיום 70 אחוז מתושביה מוסלמים, סוכם שהשטח יהפוך לשטח ציבורי, המוסלמים הסכימו באין ברירה. בפינה שלכוון כנסיית הבשורה הקתולית מוצב שלט גדול באנגלית המלגלג על בשורת ישו. אללה הוא האלוהים היחידי וכל מי שמספר משהו אחר מספר סיפורים…טיול בנצרת ללא ביקור בכנסיית הבשורה דומה לטיול בירושלים ללא ביקור בכותל. זו פשוט חובה. הכנסייה – אחת החשובות בעולם הנוצרי – בנויה מעל המערה בה התבשרה מרים על הולדת ישו. היא תוכננה על ידי האדריכל האיטלקי גו'באני מוציו והוקמה בשנות השישים על ידי לא אחרת מחברת סולל בונה. במהלך השנים תרמו רבות ממדינות העולם ציורי קיר ופסיפסים עצומי-ממדים, המציגים לראווה את ישו ומרים. מעבר לרושם החזותי הכביר שיוצרות התמונות, התלויות על קירות החלל המרכזי, מרענן היה לצפות בגרסה היפנית, מלוכסנת העיניים, או בפרשנות האתיופית, כהת העור – לדמויותיהם של מבשר הנצרות ואמו.
כנסית יוסף הקדוש בנצרת:
נמצאת מצפון לכנסיית הבשורה ולמנזר הפרציסקני, היא הוקמה ב- 1914 על שרידים קדומים. בקריפטה שמורים בור מים ופסיפסים וכן מערות ואסמים ששרדו מנצרת הקדומה. המסורת על "ביתו של יוסף" היא מאוחרת יחסית ואיננה נזכרת בכתבי עולי הרגל הראשונים. נוסע מפלקנטיה שביקר בנצרת ב- 570 מספר על "ביתה של מרים", שעליו הוקמה כנסיה, אך אינו מזכיר את ביתו של יוסף. הצלבנים הקימו במקום כנסיה, אך היא לא הנציחה את ביתו של יוסף, שכן מסורת זו השתמרה באותה תקופה במערת הבשורה. נראה שמסורת על "בית המלאכה של יוסף" במקום זה מבוססת על ספרות חיצונית בימי הביניים. הכנסיה הצלבנית הוקמה בסגנון שהיה מקובל בדרום צרפת במאה ה-12, על שרידי הכנסיה הביזאנטית, תוך שינוי קל בכיוונה. המקום שהיה חרב במשך שנים רבות נרכש ב- 1754 בידי הפרנצסקנים שהקימו על שרידיו קאפלה שהוקדשה ליוסף. ב-1908 נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות בידי האב פרוספר ויאו שגילה שרידי כנסיה, מהמאה ה-5 או ה-6. הגרעין להקמת הכנסיה היה לדעתו המערה שבקריפטה, ששמשה למגורים בתקופות הקדומות. לכנסיה 3 אולמות אורך המסתיימים במזרחם ב-3 אפסיסים והיא נישאת על מתמכים מלאכותיים, תת קרקעיים, במקום שנמצאים המערה, בור המים ואגן הטבילה. חלק זה משמש כמסתור (קריפטה) של הכנסיה. בשנת 1950 עוטרו האפסיסים בידי אומן איטלקי בית כנסת זה נתקדש במסורת הנוצרית משום שלפי המסורת שלהם כאן דרש ישו ביום השבת לפני המתפללים. כאן נהג ללמוד ולהתפלל במשך שנות שהותו בנצרת. המקום נזכר לראשונה על ידי הנוסע מפלקנטיה ב570 לספורה-הגענו לנצרת במקום נתרחשו הרבה ניסים בבית הכנסת נמצא הספר בו למד ישו לכתוב את הא ב. כאן נמצא גם הספסל עליו ישב ישו ביחד עם הילדים האחרים. אותו נוסע המביא תאור זה אינו מוסר דבר על מקום בית הכנסת-בשנת 1280 מוסר בורכהרד מהר ציון כי המקום הפך לכנסייה ויוחס לכאן הסיפור של לוקס. בשנת 1533 מוסר עולה רגל פרנציסקני כי סמוך לכנסיית הבשורה מצויה כנסייה ששימשה לפנים בית כנסת. כנסיית בית הכנסת הנמצאת היום ברשות הכנסייה היוונית קתולית, נקראת על ידי תושבי נצרת הערבים- מדרסת אל מיסיה.-מדרשת המשיח. במקום חדר מרובע 9 על 8 מטר, מקורה בקמרון . החדר חשוך כמעט לחלוטין החלונות קטנים מקשים על כניסת אור פנימה.
