"סיורים עם מדריך טיולים בחיפה".

"סיורים וטיולים מודרכים בחיפה".

"מדריך טיולים ומורה דרך בחיפה העתיקה והחדשה."

"ימי גיבוש מודרכים בחיפה על הכרמל וחיפה תחתית".

מאמרים טיולים סיורים וצהלולים על חיפה:

"שכונת ואדי סאליב" בחיפה ושמה הערבי בשם "ואדי א-צליב", ננטשה בתש"ח במלחמת העצמאות ב-1948. בתי שכונת ואדי סאליב אוכלסו על ידי עולים חדשים מצפון אפריקה ומצב הבתים לא היה שפיר ואף רעוע ומצבה לא היה טוב. תחילתה של שכונת ואדי סאליב  בסוף המאה ה – 19 על גדות נחל אכזב מצפון לעיר חיפה של דהר אל עומאר, צליב הוא צלב וכידוע לנו מצאו צלב חקוק על סלע וכיום בנו על המערה בנין ולא ניתן לראותו, בסמוך בנו היהודים שכונה שקראו לה "ארד אל יהוד" והערבים קראו לה שכונת הפחונים ובראשית שנות העשרים של המאה העשרים בונה המהנדס היהודי הונגרי ארפד גוט את תחנת הקמח שפעילה עד ימינו – החיטה מגיעה ממגורות דגון-סיור מודרך בחיפה. במלחמת העצמאות ההגנה השתלטה על איזור  ואדי סאליב ועם הקמת המדינה הגיעו עולים חדשים מרומניה וצפון אפריקה, בשנת 1959 פורץ מתח עדתי וגורם למהומות של אנשי ויוצאי צפון אפריקה וידוע כאירועי ואדי סאליב. ב-9/7/1959 הגיעה המשטרה החיפנית "לקפה קוזוליו בוואדי סאליב" ופיזרה הפגנה מקומית ותושב "שכונת ואדי סאליב יעקב אלקריף" ובמהלך ההפגנה נורה ברגלו ונפצע בשכונת ואדי סאליב, בהמשך יצאה שמועה שנפטר ויוצאים להפגין שוב מול המשטרה. התושבים בוואדי סאליב המקומיים יצאו להפגין בהדר הכרמל, שדדו ובזזו וכל האירגון היה של "ליכוד עולי צפון אפריקה".

בתאריך-11/7/1959 האלימות התפשטה לטבריה , מגדל העמק, ובאר שבע ומקומות בהם מצוקה של עולים חדשים. ממשלת ישראל נמסר כי: מרדכי נמיר מאשים את מנחם בגין בליבוי היצרים וההפגנות וכך אמר: רק לפני מספר שבועות שמעתי שבגין אמר שלא פגש מצב מהפכני כמו ששורר עכשיו בארץ. אפשר לסמוך עליו, אני חושב שזו עבודה של בגין, שהיא מביאה ומוכרחה להביא להתפרעות, לזריקת האבנים למשרדי הסוכנות היהודית, לשבירת מועדון ההסתדרות. יש כמה התפרצויות שאנו שותקים עליהן. כל זה מתרחש בעונה שלא היתה כמוה מבחינת העבודה והתעסוקה, שלא הייתה כמוה אפילו בשלוש השנים האחרונות שהייתה תעסוקה כמעט מלאה,  הדבר היחיד שיש בפרשת ואדי סאליב הוא ששוטר בעל שם אשכנזי ירה שלא כהלכה", לוי אשכול אמר שאת רוב כספם מוציאים על הערק…(טיולים והדרכות בוואדי סאליב וואדי ניסנאס בעיר התחתית של חיפה)

"סיורים וטיולים מודרכים נוספים בחיפה" – סיור טיול בטיילת לואי והתותח התורכי שהגן על נמל חיפה, "גן האם  המרכזי בחיפה ואתריו", ביקור אצל השייח בכבביר ומסגד כבביר האקלקטי, "כנסיית סטלה מריס" בכנסיה וסיור הליכה דרך קבר השייח למערת אליהו הנביא הקדושה ליהודים והמוסלמים, "סיור מודרך במושבה הגרמנית בחיפה", ביקור וסיור "בקניון קסטרא" וציורי הקיר מהתנ"ך של בראוור ומשלי שלמה, "סיור בטיילת בת גלים ותל שקמונה", המקדש הבהאי של חיפה וטרסה 19.

"טיולים סיורים  מודרכים בחיפה", "יום גיבוש וכיף לימי הולדת אירועים ומקומות עבודה בחיפה", " גופים ומוסדות המטיילים בואדי ניסנאס וואדי סאליב בעיר התחתית של חיפה".

"טיולים וסיורים  מודרכים בוואדי סאליב בחיפה". סיור מודרך בוואדי ניסנס בחיפה.

"טיול סיור יום גיבוש וכיף לימי הולדת אירועים ומקומות עבודה בחיפה" – גופים מטיילים ומוסדות בוואדי ניסנס וואדי סליב אשר בחיפה בעיר התחתית.

"שכונת וואדי ניסנאס משנה את צבעה ועוטה חג בשלל צבעים– בחנוכה ליהודים, "כריסמס לנוצרים והרמדאן למוסלמים" – בפסטיבל החג של החגים של עירית חיפה. הטיול  והסיור לשכונת ואדי ניסנאס וניתן להבין רבות משמות הרחובות על ההיסטוריה, ההווי והסיפור של ואדי ניסנאס, קשה לסייר בואדי ניסנאס ללא להכיר ולהתוודע "למושבה הגרמנית" שלה כבוד והדר בחיפה של היום וכל רחבי ארץ הקודש והמשך לסיור ברחוב הציונות, עובר דרך מסע רחובות הנושאים שמות קדושים נוצריים וגם למנהיגי הערביים של המפלגה הקומוניסטית הישראלית. הדו- קיום נמצא בכל מקום פה ובמיוחד בימי הפסטיבל ומזמין מטיילים מכל הארץ והעולם בכל  ימות השנה – ניתן לראות ציורי גרפיטי במקומות שונים "בוואדי ניסנאס" ובמיוחד בחלק העליון של "ואדי ניסנאס", ציורים אמנותיים וצילומים, אמרות כנף של מנהיגים מוסלמים ונוצריים – "שלוש דתות ואלוהים אחד" והפתעות קולינריות קיימות תמיד. 

"סיור והסבר על השם ואדי ניסנאס" ומקורו, השכונה לפני הקמת המדינה וקרבות תש"ח באיזור חיפה, יחסי יהודים ערבים, "חצוצרה בוואדי" של סמי מיכאל, "סיור טעימות של פיקנטריות מקומיות" מקפה הנטחן ומתבשל במקום, פלאפלים עסיסיים וטחינה, נאכל חומוס הוואדי בוואדי ניסנאס, קובה אמיתי, כנאפה, טעימות בקלאווה ומיני מתיקה, שוק וירקות ירוקים בוואדי ניסנאס – "סיורים מודרכים במושבה הגרמנית טמפלרית של חיפה" לאורך רחוב בן גוריון ורחובותיו הקטנים.

אתרים נוספים בוואדי ניסנאס-"קתדרלת אליהו הנביא של הכנסיה היוונית קתולית" וכנסיית יוחנן הקדוש האנגליקנית, בית הגפן- מרכז תרבות המחבר בין יהודים מוסלמים ונוצרים בחיפה-"סיור מודרך בוואדי ניסנאס". משפחת שומאכר במושבה הגרמנית ומשפחת שומאכר ולהם כבוד גדול בתולדות המושבה-תכנן, יסד מושבות, ארכיאולוג, קרטוגרף, חוקר ארץ ישראל ועוד , על הכניסה לביתו היה כתוב- "האר פניך אלינו".

EBEN EZER- בית מקסים ויפהפה והיום בית קפה "ארומה" המתאים לשלבו בכל סיור באזור המושבה הגרמנית, הטמפלרים שהיו אנשי התנ"ך ראו את נס האלוקים שעזר לשמואל מול הפלשתים "בקרב אבן העזר". ברחוב בן גוריון  2-4  "במושבה הגרמנית" בחיפה גרה משפחת שטרובה שעמלה על  ייצור סבון טבעי ואיכותי משמן זית והיה לה מעין מפעל וזו הקדמה ומקדמה למה שייבנה בהמשך "מפעל שמן" שמיוחס לו כמפעל הראשון בארץ ישראל והכבוד לטמפלרים.

"רחובות ומשמעיות בוואדי ניסנאס בחיפה".

 

 

 

"רחוב אבן רושד בוואדי ניסנס חיפה":

אבּוּ אל-ווליד מוּחמד אִבּן אחמד אִבּן מוּחמד אִבּן אחמד אִבּן אחמד אִבּן רוּשִד, רופא ופילוסוף מוסלמי ערבי שהשפיע רבות על הפילוסופיה האירופאית בימי הביניים-סיור מודרך בוואדי ניסנאס.

"רחוב א טוגראי בואדי ניסנס חיפה"-

משורר מוסלמי מפורסם בימי ימי הביניים. ידוע כ מואַיַד א-דין אבו אסמאעיל אל-חסין אבן מוחמד. נולד באירן בשנת 1119  והתפרסם בכתיבת שירת הלל למלכים ושליטים מוסלמים נערצים הידוע בשם- "לאמית אלעג'ם", וכל שורה ושורה שלו מבסוף יש את  האות הערבית לאם (למד). א טורגאי כיהן כשר מטעם השלטון הסלג'וקי במוסול שבעירק ודנו אותו להורג בבגין כפירה בדת האסלאם.

"רחוב אספהני בואדי ניסנאס חיפה" – אַבּוּ עִיסַא אלְ-אִסְפַהַאנִיּ או בשם  צְחָק בֶּן יַעֲקֹב עוֹבַדְיָה אַבּוּ עִיסִי, היה משיח שקר בפרס "בתקופת מלכות בית אומאיה" ומקביל לשלטון עבד אל מל אל מרואן, אבו עיסא דגל ואמר שלפני בואו של המשיח יגיעו חמישה שליחים והוא יהיה האחרון שבהם. אלוהים הטיל עליו לטענתו להציל את היהודים מעול העמים ולהנחיל להם עצמאות. ידוע  שלא הסתפק בתפקיד "מבשרו של המשיח", וטען  אף שהוא עצמו המשיח בפועל.

"רחוב חנא סניורא בואדי ניסנס חיפה":

 פוליטיקאי ערבי נוצרי שנולד בירושלים ,סיים לימודי רוקחות בהודו והיה העורך של "אל פאג'ר".

רחוב חנא נקארה– מראשי המפלגה הקומוניסטית בישאל, נולד הרמי ונפטר ב 1984, נעצר ולאחר שחרורו החל לעסוק בזכויות אדם ורוב פעילותו בתיקים הקשורים להפקעת קרקעות אשר כינו אותו בכינוי: "עורך דין האדמה והעם".