במרכז המבנה בחלקו המזרחי נמצא מזבח מאחוריו הייתה בדורות הקודמים תמונת שמן המתארת את ישו כשהוא קורא לפני המתפללים מתוך ספר ישעיהו. הפרק שנקרא ישעיהו פרק סא-פרשת ניצבים. נאמר בשבת שלפני ראש השנה, המקום מיוחד לפרוטסנטנים.סיורים מודרכים בגוון נוצרי בגליל התחתון ומסביב לכנרת, כפר קנה ונצרת.
סיור מודרך בנצרת כפר כנא והר תבור.
בכפר קנה החל ישו את שליחותו הציבורית וכאן חולל את הנס הראשון, בהפכו את המים ליין. אף שהייתה זו חתונה יהודית רואה בה המסורת הנוצרית את הפרוטו-טיפ לחתונה הנוצרית הראשונה – להנחת אבן היסוד למוסד הנישואין הנוצרי ולהקמת גרעין המשפחה הנוצרית הראשונה- הכנסייה המרכזית בכפר בנויה משני מגדלים המסמלים את בני הזוג בקנה, בעוד שהכיפה במרכז מסמלת את התא המשפחתי. בקנה התרחש נס ריפוי בנו של אחד מעבדי המלך, ששכב חולה- כאן היה גם מקום מגוריו של אחד משליחי ישו "נתנאל מקנה אשר בגליל", אבות הכנסייה ייחסו להתרחשויות בקנה חשיבות דתית מרובה, "ומהיין של ספרי הבשורה, שתו לראשונה בגליל". הביטוי "אדוננו אלוהינו" ניתן לישו בהקשר לקנה – הוא היחיד בספר הנזכר, בברית החדשה נקרא הכפר "קנה אשר בגליל" כדי להבדילה ממקום אחר בשם זה מדרום לצור. מיקומה של קנה היה חשוב בשל מיקומה המשובח בין ציפורי לטבריה., הוא ביצרה וקבע בה את מפקדתו, קנה בתקופת ישו היתה ישוב גדול יחסית, נתנאל מקנה מתייחס בביטול לישוב השכן – נצרת, שהיה כפר קטן וחסר חשיבות באותם ימים. רבים מן החוקרים מזהים היום את קנה עם התל בשולי הר עצמון, מתחת ליודפת. (והממצאים הארכיאולוגיים מאשרים זאת). אך גם זיהויה של קנה במקום הנוכחי, יש לו על מה שיסמוך, כעדות שרידי שתי הכנסיות הקדמות מהמאה ה-4 שנתגלו בכפר כנה.. הכנסיות בכפר קנה:.הכנסיה הפרצסקנית הוקמה ב- 1879 על שרידים קדומים, מבלי שנערכו במקום חפירות, בראש המסדר בכפר עמד במשך שנים רבות נזיר יליד אוסטריה שטיפח וחקר את המקום. הכנסייה נבנתה ע"פ תוואי הכנסיה בזלצבורג (עיר מולדתו), מתחת למפלס, נמצאו פסיפס ושרידים ארכיטקטוניים. הכנסייה הוקמה ע"ג בית כנסת קדום (יש עדות לכותבת בארמית), בימי הביניים היתה כנסייה גדולה שנחלקה על ידי שני טורי עמודים לאולם תווך ושתי סטראות. הקיר הדרומי הגיע עד לרחוב של היום, הכנסייה הנוכחית בנויה ברובה על הסטראה הדרומית של הכנסייה מימי הביניים. הקריפטה היא לפי המסורת, החדר שבו הונחו הכדים הקשורים לנס. השרידים הקדומים הפזורים בשטח, הכוללים עמודים ושרידי מזוזות ועיטורים, שייכים לכנסיה קדומה יותר, מהתקופה הביזאנטית, שעליה הוקמה הכנסיה הצלבנית-מצפון לכנסיה נמצאה חצר מרוצפת מהמאות ה-5 וה-6 ושרידי מבנה קדום יותר בשימוש משני. מדרום לחצר נמצא פסיפס ומתחתיו פסיפס נוסף מהאות ה-רביעית והחמישית , בחזית הכנסייה משולבים מספר עמודים ששרדו מהכנסייה הביזנטית, לפני המזבח נמצא