רחוב אמיל תומא בחיפה:

הסטוריון ומנהיג ערבי ישראלי ופעיל בכיר במפלגה הקומוניסטית הישראלית העכשווית.

רחוב תאופיק טובי :פוליטיקאי ערבי ישראלי בכיר במפלגה הקומוניסטית והיה לחבר כנסת מטעם חד"ש.

"רחוב שחאדה" שלח בוואדי ניסנאס בחיפה: שלח שחאדה איש ציבור ידוע וחבר מועצת עיריית חיפה משנת 1934 מספר פעמים. שחאדה עסק בתחום הבנייה והחציבה, הנהיג קבוצת פועלים שראה לנכון לשפר ולקדם את מצבם הסוציאלי והמנהלי. שלח שחאדה שלח היה חבר בוועדות עירוניות שונות ושימש סגן ראש העירייה. גם לאחר הקמת המדינה היה שלח שחאדה במועצת העיר גם אחרי שנת 1948. שם הרחוב (שלח שחאדה)ניתן לחלקו העליון של הרחוב העובר "במרכז ואדי ניסנאס" שבו דר-שם הרחוב היה לפני כן הוואדי.(סיור טיול בואדי ניסנאס בחיפה לימי הולדת וקבוצות ומוסדות)

"רחוב סנט לוקס":

 "בית עולים שער העלייה" קראו לו רבים סנט לוקס והיה שם המעברה, כיום רחוב בפאתי ואדי ניסנאס.

"רחוב אל פראבי":

אבו נצר מוחמד אל-פאראבי, מתמטיקאי, מדען, רופא ופילוסוף מוסלמי ,קראו לו הפילוסוף השני מאחר וראו אותו כממשיך דרכו של אריסטו, חי במאה העשירית ונולד בטורקיה גבול כורדיסטאן.

"סיור ברחוב אל חרירי בוואדי ניסנס":

 אבו מוחמד אל-קאסם בן עלי בן מוחמד בן עות'מאן אל-חרירי אל-בסירי אלחרמי, משורר ערבי נוע שנולד בבצרה וכתב את "מקאמות אל חרירי" והיה להכי מפורסם בעולם הערבי ופה בוואדי קיבל את הכבוד.

"סיורים וטיולים במושבה הגרמנית של חיפה" ואתרי המושבה הגרמנית מהחלק העליון דרך אתר עמותת התיירות של העיר חיפה מצד שמאל דרומה ובהמשך מטה אחר רחוב אלנבי מסעדת פטוש הייחודית בריהוט האבזור והתפריט הלבנוני המשולב, "מלון קולוני" המעוצב בשדרות בן גוריון 32, ניתן לבקש יפה בקבלה ולקבל אישור ולעלות במעלית לקומת הגג לתצפית מדהימה על המושבה הגרמנית וחיפה עילית ותחתית כולל מיני מוזיאון בקבלה אודות הבית ומלונאות טמפלרית. ברחוב אנילביץ' 11 בית מתומן מהיפים במושבה הגרמנית ורובם גם כך מקסימים ויפים, בית משפחת פישר הייחודי במרכזה של המושבה הגרמנית- ממש פה גר לוגאורג זוס שהייתה לו "חברת הסעה" בכרכרות-דליז'אנס וזכה להסיע במרכבתו את הקיסר וילהלם השני בזמן ביקורו בארץ בשנת 1898. בית הקשתות והיום מרכז מסחרי בולט,בית הקפה של משפחת פרוס,"מסעדת רק בשר" כמסעדה טובה ובית טמפלרי ייחודי, בית אוליפנט- לורנס אוליפנט מבשר ציונות אמיתי למרות היותו נוצרי מאמין, אישתו אליס ומנהל המשק נפתלי הרץ אימבר, "בית העם" המפואר של המושבה הגרמנית והיום מוזיאון חיםה, בית הספר הטמפלרי של חיפה, בית שומאכר מהבתים המיוחדים והיפים ובמיוחד חשיבותה של המשפחה בחקר הארץ, קרטוגרפיה ועוד.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

"סיור וטיול יום הולדת במושבה הגרמנית בחיפה" המספר את סיפורם של הגרמנים הטמפלרים הנוצרים וסיפורם המרתק ובתי ההדר וארמונות, "בתים מספרים בעקבות דמויות מרתקות במושבה הגרמנית בחיפה", בתים ציבוריים כמו בית העם והתפקידים הוא מילה, בית הספר המרכזי של המושבה בשילוב רחוב הפרסים על בתי ההדר שלו וסיור טעימות קולינרי בוואדי ניסנאס המשלב סיור אמנותי גרפיטי ספרותי בעקבות "חצוצרה בוואדי" של סמי מיכאל וסיור היסטורי בוואדי ניסנאס אשר בחיפה תחתית.

"סיורי יום הולדת וטיולים מודרכים של אפי נחמיאס"- מוגש בהמון חן, פיקנטיות וצבע, התאמה לאופי הקבוצה ובעיקר לקבוצות מגוונות בכל הגילאים, גישה מתאימה לקטנים ככגדולים ולכל קבוצה המינון וההדרכה בתאם ובמינון הנכון, הדרכה לעוסה ממוקדת ולא חופרת.

יום טיול הולדת בוואדי ניסנאס עם טעימות של כנאפה, בקלאוות מסוגים שונים, מהמולים ועוגיות חול .

"יום הולדת וסיור יום הולדת עם טעימות קולינריות בחיפה" – "סיור אוכל-סיור טעימות בוואדי ניסנס ובמושבה הגרמנית" וביניהן – פלאפלים, קובה,חמוצים, חומוס, עלה גפן וממולאים.