כד, שהוא העתק מדוייק לכד המקורי השמור בכנסייה בקלן שבגרמניה. מדרום לחצר נמצא פסיפס ומתחתיו פסיפס נוסף מהאות ה-רביעית והחמישית , בחזית הכנסייה משולבים מספר עמודים ששרדו מהכנסייה הביזנטית, לפני המזבח נמצא כד, שהוא העתק מדוייק לכד המקורי השמור בכנסייה בקלן שבגרמניה. בקריפטה שמורים שרידי הכנסיה הקדומה: חלקי פיסול, מטבעות ו-4 עמודים עתיקים. בור מים קדום וכתובת ששרדו שהיו שייכים לבית כנסת
הכנסיה היוונית אורתודוקסית:
הכנסייה שמשה בעבר מסגד- הוקמה לראשונה ב-1556 ונבנתה מחדש ב-1886. בכנסייה שמורים שני כדי אבן שהם , לטענת היוונים ה"כדים המקוריים", נמצאו 2כותרות קדומות שלא באתרן, השייכות למבנה צלבני כלשהו,כנסייה נוספת בכפר שייכת ליוונים קתוליים.
כנסיית נתנאל הגלילית
בצפון הכפר, כנסייה ברשות הפרנצסקנים, המוקדשת לסט. ברתולומאו (נתנאל) (אחד מ-12 השליחים) שנולד בקנה. הכנסייה בנויה על ביתו המסורתי של נתנאל, במקום שהיתה הפגישה בינו לבין פיליפוס, שם ראה אותו ישו לראשונה תחת עץ התאנה, במקום נמצאו שרידים קדומים יותר, בימי הביניים היה כאן מסגד, שהוזנח וחרב ועל שרידיו נבנתה הכנסייה החדשה.
המעיין
בדרום הכפר מהפכה – מעיין, ששימש בעבר כמקור המים היחיד של הכפר. המקום היה נערץ ע"י עולי הרגל שהצביעו עליו כעל המעיין שממנו נשאבו המים למילוי הכדים בחתונה בקנה. המעיין שימש גם להשקאת השדות והבוסתנים באזור ובעיקר מטעי הרימונים, שנודעו באיכותם, כיום, נביעת המעיין מצומצמת ביותר.
הר תבור גליל תחתון.
הנו אחד מההרים המרשימים שהטביעו את רישומם על תולדות הארץ, גובהו 588 מטרים. צורתו יוצאת דופן (שליטתו על העמק והיותו מנותק מהרים סביבו) ייחודו במשך השנים ממזרח דומה צורתו לחרוט קטום, המעוגל בחלקו העליון בעוד שממערב הוא נראה מחודד ורק מצפון ומדרום הוא נראה ככיפה מעוגלת. במבט מלמעלה ההר נראה כאליפסה עם ציר אורך הנמשך מכיוון מערב צפון מערב. לעומת זאת, פסגת ההר היא שטוחה ומישורית דבר שסייע לבניייה ולעיבוד הקרקע החקלאית ע"י הנזירים. הר התבור לא היה מיושב במרבית התקופות, אולם נודעהלו חשיבות צבאית ודתית. שמו נכרך בהתרחשויות דרמתיות ומכריעות תמיד בהקשר צבאי או דתי. גם המבנים ששרדו על ההר כולם בעלי אופי צבאי או דתי (כנסיות ומנזרים או ביצורים),להר התבור יש חשיבות במסורת היהודית, הנוצרית והמוסלמית- בברכת משה לזבולון ויששכר נאמר:"עמים הר יקראו שם יזבחו זבחי צדק" (דברים לג' יט') גם בספר שופטים ד' כתוב שההר נודע כמקום התכנסות, גם על הכנענים היה ההר נערץ. בתקופת המלוכה יוחד ההר כעיר הלווים (בדברי הימים ו' סב), בתקופת בית שני הודלקו משואות על פסגת הר תבור כדי להודיע על ראשי החודשים והמועדים. המסורת הרבנית אף גרסה שעל הר תבור יבנה בית המקדש העתיד לבוא, התבור נזכר גם כאחד ההרים שלא כוסה ע"י המבול.
הר ההשתנות-הר תבור.
במסורת הנוצרית הר התבור הוא "הר ההשתנות"- על פסגתו הוקמו כנסיות והוא שימש מרכז לנזירים ומתבודדים. לאחר חורבן הכנסיות במאה ה-13 ניטש ההר, אך המאמינים עלו אליו כדי להסתופף בין שרידיו, ולהנציח את מאורע ההשתנות שנחגג ב-6 לאוגוסט. בשלהי המאה ה-19 יושב ההר מחדש בידי הנזירים הפרנציסקנים והוקמו במקום מנזר ואכסניה- ב-1919-24 הוקמה הכנסיה.
ההשתנות של ישו.
ישו מתפלל ביחידות "והנה קול מתוך הענן אמר זה בני ידידי אשר רציתי בו תשמעון" (מתי יז' ה') הבכורה של ישו או התגשמות השלמות העליונה של ישו,משרתי ה' ונביאי ה' שתי התכונות התמזגו בישו… והוא זכה לשם: בן האלוהים. "סמל לרוחניות הנוצרית המסייע לנפש להתגבר על מגבלות העולם הגשמי" לאולם תוואי ו-2 סטראות. הכנסיה הוקמה ע"י הפרנציסקנים ב-1919-24 . הארכיטקט שאב את השראתו מסגנון הכנסיות בסוריה. הכנסיה נחלקת לתוואי ו-2 סטראות, בנויה בתוואי הכנסיה הקדומה מהתקופה הצלבנית. הגג עשוי קורות עץ אורן ובמקור היה הגג עשוי מלוחות שיש שקופים שאפשרו חדירת אור.(האור המסתורי שנגה על ישו בעת ההשתנות) אולם, בשל תנאי האקלים והלחות השוררים על ההר נאלצו לקרות את הגג בנחושת. פסיפס ידי אמן המתאר את ישו משתנה לעיני שלושת תלמידיו כשהוא ניצב בין משה לאליהו, המסמלים את החוק והנבואה. שרידי הכנסיה הקדומה נשתמרו, כולל הקאפלות-שני המגדלים בחזית הוקמו על שתי הקאפלות מימי הביניים, המוקדשות למשה ולאליהו. בקאפלה השמאלית מתואר משה הנושא את לוחות הברית על הר סיני. ובקאפלה הימנית: אליהו במאבקו עם נביאי הבעל בכרמל. סמוך לכנסיה ניראות מדרגות חצובות בסלע (מכוסות בסבך ברזל) שהוליכו לקריפטה של הכנסייה הצלבנית. המדרגות הנוכחיות בנויות בחלק המזרחי של הכנסיה. הקמרון המקורי של הקריפטה מהתקופה הצלבנית מכוסה היום בפסיפס מודרני המנציח את ההתרחשויות המרכזיות בתולדות ישו. מצפון לכנסיה, מתחת לרצפת האולם (שזוהה כחדר האוכל של המנזר מהתקופה הצלבנית נמצאה מערה קטנה – בה כתובות ביוונית וסמלים עם צלבים. המערה שימשה כנראה מקום קבורה לנזירים שחיו על ההר, החורבות לצידי הדרך המוליכה לכנסיה ומצפונה שייכות למנזר סט. סלבדור-הוא נבנה בתקופה הצלבנית ע"י נזירים בנדיקטינים (משנת 1101 לפחות). המנזר הפרנצסקאני שעל ההר הוקם לראשונה ב-1873, הוא כולל מקום מגורים לנזירים, הוספיס וחדר אוכל גדול לעולי הרגל. ממרפסת צופים על עמק יזרעאל, עמק הירדן הרי השומרון והכרמל, ליד מגרש החניה, קאפלה קטנה בשם:" הירידה מההר", המנציחה את הוראת ישו לשליחים שלא לגלות לאיש את מה שראו. הקאפלה הוקמה מחדש על שרידי חורבות קאפלה קדומה ששרדה בסמוך לבריכת מים ומבנים נוספים שלא זוהו בבירור. מחוץ ההר שדה קרב בין היהודים לרומים. בחלק הצפוני של ההר כנסיה ע"ש אליהו הנביא "מערת מלכי צדק" והמנזר ברשות היוונים והאורתודוכסים. הכנסיה נבנתה על שרידי כנסיה קדומה מהתקופה הצלבנית
סיור מודרך בנצרת העתיקה.