"סיורים ימי גיבוש וטיולים ליום הולדת נוספים בקניון קסטרא וחוף בת גלים בחיפה", סיור טבע בסטלה מריס והכרמל הצרפתי, ביקור במקדש הבהאי של חיפה וטיילת יפה נוף כולל הגנים העליון, "סיור מודרך ברחוב יפה נוף וטיילת לואי על שלל התצפיות הפנורמיות", ביקור בתותח התורכי הצופה לנמל.

יום הולדת במוזיאונים של חיפה, גלריות, תצפיות וביקורים באתרים מותאמים ליום ההולדת הספציפית.

"מדריך לטיולים בחיפה בכרמל הירוק על שלל מסלוליו", סיור בעיר התחתית של חיפה כולל הבזאר התורכי, סיור 4 הדתות במערת אליהו הנביא ליהודים(קדוש גם למוסלמים)," ביקור ומפגש אצל השייח בכבביר אצל האחמדיים המוסלמיים", בסטלה מריס בכנסיה ונצרות ולסיום תמיד ניתן בכפרים הדרוזים עם חפלה דרוזית כשרה הכוללת גם מוזיקה ונגנים, אירוח דרוזי ועוד.

"סיורים מודרכים בבת גלים" חיפה.

ימי גיבוש "בבת גלים" חיפה שהוקמה ותוכננה על ידי ריכרד קאופמן כעיר גנים פתוחה ורחבת ידיים.

שכונת "בת גלים" החיפאית הוקמה בשנת 1921 ובנו בה בתים ובנינים בסיגנון "הבהאוס" ואקלקטית. 

שמה של השכונה "בת גלים" בחיפה ניתן על ידי מרים ניר – "רפאלקס" שהייתה אחותו של אחד ממייסדי בת גלים נחום ניר רפאלי, סיפורה הספרותי של בת גלים בכתבי משוררים וסופרים.

 

 

מייסדי "שכונת בת גלים"- אהרון רוזנפלד  ממייסדי וראשוני ענף הספנות בישראל, רחל ויצחק סמסונוב הווטרינרים של שכונת בת גלים וממולנו בנין בהואוס ייחודי הבנוי מאבני גיר,פנחס מרגולין -עורך דין שהיה שנים רבות בעיריית חיפה,  ויקטור כהן מראשוני בת גלים ובנה את ביתו בסגנון אקלקטי ושוכן ברחוב רציף פנחס מרגולין, בכניסה לבנין במרגולין 51 תיראו את "המסמר של ראובן" שהיה מראשוני המודדים בראשות הנמלים והרכבות -ויקטור כהן .

המנזר הכרמליתי של שכונת "בת גלים" חיפה-

מנזר “זאווארא” של הנזירות הכרמליתיות  הוא אחד המבנים המרשימים שכונת "בת גלים " ושל חיפה בכלל, פירושו מקום עליה לרגל(זיארה), האדמות בשכונת בת גלים  בחיפה לימים נקנו בשנת 1882 עלי ידי מארי דו סקרה קר ומארי דה לה קרוא מבנות "מנזר באקולי" מליאון בצרפת והיום חלק "מבית חולים רמב"ם" וחלק חשוב מהסיור "טיול וסיור בשכונת בת גלים בחיפה".

במנזר בבת גלים חצר פנימית כנהוג במבנים מהתקופה הביזנטית ואילך, בשנת 1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הנזירות גורשו וחזרו לאחר המלחמה בשנת 1919 ועם פיתוח אזורי מואץ של הנמל, בית חולים רמב"ם וסביבתו עברו בשנת 1936 לרחוב טשרניחובסקי 2 בחיפה והיום מרפאות מקצועיות ומשרדי בית חולים רמב"ם- רבי משה בן מיימון.

"טחנת הקמח הטמפלרית של בת גלים חיפה"-

טחנת קמח שפעלה משנת 1874 וסיפקה את צרכי התושבים של חיפה והגיעו עד לזיכרון יעקב וסביבתה, טחנת הקמח של בת גלים פעלה על ידי הרוח והתקינו בה גם מנוע קיטור, טחנת הקמח פעלה עד התקופה התורכית וכיום הטחנה מצויה בביתו של האמן פיני ויינברג ברחוב העליה 22 בשכונת בת גלים.

"רחובות ראשיים וחשובים בשכונת בת גלים"-

סיור אגלי מרחוב אבדימי ובנימין בבת גלים, דרך רחוב דב הוז החיל, רחוב הכ"ג, העליה השניה, רחוב הצנחנים והקלעים בת גלים, שדרות בת גלים ושקמונה, רציף פנחס מרגולין, רחוב אהרון רוזנפלד, כספי יעקב, סיור ברחוב מונש ורחוב לוץ בשכונת בת גלים חיפה.

"טיילות נחשבות בבת גלים בחיפה"-

רצף טילות בחיפה "מטיילת דאדו" שהוקמה בשנות ה 80 , "טיילת חוף הכרמל שהוקמה בשנים האחרונות, "טיילת שקמונה" הנמצאת על 80 דונם, "טיילת פארק הכט" הנמצאת בחלק הצפוני של תל שקמונה , טיילת יוברט המפרי ,טיילת בת גלים או טיילת הקשתות לשעבר לאורך רחוב מרגולן וסיום בטיילת בסיס ההדרכה בחלק הצפוני של "בת גלים" בחיפה.