נצרת היתה מכורתו של ישו בה גדל והתחנך. היא שנתנה לנוצרים את שמם. בכתובים אין כמעט דבר על ישו הנער ולמעשה אנו לא יודעים עליו דבר עד גיל 30. נצרת מקודשת לנוצרים משום שהיא זורה אור על המשפחה המקודשת, שמוצאה מנצרת ובעיקר מרים אם ישו. אף שהכתובים מכנים את נצרת: עיר, היא היתה כפר דל וחסר חשיבות."המנצרת תמא להו טובה…..יוחנן א'מחפירות שנערכו ע"י הפרצ'סקנים ב-1956 עולה שהכפר השתרע מכנסיית הבשורה וכנסיית בית המלאכה של יוסף. במקום התגלו ממגורות רבות שתוארכו לתקופה הארץ ישראלית. התגלו בורות מים, מעצרות שמן, גתות ואבני ריחיים המצביעים על האופי החקלאי של המקום. בתקופת בית שני היתה בנצרת קהילה יהודית מושרשת וקנאית לדתה: מתפללים בבית כנסת (ע"פ לוקס), מקפידים לעלות לירושלים בחג הפסח בנטלם עמם את בנם ישו (לוקס, ב' מד) התפתחותה של נצרת בזמן החדש מהווה תופעה יוצאת דופן בין ערי ארץ ישראל. מישוב כפרי, שמנה פחות מ1000 נפשות במאה ה-18, הפכה נצרת לעיר. השינוי חל במאה ה-19 כשאוכלוסייתה גדלה פי 8 לעומת גידול של פי 25% בשאר הישובים בארץ. סייעו להתפתחותה: הביטחון, גידול טבעי, הגירה ומעל הכל: פעילות מוסדות הדת הנוצריים. תחיית הרגשות הדתיים באירופה לאחר מלחמות נפוליאון והתנועה ההמונית של עולי הרגל לארץ הקודש.
בראשית המאה הקודמת היו בנצרת רק 3 כנסיות: כנסיית הבשורה- כנסיית יוסף הנגר- כנסיית סנט גבריאל.
במהלך אותה תקופה נבנו 12 כנסיות נוספות ומנזרים. הקמת הכנסיות לוותה בפעילות מיסיונרית ושירותי חינוך וסעד כמו: 7 בתי ספר, 3 בתי יתומים ו-2 בתי חולים מלונות ואכסניות לצליינים הרבים, נצרת העתיקה הפכה לצומת דרכים. בשנים: 1873-75 סללו אנשי המושבה הגרמנית את כביש חיפה-נצרת.היתה זו הדרך המודרנית הראשונה בצפון הארץ, בה הובילו הגרמנים את הצליינים מחיפה לנצרת.
כיכר המריבה בנצרת.
הסיפור מתרחש ב 21 לדצמבר 1997, המוסלמים מבקשים לבנות כאן מסגד צנוע, מתברר רגע לפני אישור התוכניות כי הכוונה לבנות מסגד ענק, צריחיו יהיו גבוהים ויסתירו את כנסיית הבשורה- ממשלת ישראל עצרה את הבנייה. העצירה הביאה לסכסוך נוצרי- מוסלמי כשממשלת ישראל בתווך. מגמת הכוחניות של המוסלמים באה מעצם גידולם הדמוגרפי ורצונם לבטא את כוחם הדמוגרפי. עד 1970 הייתה נצרת תחת רב נוצרי, משנת 1980 המוסלמים הם רב רובה של האוכלוסייה בנצרת. נכון להיום 70 אחוז מתושביה מוסלמים, סוכם שהשטח יהפוך לשטח ציבורי, המוסלמים הסכימו באין ברירה. בפינה שלכוון כנסיית הבשורה הקתולית מוצב שלט גדול באנגלית המלגלג על בשורת ישו. אללה הוא האלוהים היחידי וכל מי שמספר משהו אחר מספר סיפורים…טיול בנצרת ללא ביקור בכנסיית הבשורה דומה לטיול בירושלים ללא ביקור בכותל. זו פשוט חובה. הכנסייה – אחת החשובות בעולם הנוצרי – בנויה מעל המערה בה התבשרה מרים על הולדת ישו. היא תוכננה על ידי האדריכל האיטלקי גו'באני מוציו והוקמה בשנות השישים על ידי לא אחרת מחברת סולל בונה. במהלך השנים תרמו רבות ממדינות העולם ציורי קיר ופסיפסים עצומי-ממדים, המציגים לראווה את ישו ומרים. מעבר לרושם החזותי הכביר שיוצרות התמונות, התלויות על קירות החלל המרכזי, מרענן היה לצפות בגרסה היפנית, מלוכסנת העיניים, או בפרשנות האתיופית, כהת העור – לדמויותיהם של מבשר הנצרות ואמו.