"הרכבל בבת גלים בחיפה" לכיוון סטלה מאריס והכרמל הצרפתי בחיפה – חמש דקות מהירות אך עם נוף מרהיב לכל עבר נעפיל אל "תצפית סן פרנסיסקו" בסטלה מאריס(כוכב הים), שבעה מקומות בצורה של ביצה, ממליץ לעלות מעלה עם "רכבל בת גלים" ולרדת "למערת אליהו הנביא" בחורש טבעי, אוויר טבעי של ים התיכון ותצפיות עד לעכו נהריה וראש הנקרה.

"מסלולים מומלצים בעיר חיפה"- בוואדי ניסנאס וואדי סאליב כולל סיור גרפיטי בעיר התחתית ובשוק התורכי המשומר ומשופץ להפליא/ סיור בכיכר פייסל ושוק הפשפשים/ סיורים "בכרמלהיים" איזור טמפלרי המרכז הכרמל והמשכו לרחוב יפה נוף וטיילת לואי.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

" סיור בקניון קסטרא בחיפה-הקיר הקרמי הגדול".

  1. בעבר היתה באיזור זה העיר קסטרא שעל פי המקורות הייתה עויינת לעיר היהודית. איכה רבה:

  2. המרכז הוקם על ידי משפחת דנקנר במטרה להיות מרכז קניות אומנותי -תיירותי, אך המקום נכשל.

  3. האומן היהודי אריק ברוור (ביתו תמנע ברוור), מפתח סגנון ציור ריאליסטי-סוריאליסטי ומבצע עבודת אומנות על אריחי קרמיקה שמתחברים ביניהם. הנושאים לציוריו לקוחים מעולם המקרא.  כדאי להגיע לכאן עם ספר התנ"ך ולהקריא את הפסוקים המתאימים. כל ארבעה ציורים מתארים תמונות מחייה של דמות אחת. הדמויות לפי הסדר משמאל לימין- יעקב, יוסף, יהושוע בן נון, גדעון, שמשון ודוד. נוסף ישנו עמוד אריחים המספר את חד-גדיא.

  4. תקרת המבנה מרשימה מאוד בצבעי כחול ולבן. זהו בטון הנראה כזכוכית. על התקרה מצוירות תמונות מספר משלי אשר לשלמה ואמרות שפר עם מוסר השכל.

בבניין נמצאת תערוכה משנות ה-50 הקרויה- אוצרות בחומה. ואף חלק מהממצאים נחשפו עם הבנייה.

דרך פרויד בחיפה-עלייה לעיר, צריך להודות לבריטים שאסרו לבנות בוואדיות , וכך קיבלנו ריאות ירוקות. לאורך הדרך יש מצפורים והרבה מסלולי הליכה לאורך הנחלים, העיר חיפה התחילה מלמטה. על הכרמל לא הייתה התיישבות. כיום הרוב גר למעלה ויש רצון להחיות את העיר התחתית. רחוב אבא חושי הוא הרחוב הארוך ביותר בארץ כי הוא מגיע עד לעוספייה, חיפה מתאפיינת בהיותה מרכז העולם  ל: לבהאי, למסדר הכרמיליתי,  לאחמדים, לדרוזים (בדלית אל כרמל ), למושבה הטמפלרית הראשונה בארץ- חיפה היא עיר דוגמה לדו-קיום כי רוב התושבים אינם דתיים.

"מסגד מחמוד של האחמדיים בחיפה"-

נמצא בשכונה הקרוייה כאבאביר. מקור השם אולי מצמח הצלף הנקרא בערבית או מייצור הסיד , סיד בערבית נקרא- כברה- במסגד ישנו מינבר, מיחראב  שהקיבלה  שלו פונה למכה ו2 מינרטים  (לפאר את המסגד). 1. במאה ה -19 יש תמורות ושינויים בעולם. גם בהודו יש שינוי איש משכיל, דתי מוסלמי בשם מירזן אחמד שרצונו לחזור לקוראן המקורי ללא פרשנויות.  הוא מפרש את המילה גיהאד= מאמץ והשתדלות. כלומר למלחמתו של האדם ביצר שלו. האמין בצורך ליצור דיאלוג ואהבה בין עמי הספר.

  1. עם מותו קמה "התנועה האחמדית" , תלמידיו מפיצים את תורתו בחיפה והמוסלמים הסופים שהיו כאן מקבלים את תורתו.

  2. המוסלמים רואים באחמדים כופרים ('מורתדים'), כי מוחמד היה אחרון הנביאים.

  3. המרכז שלהם בלונדון. לעיתים מתנכלים להם ובפקיסטן אף הציתו את המסגדים שלהם. כמו כן מונעים מהם לקיים את החאג' ולהיכנס למכה.

תרגמו את הקוראן לשפות רבות כולל אידיש. מתכננים להקים מרכז מבקרים ,דרשות האנשים אצלם קודמת לקדושת האבנים ,נסיעה לתצפית לכיוון הגנים הבאהים– ברחוב יפה נוף שבימי המנדט נקרא רחוב פנורמה. ישנה טיילת לואי ע"ש הבן לואי למשפחת גולדשמידט שנהרג בתאונת דרכים. הטיילת  הוקמה ומתוחזקת במימון המשפחה. (שמו בעברית אריאל – ולכן גם בירושלים ישנה טיילת על שמו במימון ובתחזוקת המשפחה).

"סיור וטיול מודרך בחיפה"-

א. מקור השם חיפה לא ידוע. יש המפרשים עם  המילה חוף או "חוף יפה". יש המפרשים  את מקור השם במילה הארמית כיפא שמשמעותה סלע. בתקופת בית שני ובתקופה הרומית הייתה חיפה ידועה כעיר מעורבת . במשנה ובתלמוד מוזכרים הרבנים "יוסף החיפני", עוזרו של רבי יהודה הנשיא, והאמורא רבי אבדימי דמן חיפה (שציון קברו נמצא בדרך יפו בסמוך למפגשה עם דרך העצמאות). כמו כן, חיפה נזכרת כיישוב שיהודיו לא הורשו לעלות לתורה, בשל אי הקפדתם על הגייה נכונה בעברית: ככתוב במדרש איכה רבה. "אין מורידין לפני התיבה לא אנשי בית שאן ולא אנשי בית חיפה ולא אנשי טבעונין מפני שקורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין"‏.

ב. הצלבנים השמידו את הקהילה היהודית הן בחיפה והן בירושלים. ואילו בגליל הישוב הצטמצם. בתקופה הצלבנית עכו היא עיר הבירה.(סיורים וטיולים בחיפה התורכית והבריטית ישראלית)

ג. בשנת 1761 השליט הגלילי דהאר אל עומר הקים את חיפה ובנה סביבה חומה. ד. במאה ה-19 לאחר המהפיכה התעשיתית, מגיעות ספינות קיטור גדולות שלא יכולות לעגון בעכו לכן מגיעות לחיפה, כתוצאה מכך  העיר גדלה , מתפתחת  (על חשבון עכו) ויוצאת מהחומות . (הם לקחו את אבני החומות והשתמשו בהן לבניית הבתים.) בשנת 1265 נכבשה העיר על ידי בייברס, חומותיה נהרסו והיא הפכה ליישוב דייגים.

בתקופה זו מגיעים לחיפה הטמפלרים והבאהים.

ה. הרצל קבע כי חיפה היא "עיר העתיד", חזון שביטויו העיקרי הושמע ברומן האוטופי "אלטנוילנד" שיצא בשנת 1902, ובו מתאר הרצל עיר נמל בינלאומית ופורחת, שבה "הכבישים חלקים היו כמדרכות והמכוניות חפזו-עברו על גלגלי הגומי שלהן כמעט ללא רעש… זאת היא רכבת האוויר החשמלית".

ו. בשנת 1905 העיר גדלה  מחמשת אלפים ל עשרים אלף  איש. ז. הבריטים מובילים את צינור הנפט מעיראק לבתי הזיקוק ,לנמל חיפה ומשם לאימפריה הבריטית. כיום האוכלוסייה הערבית מהווה כ- 10% מאוכלוסיית חיפה. רובם ערבים נוצרים. העיר שוחררה  ע"י ההגנה ,במבצע שהתקיים בתאריך-  22/4/48 . תוך  30 שנה האוכלוסייה מכפילה את עצמה ויותר. היהודים גרים בכרמל ואילו האוכלוסייה הערבית מעבה את תחתית הכרמל.

ח. הנמל מחד, העלה את חשיבותה של חיפה ומאידך הנמל חסם את הגישה לים ולכן התיירות לא התפתחה בה. נוצר מצב אבסורד- יש ים ולא ניתן ליהנות ממנו, ובנוסף, הבתים היקרים הם דווקא הרחוקים מהים.

ט. בשנת 1898 הגיעו לחיפה וילהלם השני ואשתו אוגוסטה ויקטוריה והשקיפו על המושבה הגרמנית השוכנת ממול. לציון ביקורם הקימו הטמפלרים במקום אובליסק. בשנת 1918 הסתערו הבריטים על חיפה וניהלו קרב קשה נגד הטורקים. ניצחונם הושג רק  לאחר  שהתגברו על עמדת התותחים האחרונה של הצבא הטורקי שהתחפרה ליד האובליסק. הבריטים בזעמם פגעו באובליסק והוא שוקם שנים מאוחר יותר.

"טיול בגן הבאהי בחיפה"-

  • השיעים התפצלו בעקבות מותו של עלי. הם מאמינים ומחכים להתגלותו של האימאם הנעלם. בשנת 1840 מופיע באיראן אדם הטוען שהוא ה"באב" וכי בשנת 1850 תבוא הגאולה. הוא נחשב למבשר הגאולה. הוא נכלא בכלא עכו וייסד דת חדשה. שם כתב את כתביו "הספר הקדוש" , שאלוהים התגלה למשה, לישוע, למוחמד, ולבודהה.

  • יצר את הדת הבאהית בה כולם שווים,(צריך לבטל את הדתות והלאומים). שפה אחידה . שויון בין גברים לנשים. האמת המדעית קודמת לאמת הדתית. .

  • כיוון שלא קרה כלום , הוא טען שהוא המשיח = "המהדי" ומוצא להורג בעוון כפירה. אמר לבנו שהכרמל הוא הר האלוהים ולכן הם רכשו את האדמות  מהטמפלרים . בשנת 1909  הביאו את עצמותיו ועל קברו בנו את כיפת הזהב בשנות ה-40 של המאה ה-20. בגינון הושקע כרבע מליון דולר.

  • איתו נרצחים רבים מידידיו , מלבד אחד שאמר שזכה להתגלות ואמר שכל דבריו של הבאב הם אמת ולכן הוא הנביא הבאב אולה. הוא נקבר בעכו. בתפילה הם פונים לכיוון עכו.

  • המספרים 9, 19 בעלי חשיבות וקדושה. היו לו 19 תלמידים, 9 טרסות בכל פעם והקבר, 

  • כיום הדת הבאהית מונה כ-6 מיליון מאמינים בעולם. אין קהל קבוע בארץ ויש 800 מתנדבים העושים כאן שנת שירות ומתחלפים. התרומות מתקבלות רק מהמאמינים בדת. ראש השנה נחגג ביום השוויון. מדי מספר שנים נבחרים 9 נציגים  על ידי הצבעה .