כנסית יוסף הקדוש בנצרת
נמצאת מצפון לכנסיית הבשורה ולמנזר הפרציסקני, היא הוקמה ב- 1914 על שרידים קדומים. בקריפטה שמורים בור מים ופסיפסים וכן מערות ואסמים ששרדו מנצרת הקדומה. המסורת על "ביתו של יוסף" היא מאוחרת יחסית ואיננה נזכרת בכתבי עולי הרגל הראשונים. נוסע מפלקנטיה שביקר בנצרת ב- 570 מספר על "ביתה של מרים", שעליו הוקמה כנסיה, אך אינו מזכיר את ביתו של יוסף. הצלבנים הקימו במקום כנסיה, אך היא לא הנציחה את ביתו של יוסף, שכן מסורת זו השתמרה באותה תקופה במערת הבשורה. נראה שמסורת על "בית המלאכה של יוסף" במקום זה מבוססת על ספרות חיצונית בימי הביניים. הכנסיה הצלבנית הוקמה בסגנון שהיה מקובל בדרום צרפת במאה ה-12, על שרידי הכנסיה הביזאנטית, תוך שינוי קל בכיוונה. המקום שהיה חרב במשך שנים רבות נרכש ב- 1754 בידי הפרנצסקנים שהקימו על שרידיו קאפלה שהוקדשה ליוסף. ב-1908 נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות בידי האב פרוספר ויאו שגילה שרידי כנסיה, מהמאה ה-5 או ה-6. הגרעין להקמת הכנסיה היה לדעתו המערה שבקריפטה, ששמשה למגורים בתקופות הקדומות. לכנסיה 3 אולמות אורך המסתיימים במזרחם ב-3 אפסיסים והיא נישאת על מתמכים מלאכותיים, תת קרקעיים, במקום שנמצאים המערה, בור המים ואגן הטבילה. חלק זה משמש כמסתור (קריפטה) של הכנסיה. בשנת 1950 עוטרו האפסיסים בידי אומן איטלקי בית כנסת זה נתקדש במסורת הנוצרית משום שלפי המסורת שלהם כאן דרש ישו ביום השבת לפני המתפללים. כאן נהג ללמוד ולהתפלל במשך שנות שהותו בנצרת. המקום נזכר לראשונה על ידי הנוסע מפלקנטיה ב570 לספורה-הגענו לנצרת במקום נתרחשו הרבה ניסים בבית הכנסת נמצא הספר בו למד ישו לכתוב את הא ב.כאן נמצא גם הספסל עליו ישב ישו ביחד עם הילדים האחרים. אותו נוסע המביא תאור זה אינו מוסר דבר על מקום בית הכנסת-בשנת 1280 מוסר בורכהרד מהר ציון כי המקום הפך לכנסייה ויוחס לכאן הסיפור של לוקס. בשנת 1533 מוסר עולה רגל פרנציסקני כי סמוך לכנסיית הבשורה מצוייה כנסייה ששימשה לפנים בית כנסת. כנסיית בית הכנסת הנמצאת היום ברשות הכנסייה היוונית קתולית, נקראת על ידי תושבי נצרת הערבים- מדרסת אל מיסיה.-מדרשת המשיח. במקום חדר מרובע 9 על 8 מטר, מקורה בקמרון . החדר חשוך כמעט לחלוטין החלונות קטנים מקשים על כניסת אור פנימה. במרכז המבנה בחלקו המזרחי נמצא מזבח מאחוריו הייתה בדורות הקודמים תמונת שמן המתארת את ישו כשהוא קורא לפני המתפללים מתוך ספר ישעיהו. הפרק שנקרא ישעיהו פרק סא-פרשת ניצבים. נאמר בשבת שלפני ראש השנה, המקום מיוחד לפרוטסנטנים.
סיורים מודרכים בגוון נוצרי בגליל התחתון ומסביב לכנרת, כפר קנה ונצרת.