    1. בכנסייה ישנם 4 עמודים לזכר ארבעת האנווגליסטים. יש גם שתי טבלאות על הפילוסופיה של הכרמיליטים ועל שתי נזירות כרמליטיות בעלות חשיבות רבה אדית שטיין והערבייה מאיע'בלין. אדית שטיין הייתה יהודייה , התנצרה והצטרפה למנזר הכרמליטי בגרמניה, היא תרמה לקהילה והעלתה למודעות את מעמד האישה וזכויותיה. בשנת 1938 מבקשת להיפגש עם האפיפיור על מנת שיגנה את הנאציזם אך ללא הועיל.   מעולם לא הכחישה את יהדותה ובשנת 1942 היא נלקחת למחנה ההשמדה אושוויץ. לאחר מותה היא הופכת לדמות נערצת ואף העיתון הגרמני כתב : שמעולם לא הייתה לעם הגרמני אישה דגולה כמוה. לזכרה הוקמו אנדרטאות, רחובות ,פסלים ועמותות ובשנת 1984 קיבלה את התואר "מבורכת." 9 לאוגוסט נקבע יום חג לכבודה.

    2. בשנת 1799 הושארו במנזר זה חייליו של נפוליאון שהיו חולים בדבר, הם נרצחו על ידי אל ג'אזר ולכן במקום יש קבר אחים הבנוי בצורת פירמידה. מופיע הפסוק הלקוח מקינת דוד בספר שמואל ב פרק א' "איך נפלו גיבורים". כיון  שספר שמואל א נחשב אצלם כספר מלכים א' ולכן שמואל ב' הופך למלכים ב' ככתוב בפירמידה  REG 1-25    2 .

    3. במלחמת העצמאות של צ'ילה התיכו את התותחים וייצרו פסל של מריה אותו נתנו מתנה להר הכרמל. מריה מכונה גם : "גבירתינו שעל הר הכרמל' ונספר את סיפורם של הכרמליתים האוהבים וסוגדים לכרמל הירוק.

    4. בסמוך נמצא בסיס של חיל הים. יש עליו צלב כי המבנה מושכר מהכרמליטים הנזירים.

    5. בסמוך נמצאת טחנת רוח זכר לרצון של המתיישבים לגדל באיזור חיטה. כיום משמשת כחדר תפילה קטן -קפלה.7

      שער הכניסה לקבר ניתן לראות סמלים איסלמיים בהם 3 קווים המייצגים: אנושות, נביאים ואלוהות, והקו המחבר ביניהם הוא הבאב אללה. סמל נוסף הוא המחומש המייצג את 5 מצוות האיסלאם והסמל של מצולע בעל 9 צלעות. המבנה משלב מזרח עם המערב , העמודים הרומיים והגבוהים מייצגים את המערב ואילו המזרח מיוצג בקשתות. גם בגן ישנו שילוב בין מזרח ומערב. נסיעה לכרמל הצרפתי- למנזר הכרמליטים. בסמוך ישנו מוזיאון ימי ארכאולוג היחידי בארץ, שם נמצא  'איל הניגוח הרומי היחידי בעולם. בסמוך גם מוזיאון העפלה וחיל הים. הטמפלרים סללו כביש שנקרא- 'דרך ההר' , שמו שונה ל'ראש ההר'. גם  'שד' האו"ם' שינה את שמו  ל'שדרות הציונות' כי באום נערכה הצבעה שדגלה שהציונות היא גזענות. כדאי לנסוע לרחוב הרצלייה ובכיכר להסתובב כדי לראות את גני הבאהים מלמטה, רחוב הגפנים נקרא כך- כי בעבר היו פה מטעי גפנים  של הטמפלרים.הכרמליטים סללו את השביל הראשון בכרמל, לאורכו  ניתן לראות  בורות מים ומדרגות. השביל מוביל למערת אליהו הנביא ולאחרונה 2024 עבר שדרוג ותוספות לאורך הירידה מסטלה מאריס.

  • מערת אליהו הנביא בחיפה-

    1. על פי המסורות עוד מהמאה ה -10 לספירה שאליהו היה במערה זו. המקום מקודש לנוצרים למוסלמים לדרוזים (הנביא שנותן את הצבע הירוק לדגל הדרוזי) וליהודים. המקום אומץ על ידי היהודים בעקבות המסורת הנוצרית.

    2. על קירות המערה ניתן לראות חריטה של שמות יהודיים ביוונית ואף את המנורה.

    3. בקצה המערה ישנה פרוכת המסתירה את "המיחרב" שפונה לכיוון מכה.

    4. ממול- המוזיאון הימי הלאומי, אנדרטה למשחתת אח"י אילת. וגשר הפיקוד של אח"י דקר.

      1. נוצרים מגרמניה שהאמינו שיש להכשיר את הקרקע לבואו של ישוע ולכן אין הם צריכים כנסיות , כי המקדש האמיתי נמצא בליבו של כל מאמין. מקדש באנגלית קרוי טמפלום, ומכאן נגזר שמם.

      2. בחיפה הוקמה המושבה הטמפלרית הראשונה משנת 1865 והגדולה ביותר מבחינת מספר האוכלוסייה. השנייה היא ביפו, השלישית בשרונה והרביעית בירושלים. הן קרויות- מושבות האם. בהמשך מחוסר מקום הוקמו עוד 3  מושבות בת . שתיים על הכביש חיפה-נצרת : בית לחם הגלילית (מתפללים בבית העם), ואת אלוני אבא (מתפללים בכנסיה). השלישית- בני עטרות – ווילהלמה על שם אשת הקיסר ווילהלם השני שאישתו עזרה להם.

      3. סללו כביש רחב מאוד כמו בגרמניה (רוחבו 35 מטרים) , המגיע לים. משני צידיו בנו בתים. בתחילה עסקו בחקלאות כמו גפנים וחיטה אך משנכשלו עברו למלאכות אחרות. עקב משבר שנוצר בקהילה חלק מהם חוזר להתפלל בכנסייה.

      4. הקימו מפעל למנועים, מפעל לבטון, הביאו איתם קידמה וטכנולוגיה שאותה למדו מהם בני העליות הראשונות.

      5. בימי מלחמת העולם הראשונה, חלק מהטמפלרים סייעו לטורקים ולכן בימי המנדט הם מסולקים מהארץ לאוסטרליה(חלר קטן נשאר בארץ).

      6. בשנת 1933 עולים הנאצים לשלטון, הטמפלרים בחיפה השתייכו לסניף של הנאצים – גם אדולף אייכמן הגיע לבקר אותם. הבריטים רואים בהם גיס חמישי ובשנת 1941 הם מגורשים לאוסטרליה ולגרמניה. הטמפלרים שנשארו בארץ הוחזקו כבני ערובה והיתה עיסקה לשחרר אותם בתמורה לשיחרור יהודים מאירופה שהיו בידיהם סרטיפיקטים. חלק מיהודי הולנד ניצלו בזכות עסקה זו. בשנת 1942 היהודים הגיעו מאירופה ברכבת דרך ראש הנקרה וזו הייתה הפעם הראשונה שהישוב היהודי בארץ נחשף לזוועות הנוראיות.

      7. עם קום המדינה, הטמפלרים עזבו . הבתים נשארו ריקים . תשלומי הפיצויים קוזזו עם הרכוש הטמפלרי. האיזור נעזב והיתה כוונה להרוס ולפנות את הבתים, אך בעקבות התיכנון של הבאהים להקים ולבנות 'גנים תלויים' , הוחלט לשמר ולהפוך את האיזור לאתר תיירותי ביחד עם הגנים הבהאיים.תכנון המושבה הגרמנית נעשה על ידי עיריית חיפה כהשלמה לגנים.

      8. לפנות ערב הגנים מוארים למשך שעתיים, כזכר לנר שדלק במשך שעתיים ושימש את הבהאב לקריאה ולכתיבה בהיותו בכלא.נסיעה בדרך אלנבי- בית כנסת סלוניקאי – הנמל נבנה בשנת 1933 על ידי הבריטים, לבנייתו הובאו פועלים מקהילת סלוניקי ובכך הם ניצלו מציפורניהם של הנאצים במלחמת העולם השנייה. תיבת החזן בבית הכנסת בנויה בצורת ספינה כדי להנציח את הנספים.

        "נסיעה לוואדי ניסנאס בחיפה"-

        כנראה והשם ניתן על שום ריבוי הנמיות באיזור- נמייה בערבית קרויה- ניסנאס.

        בבית הגפן התקיימו מפגשים בין יהודים וערבים ומכאן יזמו את "פסטיבל החג של החגים".  חנוכה- כריסמס-וחג מוסלמי כיום רובם נוצרים ומעט מוסלמים. מיהם הטמפלרים?

      9. בדרך כל האיזור הנמצא בסמוך לנמל היה פעם ים. הבריטים ייבשו את האיזור כולו כדי לבנות את הנמל. בממגורות החיטה יש מוזיאון קטן לחיטה, יש מפעל שמן וגם מוזיאון.

        "חיפה העתיקה של דהאר אל עומר" הייתה קטנה ומוקפת בחומה. ברובע הנוצרי של העיר ניתן לראות מבנה של הכנסייה  היוונית האורתודוכסית שנשארה עד היום בבעלות הכנסייה. כיום מתחזק את הכנסייה. זהו מפעל חיים של  ערבי נוצרי בשם "כאמיל שחאדה" שמקדיש את חייו לשיקום אסירים משוחררים מכל הדתות. הם עובדים ולנים באיזור הכנסייה. כאמיל נפטר די צעיר, אך אישתו וילדיו ממשיכים את צוואתו . הם עובדים יחד עם עמותות 'לתת', 'עלם'. חלק מהאסירים חוזר לכאן בהתנדבות. ברחוב פל"ים בין שני הרמזורים היו שערי העיר השער הצפוני נקרא שער עכו והדרומי נקרא- שער יפו. ישנה  'כיכר העגלות' משם יצאו העגלות לדרכן. עירית פריז משקמת את המקום הנקרא כיום  'כיכר פריז'.  במקום ניתן לראות את משרדי הממשלה, בתי המשפט, "בניין הטיל", משרד הבריאות והפנים. ישנם שערים , בסף השערים ישנן תמונות  מהמאה  ה-19  המספרות ומתארות את חיפה.

        בשנת 1906 נבנה מגדל השעון  על ידי עבדול חמיד השני שהקים הרבה שעונים באימפריה שלו. המגדל מתואר כמגדל הגבוה ביותר שהיה אי פעם.

      10. "מורה דרך ומדריך טיולים בחיפה לימי גיבוש לקבוצות ואירגונים בין שכונת הדר וואדי סאליב עד בת גלים ותל שקמונה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן