"יום טיול סיור ויום גיבוש כיף בחיפה".

"יום טיול וסיור בחיפה תחתית ועילית".

"יום טיול קולינרי בוואדי ניסנאס ובמושבה הגרמנית".

"יום גיבוש וכיף בחיפה תחתית ובכרמל".

סיור בחיפה בשל חופה היפה, חיפה של כרמלים ירוקים, חיפה של קדושה ודתות שונות המכבדים זה את זו, חיפה העיר השלישית בגודלה במדינת ישראל, חיפה של צלבנים, חיפה העותומאנית והבריטית עם אפי נחמיאס 0522686908

"סיורים  מודרכים מוצעים בחיפה" :

סיור עומק במושבה הגרמנית בעקבות טמפלרים מייסדים חלוצים ואוהבי ארץ הקודש, משפחת שומאכר ולורנס אוליפנט מהדמויות החשובות  של העלייה הראשונה, נפתלי הרץ אימבר, משפחת פרוס ובית הקפה הראשון, הכרכרות ומפעל "שמן" הראשון, תחילת המלונאות בחיפה , תחילת ענף המסעדנות ובתי המלון בחיפה, אם כל ההתחלות ממש פה וחיפה ופתרונות בכל תחום לטמפלרים.

"סיור זה במושבה הגרמנית" ישולב עם רחוב הפרסים ורחוב סנט לוקס  ובו בתי הדר מפוארים וסיור בוואדי ניסנאס שפירושו "ואדי הנמיה" על שלוש דתות ועולים חדשים, "חצוצרה בוואדי" של סמי מיכאל, הוואי מקומי, קולינריה בשיאה ואווירה חמימה ואנרגטית.

סיורים בכרמל הגבוה: סיור בכרמל הצרפתי בסטלה מאריס ואפשרות לסיור טבע בחורש טבעי מלווה בסדרת תצפיות לגליל המערבי הכרמל עד בואכה מערת אליהו הנביא, סיור בטיילת לואי בתצפיותיה. .

סיורים מודרכים בגנים הבהאים בשלושה חלקים:טיול ברחוב יפה נוף העליון וטרסה 18-19, סיור מודרך במקדש הבאב והגנים המרהיבים והחלק התחתון בגנים הסמוכים למושבה הגרמנית או תיאום עם הנהלת הבהאים והליכה עם מדריך מקומי מטעם הבהאים מרחוב יפה נוף עד המקדש-מקסים ומיוחד אך לא מתאים לבעלי קושי בירידת מאות מדרגות.(סיורים בחיפה לקבוצות), ביקור ותיאום אצל השייח בכבאביר במסגד "האחמדיה"-אסלם מתון ורך המספר על האסלם האמיתי וכל זאת מתבצע במסגד המרהיב ובסיום תצפית מהטרסה על חיפה הדרומית, מישור חוף הכרמל והים הכחול.

סיור בהדר הכולל סיור גרפיטי, בתים מספרים ואחד המפורסמים דגר פה- אבא חושי, אדריכלות חיפאית.

לבעלי קושי הליכה בכל מידה- סיור פנורמי בחיפה מלווה בתצפיות מדהימות מספרות את סיפורה של חיפה הכרמל הירוק וסביבתה, סיור בעקבות אמנים ופסלים בחיפה, סיור מוזיאונים מותאם לאופי הקבוצה בסיור בחיפה וסיור במסגד אל ג'רינה המסגד הגדול.

קצת בהרחבה על סיורי חיפה והכרמל לטיול גיבוש וסיורים לגופים ומוסדות וימי הולדת :

"סיור בקסטרא של חיפה".

על שם עיירה ביזנטית שהייתה במקום . במהלך החפירות למנהרת הכרמל נמצאו ממצאים של ישוב ביזנטי היושב על שרידי ישוב כלכוליתי. קסטרה היתה עוינת את העיר היהודית בחיפ . בקניון קסטרא חיפה נבנה מרכז מסחרי ותיירותי קטן ובו קיר אריחים מצוירים  הגדול בעולם בנושאים תנכיים, אך המקום כשל מבחינה תיירותית. במרכז קסטרא אובליסק עם סיפור חד גדיא ובתוך המרכז כיפה מצוירת בכחול מיוחד ויצירתו של האמן בראוור עם משלי שלמה מהמקורות.

סיור בכבאביר ואחמדיים בחיפה:

הכפר או השכונה "כבאביר" הינו כפר מוסלמי שהיה על הכרמל , עם התרחבות העיר היא בלעה אותו  והיום הוא שכונה בעיר . במרכזו מסגד בעל שני מינרטים גדולים הנראה למרחוק , אף מכביש החוף .

בשנות ה 60 של המאה ה 19 הגיע לכאן מנעאלין ראש חמולה בשם עודה וליד מעיין בנחל למטה הוא הונה את ביתו . ומתפתח כפר של עושי סיד במקום ולכן הכפר נקרא כבאביר על שם הסיד . ( גם היימן עודה הוא מהחמולה ) . במאה ה 19 ישנם שינויים בעולם וגם בדתות ובהודו קמם אדם בשם אחמד שטוען שהג'יהד הוא לא מלחמה בין אנשים אלא המלחמה שאדם עושה בתוך עצמו כדי לשמור על יצר הטוב . הוא נותן פרשנות לאסלאם שלפיה יש להפיץ את הדת בדרכי נועם , ולא בחרב . לאחר מותו קמה תנועה שמאמינה שהוא נביא . כמובן שדבר זה הוא כפירה באסלאם שטוען שרק הנביא מוחמד הוא הנביא האמיתי האחרון . במסגרת נסיונם להפיץ את תורתם הם מגיעים לארץ ומגורשים בבושת פנים מכל הישובים למעט מכבאביר שהופכת למרכז לאחמאדיים בארץ .הקהילה כאן מנסה לשמר את אורחת חייה אך העיר קורצת לצעירים הנטמעים לאט לאט בהווי העיר הגדולה. ניתן לתאם ביקור עם הסברים עם מזכירות הכפר . יש במקום תרגומים של הקוראן לשפות רבות כולל עברית ואפילו יידיש .

 

 

 

 

 

"סיור בטיילת לואי חיפה לקבוצות":

הטיילת ברחוב יפה נוף הוקמה על ידי משפחת גולדשמידט לזכר בנם לואי ומתוחזקת על ידם . הנוף של העיר והמפרץ קוסם לתיירים רבים הפוקדים את המקום ואת הגנים הבהאים הסמוכים . בעבר היתה בחיפה עיר יהודית קטנה החוסה בצילה של עכו הגדולה . מסוף בית שני ועד לכיבוש הצלבנים התקיים במקום ישוב יהודי למרגלות ההר . דבר זה לא אופייני ליהודים שבדרך כלל שכנו בהרים . כאן גרו לחוף הים והפיקו את צבע הארגמן היקר . דאהר אל עומר מעביר את העיר צפונה יותר ומקיף אותה בחומה . במאה ה 19 עם המהפכה התעשייתית מגיעות לארץ ספינות קיטור גדולות ונמל עכו הקטן לא מתאים לעגינתן , ולכן הן עוגנות מול חיפה והעיר מתפתחת וגדלה. אך הבניה היא עדיין למטה למרגלות ההר .הטמפלרים מגיעים לארץ ומקימים מושבה עם רחוב ראשי מהים עד למרגלות ההר נוטעים כרמים ומגדלים חיטה . הם לא כל כך מצליחים בזה אך המושבה הטמפלרית בחיפה משגשגת . בתחילת המאה ה 20 חיפה מופיעה בספרו של הרצל כעיר העתידית הגדולה של הארץ . היהודים שמגיעים למקום בונים במעלה ההר בהדר הכרמל והמוסלמים מתגוררים למטה ליד הים . התורכים סוללים מסילת ברזל מחיפה מזרחה לדמשק  , ולא מעכו . הבריטים משנים את אופיה של העיר מקצה לקצה והופכים אותה לעיר מרכזית . חופרים נמל עמוק לספינות ומיבשים חלק מהים עקב כך . הם בונים בתי זיקוק לנפט שהם מביאים מעירק בצינור הנפט והעיר הופכת לעיר החשובה באיזור.  בשנת 1948 ההגנה כובשת את העיר ורוב האוכלוסיה הערבית בורחת מהמקום . היום בחיפה כ 10% ערבים רובם נוצרים ורובם גרים בעיר התחתית , למרות שישנה תנועה במעלה ההר של משפחות צעירות .

"סיורים מודרכים בגנים הבהאיים בחיפה":

הגנים בני ה 19 טרסות מתחילים ברחוב יפה נוף ומסתיימים במושבה הגרמנית . המרכז העולמי של הבהאים נמצא כאן ובמקום קיברו של בנו של מייסד הכת . גם דת זו נוצרה במאה ה 19 באירן  השיעים מאמינים שישנו אדם המקשר בין האימם הנעלם ובין יתר האנשים  ומכנים אותו הבאב . בשנת 1840 מופיע באירן אדם הטוען שהוא הבאב וסביבו נוצרת חבורת מאמינים . הוא אומר שבשנת 1850 יופיע האימם הנעלם וכאשר הוא לא מופיע הוא טוען שהוא המשיח , המהאדי . השיעים מוציאים אותו להורג כמובן ככופר. גדול תלמידיו הוא מיראז באב שמודיע שהוא המשיח וקורא לעצמו בהה אולה זוהר האל . הוא בורח לאימפריה העותמאנית ואלו מגלים אותו לארץ וכולאים אותו בכלא עכו .שם הוא מייסד דת חדשה עם רעיונות אוניברסאליים אל אחד שמתגלה כל פעם לאדם אחד ודרכו מעביר מסרים לאנושות . הוא מורה לבנו לבנות מרכז למורדות הכרמל . אך הוא נקבר בביתו שבעכו . בנו קונה את האדמות מראש הכרמל על לתחתיתו ובונה שם את המרכז העולמי של הדת . בשנות ה 90 הבהאים בונים את המדרגות המפורסמות 19 במספר שווא מספר מיסטי בדת הבהאים וכן את קברו של בנו של הבא אולאלה . הבהאים שמרביתם חיים היום בהודו משלמים מס חבר ובאים לעבוד במקום בתורנות ומתחזקים את הגנים . 

"סיור בסטלה מאריס והכרמל הצרפתי של חיפה":

כנסיה כרמליתית המוקדשת לאליהו הנביא ולמריה . מקור השם הוא כוכב הים או לטענת אחרים סטילה היא טיפה והשם הוא טיפת מרים לזכר מרים שעצרה במקום עם ישוע . הכנסיה היא לעזרת יורדי הים ובתחתית ההר נבנתה קפלת תפילה עגולה במקום תחנת רוח שהיתה במקום אך לא תפקדה בגלל חוסר ברוחות במקום . לפני הכנסיה ישנו קבר לחיילים מצבא נפוליאון שנטען שנרצחו על ידי התורכים אבל כנראה שהקבר הוא של 15 חיילים שחלו בדבר והושארו לטיפול בבית החולים של הכרמליתיות. ליד משטרה בריטית שהרדאר בה פוצץ על ידי ההגנה לפני קום המדינה כמו כן יש במקום פסל שנתרם על ידי צילה מקני תותחים. במקום נמצא ארמון הקיץ של עבדלאלה פשה . הבניין העתיק ביותר בחיפה ששרד ולו מרפסת תצפית . כיום יש שם רכבל המוליך לתחתית הכרמל , שביל הליכה מסטלה מאריס למערת אליהו . חלקו עובר על דרך רומית עתיקה החצובה בסלע ולצידו בורות איסוף מים עם תעלות המוליכות את המים ומנקזות את הסביבה אליו ושירתו את הנזירים מכיוון שאין מים על הכרמל למעלה ..

מערת אליהו התקדשה כמקום בו שהה אליהו לפני מלחמתו בנביאי הבעל. אין שום איזכור תנ"כי לכך , אך למה להרוס סיפור טוב ? המקום קדוש גם ליהודים גם לנוצרים גם למוסלמים ואף לדרוזים . במקום בית תפילה קטן . על הקירות חרוטות כתובות ביוונית דבר המעיד על כך שהביזנטיים הכירו במקום הזה כמקום קדוש, יש לציין כי מערת אליהו הנביא עברה שיפוץ ושימור(שנת 2022-23)

"סיורים וטיולים במושבה הגרמנית בחיפה":

הטמפלרים הגרמנים מגיעים לארץ ישראל במאה ה 19 ומביאים איתם טכנולוגיות שלא היו ידועות עד אז בארץ . הם אנשים חרוצים חקלאים . הם מביאים איתם כלים חקלאיים עגלות ואת צורת המושבה הבנויה סביב רחוב מרכזי הרבה לפני המושבות היהודיות שהוקמו בארץ . הם מנסים לטעת כרמים ולגדת חיטה אך נכשלים. אך הם אנשים חרוצים בעלי תושיה ופונים לתחומים אחרים כמו בניה באבן , שינוע סחורות בעגלות שהיו רק להם והם מצליחים ומתפתחים. גידול האוכלוסיה גורם לעזיבת חלק מהם לבית לחם הגלילית ולווילהלמה . עקב הזדהותם עם הנאצים הבריטים כולאים אותם במושבותיהם ובסופו של דבר מגרשים אותם מהארץ  לאוסטרליה . בכספי הפיצויים הגרמנים המדינה קונה את רכושם בארץ . בשנים האחרונות לאחר שנים של עזובה והזנחה  המושבה משוקמת וכיום המקום שוקק חיים והרבה מסעדות ובארים נפתחו במקום. בשעות הערב לאורם של הגנים הבהאים המוארים המקום שוקק חיים .

"סיור מודרך בעיר התחתית בחיפה":

ליד "קרית הממשלה" הייתה בעבר העיר העתיקה המוקפת חומה של דאהר אל עומאר. לא נותר ממנה דבר . על המדרכה בכניסה למשרדי הממשלה ציירו ציורים המתארים את חיפה בעבר .ובמקום גם כנסיה שהוקמה על ידי ערבי שלקח אסירים משוחררים ושיקם אותם ובנה במקום את הכנסייה וחדרים לאסירים המשוחררים . מפעל של אדם פרטי . ליד מסגד עם מגדל שעון עותמאני .

"בתים מספרים בחיפה היפה".

"בית אוליפנט" בשדרות בן גוריון 16 בחיפה ובעל הבית שלו סר לורנס אוליפנט, בריטי שהיה יותר ציוני כמעט מכל ציוני, איש שחיטט רגליים ברומניה וברחבי העולם למען הרעיון הציוני ושיבת ציון.

בכניסה לבית כתוב: haus Oliphant וכן "אשרי אלה המקיימים את המצוות וההולכים בדרך הישר"  והיה חבר מן המניין של אגודת הטמפלרים  מ 1870- בעל הבית המקורי הטמפלרי קרל אולדורף היה נגר מקצועי והקים לו נגריה בחצר הבית ולאחר ימים עבר ליפו והיה לראש הקהילה, לא הצליח בעסקיו וירד לארצות הברית ואת הבית מוכר לסר לורנס אוליפנט. לורנס אוליפנט קיבל את הכבוד המגיע לו כגדול הציוניים הגדולים שגרם להעלאת יהודים רבים.

אליס אוליפנט אשתו נפטרה ב 1886 ונקברה בבית העלמין הטמפלרי והספיק לשאת לאישה שניה את  רוזמונד אאון וחודשים לאחר מכן הלך לעולמו- אשתו השניה של סיר אוליפנט דרה בבית אוליפנט וגם הצייר טמפלטון ונספה בסערה בים ולא ידוע לנו גורלו- "בית חרושת עתיד"  התעשייה המודרנית המתפתחת בחיפה וישראל, אליס אוליפנט והבנייה בדלית אל כרמל(בית יד לבנים היום).

מוזיאון התעשייה לשמנים בארץ ישראל הסוקר את תעשיית השמן מימים ימימה ועד ימינו ובין מנהליו היה נחום וילבושיץ וילבוש מחלוצי התעשייה הישראלית בישראל, בינתיים עבר למקומות אחרים אך הנשמה חיה ובועטת, תרומתם הרבה של הטמפלרים לצעשיה הישראלית ולכלכלה של ארץ ישראל בזמנם.

סוף המאה ה 19 האימפריה העותומנית מתחילה להתרסק והתעשייה המקומית מתחילה לנסוק בחיפה .

"הטכניון הישן"- לבה של חיפה העברית, המבנה נוסד על יד "עזרה" ב 1911 ועד לחנוכת הבית ב 1925 היו קשיים רבים ובעיקר במלחמת העולם הראשונה, הטכניון הישן ממבני חיפה המיוחדים והמרתקים בכל פאן אם מדעי ואם אמנותי אדריכלי, "הטכניקום" הוא יצירתו של פאול נתן ראש החברה "חברת העזרה ליהודי גרמניה" וגרם "למהפכה תעשייתית".(תערוכות מתחלפות איכותיות לכל המשפחה בטכנו דע)

"בית רוטנברג בחיפה"-ביתו של הזקן מנהריים וסיפורו של פנחס רוטנברג אבי החשמל בישראל , סיפור יוצא דופן מרתק וחינוכי למרות האין סיכוי – פנחס רוטנברג עשה זאת- "בית שומאכר במושבה הגרמנית בחיפה" – נבנה על ידי יעקב שומאכר סתת אבן ואדריכל והיה לשותף בתכנון המושבה הגרמנית של חיפה ואב למאפייני המושבה: בית אבן, מרפסת בחזית. יעקב  שומאכר היה לסגן הקונסול של ארצות הברית ולאחר מותו עבר בירושה לבנו גוטליב שומאכר, בבית שומאכר התארחה משלחת ה-p.e.f  בראשותו של לוטננט קונדור וכאן נאספו לאחר מסעות מחקר ברחבי ארץ ישראל ועבר הירדן, ברמת הגולן חשף את אום אל קנאטיר יחד עם לורנס אוליפנט. גוטליב שומאכר ידוע היה כארכאולוג ואחד ממצאיו היה מציאת "חותם האריה" במגידו של המלך ירובעם.

גוטליב שומאכר תכנן את תוואי הרכבת החיג'אזית ומבנים רבים לתורכים במזרח התיכון.

מחנה המעפילים של עתלית- מוזיאון ומרכז חינוכי ראשון במעלה להיכרות עם אתגר ההעפלה.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

טיולי חיפאי בעקבות גוטפריד מבויון בחיפה- בלדווין הראשון וטנקרד "שליט הגליל" הצלבני.

 

  • כיבוש העיירה חיפה בתקופה הצלבנית שנה לאחר הגעת הצלבנים לארץ ישראל.

  • חיפה כעיר נמל צלבנית בין אלכסנדריה לנמלי סוריה ולבנון.

  • הממלוכים הורסים את חיפה ובונים אותה מחדש לאחר שהבינו שהצלבנים לא ירצו אותה שוב.

  • הכיבוש של דבר אל עומר באמצע המאה ה-18 והפיכתה לעיר נחשבת-חיפה החדשה.

  • דהר אל עומאר מעביר את חיפה מאיזור בת גלים ובית חולים רמב"ם צפונה לאיזור מסגד ג'רינה.

  • חיפה כעיר נמל חשובה ונותנת "מקלט" לחבורות השודדים המלטזים ויוצרים עיר פחות הגונה.

  • התורכים מעמיקים את הנמל הקטן(מעגנה קטנה) במיוחד לפני בוא ווילהלם השני קיסר גרמניה.

  • בריטניה הגדולה בונה נמל עמוק בניהולו של פרדריק פאלמר בשנת 1933 ומשנים את חיפה לעיר.

  • סיפור הסוורים הסלוניקאים העובדים בנמל חיפה עם אבא חושי-מקצוענים מסלוניקי לחיפה.

  • "יום גיבוש לקבוצות גופים מוסדות וימי הולדת בחיפה היפה".

  • 8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

חיפה מלשון חוף יפה או השורש לפי לחפות או להסתיר את חיפה(מהכרמל) ומיקומה הגיאו מורפולוגי מרתק מאחר וכל מישור החוף הדרומי מרכזי ובשרון ניתן לראות מישור חוף של 13 קילומטרים ויותר ואילו כשמגיעים לכרמל, הכרמל נושק לים ולא מותיר מקום רב דווקא שם מתפתחת חיפה הישנה בשמות כמו -"שקמונה" ,תל הואם, כפר סמיר וקסטרא. חיפה היא העיר השלישית בגודלה באוכלוסיה בישראל, חברה בפורום ה-15 המכובד, העיר חיפה מעורבת ערבים ויהודים, מוסלמים נוצרים ויהודים, בהאיים, דרוזים ואחמדיים וחיים באווירה משפחתית. ההתיישבות העתיקה הייתה "בתקופת הברונזה המאוחרת" "בתל אבו הואם" לא רחוק משפך הקישון לים התיכון ומצדה השני הדרומי יש את "תל שקמונה"  ובה מצאו ממצאים(פסיפסים)  מן המאה ה-14 לפני הספירה ועד המאה השביעית לספירה ומקומות נוספים בתחילתו של הכרמל.

בחורבת קסטרא בחלק הדרומי של חיפה ניתן היה למצוא עיר מהתקופה הביזנטית(וימי המשנה והתלמוד) ועד התקופה המוסלמית הקדומה ובמיוחד  העבאסית  ואת הממצאים מראה במוזיאון קסטרא בקניון קסטרא הקרוב לתל.

העיר חייפה בעלת היסטוריה מרתקת לאורך תקופה ארוכה ההיסטוריה, חיפה לא הייתה מיושבת כל הזמן, נמל  חיפה חדש יחסית משנת 1933 ועד אז הייתה מעגנה קטנה ולא תמיד נכון להגיד שהיה נמל ים בחיפה אלא "מעגנה" כזו או אחרת עד בואם של הבריטים.חיפה והכרמל-  ההר הירוק כל ימות השנה הוא חלק מחיפה היפה,הבניה בחיפה שונה מהעיר יפו ומגלמת בתוכה מזרח ומערב, בניה אירופאית לצד מזרחית, חיפה עיר של יהדית לצד ערבית אקלקטית  ובזמן המאורעות אם ב1920/21 או מאורעות תרפ"ט או המאורעות נלחמו אלו באלו למרות שהיו יחסי שכנות טובים ומן הסתם רבין מתושבי חיפה הערבית או היהודית לא נלחמו וישבו בביתם, רוב הזמן הייתה חיפה עיר עבודה משותפת של יהודים לערבים ולכן נראה ערבים ויהודים בכל מקומות העבודה בחיפה עיר הפועלים בבתי הזיקוק שהקימו הבריטים לזקק את הנפט שהגיע מעיראק לחיפה,"בנשר תעשיות מלט" מהמפעל שבנה את המדינה ותחילתו ברעיון של הרצל לבנות מפעל למלט ובפועל רעיון של המהנדס נחום וילבושביץ כבר ב1903 אך ההקמה ממש הייתה בנשר בשנת 1923 על ידי המתכנן והמהנדס ההונגרי ארפד-גוט, כיום אין יצור מלט בנשר אלא ברמלה  ובבית שמש.

חברת "אבן וסיד"  שהוקמה כבר בשנת 1935 על ידי משפחת קאראמן  בחיפה ובימינו אבן וסיד היא אימפריה גדולה בשם "רדימיקס"  ולה תרומה גדולה  בבניית ארץ ישראל בסלילת כבישים, המוביל הארצי, נמלים וממליץ תעופה מבני מגורים ותעשתיים ומייצרת אגרגטים, סיד וחול.

עבודה משותפת ערבית יהודית "בנמל חיפה"  ועוד בזמנו של הגנרל אלנבי כתב לממשלות שאם בריטניה רוצה להשתקע בחיפה וישראל חייבת נמל עמוק וכך מגיע לחיפה המהנדס פרדריק פאלמר מחברה העוסקת בבניית נמלים "רנדל,פלמר וטריטון", מסקירתו בכל מישור החוף כתב פאלמר שחיפה הכי מתאימה ובשל חוסר בתקציב התחילו לבנות רק בשנת 1927 וסיומו היה ב 31/10/1933 שילוב עבודה גם בעיריית חיפה בכל מחלקה ומשרד היו יהודים לערבים, עסקים רבים בתחומי כלכלה היו משותפים כמו ענף הבניה והדוגמא היפה של  משה גרסטל האדריכל  וקשריו הטובים עם חאג' מוחמד טאהר אל קרמאן החיפאי איש העסקים הערבי המצליח.

"אנשי חיפה עסקו בגידול החילזון" במישור חוף הים של חיפה והפיקו את  הארגמן שערכו היה רב ליצור ציציות וצביעת הפתילים, חיפה זכתה להיות "עיר סנהדרין"- עיירה שנפגשו בה חכמים, ישבו בה חכמים או חכמינו שבאו לתקופה קצרה להסמיך רבנים למען הדורות הבאים,התקינו תקנות טענו לשאלות ועזבו לצור צידון ועוד, הצלבנים הפראנקים משתלטים על חיפה בקיץ 1100 שנה אחרי שניסו לכבוש מצפון כשהגיעו במסע הצלב הראשון, טנקרד שליט הגליל, אביר מיומן ואז נפש כובש את חיפה יחד עם "הקומונה הוונציאנית" מהים) כמו בעכו בהמשך עיר נמל כובשים מהים ולא רק מהעבודה לכן הביאו את הקומונה הוונציאנית לעזרה, חיפה בתקופה הצלבנית הייתה גדולה יותר וחשובה, חיפה הייתה "סניורה" בפני עצמה "וטירת כייפא" הוא הנמל העתיק  דרכו ייצאו את סחורות החקלאות  האריות של הגליל התחתון  ועמק הירדן וגם קבלו מאירופה סחורות.

"תחילתה של חיפה המודרנית" המתפתחת אט אט בתקופת דהאר אל עומאר כובש  את חיפה בשנת 1761 (מידי טורבאי הבידואי) באותם שנים וגם לפני כיבוש חיפה הייתה טבריה בירת הגליל ובירת ממלכת דהר אל עומאר ומעלה מצטרפת גם חיפה, חיפה היתה ל"מלטה הקטנה" בשל השודדים שהיו בני בית בחיפה, המלטזים אכלו ושתו וקיבלו כל אספקה שרצו, "דהר אל עומאר מבקש את חיפה" מהעותמאנים כדי שיעשה סדר נגד שודדי הים המלטזים ובכל לעזור לצורכיהם העותמאנים(בפועל היו לדבר יחסי עבודה עם השודדים המלטזים) "וחיפה הפכה לעירו רשמית לעירו של דהאר אל עומאר".

נפוליאון  ניצב בשערי חיפה והחיפאים פותחים לרווחה את שערי חיפה ואת מחסני העיר  בדרך לעכו , צבא נפוליאון מתארגן ונח לפני הגעתו לעכו, נפוליאון עולה ומשתלט על מנזר סטלה מאריס ותפקידו החדש של המנזר הוא בית חולים וחלק מחייליו שלא שרד נקבר בשטח  הפתוח של המנזר והכנסיה בסטלה מאריס. חבל שלא ניתן לטייל בחיפה העתיקה של פעם בתקופה ההלניסטית רומית או צלבנית פראנקית כמו בעכו מאחר והרוב נהרס ואם לאו בנו על חורבות חיפה את חיפה העכשווית במיוחד מסוף המאה ה- 19..חיפה התחתית הערבית לא כל כך ישנה כפי שאומרים , חיפה הערבית של לפני הקמת המדינה וחיפה שלאחר הקמת מדינת ישראל וכיום רוב השטח "קרית הממשלה", החדש והישן מתחברים.

חיפה בתקופת "הכיבוש המצרי" של מוחמד עלי ובנו החורג איברהים פאשה בשנת 1831 היה שלטון סובלני ורבים  האזרחיים שירדו מהכרמל לחיפה  כמו כן קונסולים רבים ואנשי ממון עוברים לחיפה,הרוסים משקיעים בבניית מזח  חדש וגדול למען העלאת הצליינים הרוסים הרבים לירושלים, ההתיישבות הטמפלרית גרמנית נוצרית החלה משנת 1868 והיא גורם חשוב שממעלה את חיפה במספר רמות מעלה. הטמפלרים הם הקדמה של חיפה ויסדו את המפעל הראשון בישראל "מפעל שמן", הטמפלרים הגרמנים פתחו את הבניה והאדריכלות, מלונאות, תעשיית היין וכל מה שמעורר קדמה ועוד. הקיסר וילהלם השני ואשתו אוגוסטה ויקטוריה  הגיעו לביקור מלכותי חשוב מאין כמותו , המשלחת הגיעה עם האוניה "ההונצולרן" שעגנה בחיפה, הפמליה המלכותית נהנתה מסיורים על הכרמל  עד שהמשיכו לירושלים  "לב הביקור" בכנסיית הקבר וירושלים בכלל. הרצל חוזה המדינה נפגש עימו בפרובסט ברחוב הנביאים בירושלים וכידוע לנו התוצאות לא היו מהממות למרות הקשר הטוב בין עבדול חמיד השני לוילהלם השני הגרמני.

חיפה חשובה מאוד לעותמאנים התורכים במיוחד עם סלילת הרכבת מחיפה לדרעא ואנו מכנים אותה "רכבת העמק" או "הרכבת החיג'אזית", חיפה חיברה יבשות וימים דרך הנמל הבסיסי או מעגנה טובה עד שיגיעו הבריטים ויעמיקו את "נמל חיפה" על ידי פרדריק פאלמר וחיפה תהיה מרכז אסטרטגי ימי וצומת יבשתית תחבורתית חשובה. הרכבת למצרים בדרום, לעיראק במזרח ולתורכיה לאירופה בצפון וכן רישות כבישים יבשתי לכל חבלי הארץ.

בסוף מלחמת העולם הראשונה בשנת 1918  התרחש קרב הפרשים האחרון אי פעם בהיסטוריה העולמית ולחיפה הגיעו הפרשים ההודיים וסיירת פרשים בריטית ומעלה חיפה צומת חשוב המחברת את הצבא הבריטי הגדול ממצרים לחיפה ומחיפה  לתורכיה ועיראק ומעלה יעבדו ביתר שאת על הקמת "נמל חיפה".

הבריטים פעלו במהירות הבזק להקמת קו הנפט מכרכוכ בעיראק דרך גשר טריות יששכר עד לחיפה ותחילתו בנפט גולמי שזרם בעוצמה ומחיפה המשיך באוניות בריטיות לבתי זיקוק בסביבות הים התיכון ולאחר עוד עשור יכלו לזקק בחיפה והבריטים מקימים מייסדים את "בתי הזיקוק"של חיפה, באמצע שנות העשרים הקימו את מפעל "נשר" ליצור מלט(רוב ההון והפעילות יהודית להבדיל מבתי הזיקוק או נמל חיפה שנכון היה בריטי והעובדים היו משולבים בערבים ויהודים) בידואים, חורנים, מצרים שבאו לעבוד.

חיפה בתקופת המנדט הבריטי התפתחה דמוגרפית אדריכלות חיפאית מקורית ומפעלים גדולים שהוקמו מסביב לנמל חיפה, סיום המנדט הבריטי בתאריך -15.5.1948 ביום שבת, טקס הורדת הדגל המפורסם ועזיבת נמל חיפה הייתה חלקית ורק בתאריך 30/6/1948 הצבא הבריטי משלים את עזיבתו, אין ספק ששלושים שנות שלטון  המנדט הבריטי הטביע את חותמו על חיפה וארץ ישראל, עולם המשפט בחלקו בריטי משפיע על החוק הישראלי, התיבה האדומה של הדואר ועוד.

סיפורה המרתק של משפחת קראמאן בחיפה, הקמת חוות קראמאן בין אבטין וכפר חסידים סיפור התפתחותו  העסקית של מוחמד טאהר קרמאן, יסוד בית חרושת לסיגריות "קראמאן דיק וסלטי", שיתוף פעולה ובניה של האדריכל משה גרשטל מול משפחת קרמאן האב והבן חסן קראמאן.

"סיגנון הבהואוס של חיפה"– הסיגנון הבינלאומי לאחר עליית הנאצים לשלטון באירופה, היו גם אדריכלים שלמדו בבתי הספר של הבהואוס ויעדם היה חיפה , רובם באו מגרמניה ומרכז אירופה, הסיגנון הבינלאומי(הבוהואס) נראה היטב בהדר חיפה ושכונת "הרצליה", במעלה  ומורד הכרמל ובשכונת "בת גלים",  ריכארד קאופמן מתכנן את "הדר" ואילו זאב רכטר, דב כרמי ומשה גרסטל מבחני חיפה והיו אדריכלים נוספים כמו- מוניו גיטאי ואלכסנדר ברוואלד בונה הטכניון הישן בשכונת הדר החיפאית, יש לציין את האדריכל יוסף קלארווין שפיתח את "שכונת הדר" המזרחה והאדריכל אדולף רדינג. קליפורד הולידיי האדריכל הבריטי שתכנן בירושלים, בונה מרכז מסחרי בשכונת בת גלים לחוף ימה של חיפה ובמרכז העיר העתיקה ליד רחוב הבנקים.

סיור בחיפה העיר התחתית ובכרמל, בהדר ושכונת הרצליה, סיור בבת גלים ותל קסטרא, סיור בנחל שיח  ותל כבביר, סיורי טעימות הורידי ניסנאס והמושבה הגרמנית טמפלרית, סיור ברחוב סנט לוקס, רחוב הפרסים, רחוב מאיר ושדרות הציונות של חיפה, סיור גרפיטי וסמטאות בעיר התחתית עד שוק הפשפשים וואדי סאליב גבול רחוב מעלה השחרור.

סיורים מודרכים ימי גיבוש כיף וטיולים בכרמל הצרפתי בסטלה מאריס והליכה במורדות הכרמל למערת אליהו הנביא עם אפי נחמיאס מורה דרך ומדריך טיולים בחיפה, סיור במרכז הכרמל בטיילת לואי והתותח התורכי, תצפית טרסה 19 של הבהאים , סיור בטיילת לואי עם שפע תצפית לנמל חיפה ומפרץ חיפה, הגליל המערבי עד עכו נהריה וראש הנקרה, המשך סיור לבתי חולים ראשונים, בית פנחס רוטנברג , מוזיאונים, גלריות ו"כרמלהיים".

מייסדי "שכונת בת גלים"- אהרון רוזנפלד  ממייסדי וראשוני ענף הספנות בישראל, רחל ויצחק סמסונוב הווטרינרים של שכונת בת גלים וממולנו בנין בהואוס ייחודי הבנוי מאבני גיר,פנחס מרגולין -עורך דין שהיה שנים רבות בעיריית חיפה,  ויקטור כהן מראשוני בת גלים ובנה את ביתו בסגנון אקלקטי ברחוב רציף פנחס מרגולין, בכניסה לבנין במרגולין 51 תיראו את "המסמר של ראובן" שהיה מראשוני המודדים בראשות הנמלים והרכבות -ויקטור כהן בהנהלת חברת פיק"א.

המנזר הכרמליתי של שכונת "בת גלים" חיפה-

מנזר “זאווארא” של הנזירות הכרמליתיות  הוא אחד המבנים המרשימים שכונת "בת גלים " ושל חיפה בכלל, פירושו מקום עליה לרגל(זיארה), האדמות בשכונת בת גלים לימים נקנו בשנת 1882 עלי ידי מארי דו סקארה קר ומארי דה לה קרוא מבנות "מנזר באקולי" מליאון בצרפת.

במנזר  בבת גלים חצר פנימית כנהוג במבנים מהתקופה הביזנטית ואילך, בשנת 1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הנזירות גורשו וחזרו לאחר המלחמה בשנת 1919 ועם פיתוח אזורי מואץ של הנמל , בית חולים רמב"ם וסביבתו עברו בשנת 1936 לרחוב טשרניחובסקי 2 בחיפה.

טחנת הקמח הטמפלרית של בת גלים חיפה-

טחנת קמח שפעלה משנת 1874 וסיפקה את צרכי התושבים של חיפה והגיעו עד לזיכרון יעקב וסביבתה, טחנת הקמח של בת גלים הטחנה פעלה על ידי הרוח והתקינו בה גם מנוע קיטור, טחנת הקמח פעלה עד התקופה התורכית וכיום הטחנה מצויה בביתו של האמן פיני ויינברג ברחוב העליה 22 בשכונת בת גלים חיפה.

"רחובות ראשיים וחשובים בשכונת בת גלים".-

רחוב אבדימי ובנימין בבת גלים, רחוב דב הוז, רחוב החי"ל, רחוב הכ"ג, העליה השניה, רחוב הצנחנים והקלעים בת גלים, שדרות בת גלים ושקמונה, רציף פנחס מרגולין, רחוב אהרון רוזנפלד, כספי יעקב מונש ורחוב לוץ בשכונת בת גלים חיפה.

רצף טילות בחיפה "מטיילת דאדו" שהוקמה בשנות ה80 , "טיילת חוף הכרמל שהוקמה בשנים האחרונות, "טיילת שקמונה" הנמצאת על 80 דונם, "טיילת פארק הכט" הנמצאת בחלק הצפוני של תל שקמונה , טיילת יוברט המפרי ,טיילת בת גלים או טיילת הקשתות לשעבר לאורך רחוב מרגולן וסיום בטיילת הבה"ד בחלק הצפוני של "בת גלים".

הרכבל בבת גלים לכיוון סטלה מאריס והכרמל הצרפתי בחיפה- 5 דקות מהירות אך עם נוף מרהיב לכל עבר נעפיל אל "תצפית סן פרנסיסקו" בסטלה מאריס(כוכב הים), שבעה מקומות בצורה של ביצה, ממליץ לעלות מעלה עם "רכבל בת גלים" ולרדת למערת אליהו הנביא בחורש טבעי, אוויר טבעי של ים התיכון ותצפיות עד לעכו נהריה וראש הנקרה.

."טיולים וסיורים  מודרכים בוואדי סאליב בחיפה".

"סיור מודרך בוואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית בחיפה"

"טיול סיור יום גיבוש וכיף לימי הולדת אירועים ומקומות עבודה" בחיפה–גופים מטיילים ומוסדות בואדי ניסנאס וואדי סאליב אשר בחיפ

"שכונת ואדי סאליב"  בחיפה ושמה הערבי בשם "ואדי א-צליב", ננטשה בתש"ח במלחמת העצמאות ב-1948. "בתי שכונת ואדי סאליב אוכלסו על ידי עולים חדשים מצפון אפריקה" ומצב הבתים לא היה שפיר ואף רעוע ומצבה לא היה טוב. למעשה כפר ערבי שננטש ובסיסו לא איתן.

תחילתה של "שכונת ואדי סאליב" בסוף המאה ה-19 על גדות נחל אכזב מצפון לעיר חיפה של דהר אל עומאר, צליב הוא צלב וכידוע לנו מצאו צלב חקוק על סלע וכיום בנו על המערה בנין ולא ניתן לראותו, בסמוך בנו היהודים שכונה שקראו לה "ארד אל יהוד" והערבים קראו לה שכונת הפחונים ובראשית שנות העשרים של המאה העשרים בונה המהנדס היהודי הונגרי ארפד גוט את תחנת הקמח שפעילה עד ימינו-"החיטה מגיעה ממגורות דגון" -סיור מודרך בחיפה.

"במלחמת העצמאות ההגנה השתלטה על איזור ואדי סאליב" ועם הקמת המדינה הגיעו עולים חדשים מרומניה וצפון אפריקה, בשנת 1959 פורץ מתח עדתי וגורם למהומות של אנשי ויוצאי צפון אפריקה וידוע "כאירועי ואדי סאליב" בחיפה.

ב-9/7/1959 הגיעה המשטרה החיפנית לקפה קוזוליו בוואדי סאליב ופיזרה הפגנה מקומית ותושב שכונת ואדי סאליב יעקב אלקריף ובמהלך ההפגנה נורה ברגלו ונפצע בואדי סאליב, בהמשך יצאה שמועה שנפטר ויוצאים להפגין שוב מול המשטרה.

התושבים  בוואדי סאליב המקומיים יצאו להפגין בהדר הכרמל, שדדו ובזזו וכל האירגון היה של "ליכוד עולי צפון אפריקה". בתאריך-11/7/1959 האלימות התפשטה לטבריה, מגדל העמק, ירושלים כמובן ובאר שבע ומקומות בהם מצוקה של עולים חדשים.

ממשלת ישראל נמסר כי: מרדכי נמיר מאשים את מנחם בגין בליבוי היצרים וההפגנות וכך אמר: רק לפני מספר שבועות שמעתי שבגין אמר שלא פגש מצב מהפכני כמו ששורר עכשיו בארץ. אפשר לסמוך עליו,  אני חושב שזו עבודה של בגין, שהיא מביאה ומוכרחה להביא להתפרעות, לזריקת האבנים למשרדי הסוכנות היהודית, לשבירת מועדון ההסתדרות. יש כמה התפרצויות שאנו שותקים עליהן. כל זה מתרחש בעונה שלא היתה כמוה מבחינת העבודה והתעסוקה, שלא הייתה כמוה אפילו בשלוש השנים האחרונות שהייתה תעסוקה כמעט מלאה. הדבר היחיד שיש בפרשת ואדי סאליב הוא ששוטר בעל שם אשכנזי ירה שלא כהלכה", לוי אשכול אמר שאת רוב כספם מוציאים על הערק…(טיולים  בוואדי סאליב וואדי ניסנאס בעיר התחתית של חיפה)

סיורים וטיולים נוספים בחיפה-סיור טיול בטיילת לואי והתותח התורכי שהגן על נמל חיפה, גן האם  המרכזי בחיפה ואתריו, ביקור אצל השייח בכבביר ומסגד כבביר האקלקטי, כנסיית סטלה מריס בכנסיה וסיור הליכה דרך קבר השייח למערת אליהו הנביא הקדושה ליהודים והמוסלמים, סיור מודרך במושבה הגרמנית בחיפה, ביקור וסיור בקניון קסטרא וציורי הקיר מהתנ"ך של בראוור ומשלי שלמה, טיילת בת גלים ותל שקמונה, המקדש הבהאי של חיפה וטרסה 19.

"טיולים סיורים יום גיבוש וכיף לימי הולדת אירועים ומקומות עבודה,  גופים ומוסדות בואדי ניסנאס וואדי סאליב  בחיפה".

 

סיור יום הולדת במושבה הגרמנית המספר את סיפורם של הגרמנים הטמפלרים הנוצרים וסיפורם המרתק ובתי ההדר וארמונות, בתים מספרים בעקבות דמויות מרתקות, בתים ציבוריים כמו בית העם והתפקידים הוא מילה, בית הספר המרכזי של המושבה בשילוב רחוב הפרסים על בתי ההדר שלו וסיור טעימות קולינרי בוואדי ניסנאס המשלב סיור אמנותי גרפיטי ספרותי בעקבות "חצוצרה בוואדי" של סמי מיכאל וסיור היסטורי בוואדי ניסנאס.

סיוריום הולדת וטיולים מודרכים של אפי נחמיאס בהמון חן, פיקנטיות וצבע, התאמה לאופי הקבוצה ובעיקר לקבוצות מגוונות בכל הגילאים,גישה מתאימה לקטנים ככגדולים ולכל קבוצה המינון וההדרכה בתאם ובמינון הנכון.

יום טיול וסיור הולדת בוואדי ניסנאס עם טעימות של כנאפה, בקלאוות מסוגים שונים, מהמולים, עוגיות חול ועוד יום הולדת וסיור יום הולדת עם טעימות קולינריות בוואדי ניסנס – פלאפלים, קובה,חמוצים, חומוס, עלה גפן וממולאים.

סיורים ליום הולדת נוספים בקניון קסטרא וחוף בת גלים, סטלה מריס והכרמל הצרפתי, המקדש הבאי של חיפה וטיילת יפה נוף כולל הגנים העליון, סיור ברחוב יפה נוף וטיילת לואי על שלל התצפיות הפנורמיות, התותח התורכי הצופה לנמל. יום הולדת במוזיאונים של חיפה, גלריות, תצפיות וביקורים באתרים מותאמים ליום ההולדת הספציפית.

מדריך לטיולים בכרמל הירוק על שלל מסלוליו,סיור בעיר התחתית של חיפה כולל הבזאר התורכי, סיור 4 הדתות במערת אליהו הנביא ליהודים(קדוש גם למוסלמים), ביקור ומפגש אצל השייח בכבביר אצל האחמדיים המוסלמיים, בסטלה מריס בכנסיה ונצרות ולסיום תמיד ניתן בכפרים הדרוזים עם חפלה דרוזית כשרה הכוללת גם מוזיקה ונגנים,אירוח דרוזי ועוד.

ארוחת בוקר בקניון עזריאלי חיפה. יש שם מרכז מת"מ= מרכז מסחרי ומדע. בית הקונגרסים, קניון קסטרא , איצטדיון כדורגל, חיפה מחזיקה בשני שיאי גינס- 1. קו הרכבת התחתית הקצר ביותר בעולם.

  1. ציור הקיר הקרמי הגדול ביותר בעולם. נמצא בקניון קסטרא.

קניון קסטרא בחיפה-

  1. בעבר היתה באיזור זה העיר קסטרא שעל פי המקורות הייתה עויינת לעיר היהודית, המרכז הוקם על ידי משפחת דנקנר במטרה להיות מרכז קניות אומנותי -תירותי , אך המקום נכשל.

  2. האומן היהודי אריק ברוור (ביתו תמנע ברוור), מפתח סגנון ציור ריאליסטי-סוריאליסטי ומבצע עבודת אומנות על אריחי קרמיקה שמתחברים ביניהם. הנושאים לציוריו לקוחים מעולם המקרא.  כדאי להגיע לכאן עם ספר התנ"כ ולהקריא את הפסוקים המתאימים. כל ארבעה ציורים מתארים תמונות מחייה של דמות אחת. הדמויות לפי הסדר משמאל לימין- יעקב, יוסף,יהושוע בן נון, גדעון, שמשון ודוד. נוסף ישנו עמוד אריחים המספר את חד-גדיא.

  3. תקרת המבנה נרשימה מאוד בצבעי כחול ולבן. זהו בטון הנראה כזכוכית. על התקרה מצוירות תמונות מספר משלי אשר לשלמה.

בבנין נמצאת תערוכה משנות ה-50 הקרויה- אוצרות בחומה. ואף חלק מהמימצאים שנחשפו בתהליך הבנייה.דרך פרוייד בחיפה-עלייה לעיר, צריך להודות לבריטים שאסרו לבנות בוואדיות , וכך קיבלנו ריאות ירוקות. לאורך הדרך יש מצפורים והרבה מסלולי הליכה לאורך הנחלים, העיר חיפה התחילה מלמטה. על הכרמל לא הייתה התיישבות. כיום הרוב גר למעלה ויש רצון להחיות את העיר התחתית. רחוב אבא חושי הוא הרחוב הארוך ביותר בארץ כי הוא מגיע עד לעוספייה, חיפה מתאפיינת בהיותה מרכז העולם  ל: לבאהי, למסדר הכרמיליטי,  לאחמדים, ללדרוזים (בדלית אל כרמל ), למושבה הטמפלרית הראשונה בארץ- חיפה היא עיר דוגמה לדו-קיום כי רוב התושבים אינם דתיים.

"מסגד מחמוד של האחמדיים בחיפה"-

נמצא בשכונה הקרוייה כאבאביר. מקור השם אולי מצמח הצלף הנקרא בערבית או מייצור הסיד , סיד בערבית נקרא- כברה- במסגד ישנו מינבר, מיחראב  שהקיבלה  שלו פונה למכה ו2 מינרטים  כדי לפאר ולהדר את מסגד כבאביר. המבנה מזכיר לי את "המזרח".

  1. במאה ה – 19 יש תמורות ושינויים בעולם. גם בהודו יש שינוי איש משכיל, דתי מוסלמי בשם מירזן אחמד שרצונו לחזור לקוראן המקורי ללא פרשנויות.  הוא מפרש את המילה גיהאד= מאמץ והשתדלות. כלומר למלחמתו של האדם ביצר שלו. האמין בצורך ליצור דיאלוג ואהבה בין עמי הספר. עם מותו קמה "התנועה האחמדית" , תלמידיו מפיצים את תורתו בחיפה והמוסלמים הסופים שהיו כאן מקבלים את תורתו.

  2. המוסלמים רואים באחמדים כופרים ('מורתדים'), כי מוחמד היה אחרון הנביאים.

  3. המרכז שלהם בלונדון. לעיתים מתנכלים להם ובפקיסטן אף הציתו את המסגדים שלהם. כמו כן מונעים מהם לקיים את החאג' ולהיכנס למכה.

תרגמו את הקוראן לשפות רבות כולל אידיש. מתכננים להקים מרכז מבקרים,דושת האנשים אצלם קודמת לקדושת האבנים ,נסיעה לתצפית לכיוון הגנים הבאהים– ברחוב יפה נוף שבימי המנדט נקרא רחוב פנורמה. ישנה טיילת לואי ע"ש הבן לואי למשפחת גולדשמידט שנהרג בתאונת דרכים. הטיילת  הוקמה ומתוחזקת במימון המשפחה. (שמו בעברית אריאל – ולכן גם בירושלים ישנה טיילת על שמו במימון ובתחזוקת המשפחה).

"סיור וטיול מודרך בחיפה"-

א. מקור השם חיפה לא ידוע. יש המפרשים עם  המילה חוף או "חוף יפה". יש המפרשים  את מקור השם במילה הארמית כיפא שמשמעותה סלע. בתקופת בית שני ובתקופה הרומית הייתה חיפה ידועה כעיר מעורבת . במשנה ובתלמוד מוזכרים הרבנים "יוסף החיפני", עוזרו של רבי יהודה הנשיא, והאמורא רבי אבדימי דמן חיפה (שציון קברו נמצא בדרך יפו בסמוך למפגשה עם דרך העצמאות). כמו כן, חיפה נזכרת כיישוב שיהודיו לא הורשו לעלות לתורה, בשל אי הקפדתם על הגייה נכונה בעברית: ככתוב במדרש איכה רבה. "אין מורידין לפני התיבה לא אנשי בית שאן ולא אנשי בית חיפה ולא אנשי טבעונין מפני שקורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין"‏.

ב. הצלבנים השמידו את הקהילה היהודית הן בחיפה והן בירושלים. ואילו בגליל הישוב הצטמצם. בתקופה הצלבנית עכו היא עיר הבירה.(סיורים וטיולים בחיפה התורכית והבריטית ישראלית)

ג. בשנת 1761 השליט הגלילי דהאר אל עומר הקים את חיפה ובנה סביבה חומה. ד. במאה ה-19 לאחר המהפיכה התעשיתית, מגיעות ספינות קיטור גדולות שלא יכולות לעגון בעכו לכן מגיעות לחיפה, כתוצאה מכך  העיר גדלה , מתפתחת  (על חשבון עכו) ויוצאת מהחומות .  (הם לקחו את אבני החומות והשתמשו בהן לבניית הבתים. ) בשנת 1265 נכבשה העיר על ידי בייברס, חומותיה נהרסו והיא הפכה ליישוב דייגים קטן.

"בתקופה זו מגיעים לחיפה הטמפלרים והבאהים".

ה. הרצל קבע כי חיפה היא "עיר העתיד", חזון שביטויו העיקרי הושמע ברומן האוטופי "אלטנוילנד" שיצא בשנת 1902, ובו מתאר הרצל עיר נמל בינלאומית ופורחת, שבה "הכבישים חלקים היו כמדרכות והמכוניות חפזו-עברו על גלגלי הגומי שלהן כמעט ללא רעש… זאת היא רכבת האוויר החשמלית".

ו. בשנת 1905 העיר גדלה  מ 5 אלפים ל 20 אלף  איש. ז. הבריטים מובילים את צינור הנפט מעיראק לבתי הזיקוק ,לנמל חיפה ומשם לאימפריה הבריטית. כיום האוכלוסייה הערבית מהווה כ- 10% מאוכלוסיית חיפה. רובם ערבים נוצרים. העיר שוחררה  ע"י ההגנה ,במבצע שהתקיים בתאריך-  22/4/48 . תוך  30 שנה האוכלוסייה מכפילה את עצמה ויותר. היהודים גרים בכרמל ואילו האוכלוסייה הערבית מעבה את תחתית הכרמל.

ח. נמל חיפה מחד, העלה את חשיבותה של חיפה ומאידך הנמל חסם את הגישה לים ולכן התיירות לא התפתחה בה. נוצר מצב אבסורד- יש ים ולא ניתן ליהנות ממנו, ובנוסף, הבתים היקרים הם דווקא הרחוקים מהים.(השכונות היקרות הן במרומי הכרמל)

י. בשנת 1898 הגיעו לחיפה וילהלם השני ואשתו אוגוסטה ויקטוריה והשקיפו על המושבה הגרמנית השוכנת ממול. לציון ביקורם הקימו הטמפלרים במקום אובליסק. בשנת 1918 הסתערו הבריטים על חיפה וניהלו קרב קשה נגד הטורקים. נצחונם הושג רק  לאחר  שהתגברו על עמדת התותחים האחרונה של הצבא הטורקי שהתחפרה ליד האובליסק. הבריטים בזעמם פגעו באובליסק והוא שוקם שנים מאוחר יותר.

טיול בגן הבאהי בחיפה-

  • השיעים התפצלו בעקבות מותו של עלי. הם מאמינים ומחכים להתגלותו של האימאם הנעלם. בשנת 1840 מופיע באיראן אדם הטוען שהוא ה"באב" וכי בשנת 1850 תבוא הגאולה. הוא נחשב למבשר הגאולה. הוא נכלא בכלא עכו וייסד דת חדשה. שם כתב את כתביו "הספר הקדוש" , שאלוהים התגלה למשה, לישוע, למוחמד, ולבודהה.

  • יצר את הדת הבאהית בה כולם שווים,(צריך לבטל את הדתות והלאומים). שפה אחידה . שויון בין גברים לנשים. האמת המדעית קודמת לאמת הדתית. .

  • כיוון שלא קרה כלום , הוא טען שהוא המשיח = "המהדי" ומוצא להורג בעוון כפירה. אמר לבנו שהכרמל הוא הר האלוהים ולכן הם רכשו את האדמות  מהטמפלרים ותורכים. בשנת 1909  הביאו את עצמותיו ועל קברו בנו את כיפת הזהב בשנות ה-40 של המאה ה-20. בגינון הושקע כ רבע מליון דולר.

  • איתו נרצחים רבים מידידיו , מלבד אחד שאמר שזכה להתגלות ואמר שכל דבריו של הבאב הם אמת ולכן הוא הנביא הבאבהולה. הוא נקבר בעכו. בתפילה הם פונים לכיוון עכו.

  • המספרים 9, 19 בעלי חשיבות וקדושה. היו לו 19 תלמידים, 9 טרסות בכל פעם והקבר

  • כיום הדת הבאהית מונה כ- 6 מליון מאמינים בעולם. בארץ אין קהילה קבועה. יש בארץ כ- 800 מתנדבים העושים כאן שנת שירות ומתחלפים. התרומות מתקבלות רק מהמאמינים בדת. ראש השנה נחגג ביום השיוויון. מדי מספר שנים נבחרים 9 נציגים  ע"י הצבעה .

  • שער הכניסה לקבר ניתן לראות סמלים איסלמיים בהם 3 קווים המייצגים: אנושות, נביאים ואלוהות, והקו המחבר ביניהם הוא הבאבאללה. סמל נוסף הוא המחומש המייצג את 5 מצוות האיסלאם והסמל של מצולע בעל 9 צלעות. המבנה משלב מזרח עם המערב , העמודים הרומיים והגבוהים מייצגים את המערב ואילו המזרח מיוצג בקשתות. גם בגן ישנו שילוב בין מזרח ומערב.

  • נסיעה לכרמל הצרפתי- למנזר הכרמליטים.בסמוך ישנו מוזיאון ימי ארכאולוג היחידי בארץ, שם נמצא  'איל הניגוח הרומי היחידי בעולם. בסמוך גם מוזיאון העפלה וחיל הים.הטמפלרים סללו כביש שנקרא- 'דרך ההר' , שמו שונה ל'ראש ההר'. גם  'שד' האו"ם' שינה את שמו  ל'שדרות הציונות' כי באום נערכה הצבעה שדגלה שהציונות היא גזענות. כדאי לנסוע לרחוב הרצלייה ובכיכר להסתובב כדי לראות את גני הבאהים מלמטה, רחוב הגפנים נקרא כך- כי בעבר היו פה מטעי גפנים  של הטמפלרים.

    "סיור בסטלה מאריס חיפה"-

    מקור השם מר=טיפה=סטילה, ים=מאריס שהפך לסטלה מאריס- כוכב הים. מכאן מרים אם ישוע הופכת להיות גם הפטרונית של יורדי הים.

    1. במסע הצלב ה-3 נוסד מסדר הכרמליטים על הכרמל , (השם נגזר מהכרמל).המקום בו אליהו הנביא נלחם בנביאי השקר. חלק מהם נשאר בארץ והם מכונים "הכרמליטים היחפים" (בסנדלים). (הכנסייה מנציחה את אליהו ואת מרים). הסמל של הכרמליטים הוא יד האוחזת לפיד כידו של אליהו שנלחם בנביאי השקר ככתוב בספר מלכים א' פרק י" ט פסוק 9-10 " וַיָּבֹא-שָׁם אֶל-הַמְּעָרָה, וַיָּלֶן שָׁם; וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה, אֵלָיו, וַיֹּאמֶר לוֹ, מַה-לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ. וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, כִּי-עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–אֶת-מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ, וְאֶת-נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב; וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי, וַיְבַקְשׁוּ אֶת-נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ."

    2. בכנסייה ישנם 4 עמודים לזכר 4 האנווגליסטים. יש גם 2 טבלאות על הפילוסופיה של הכרמיליטים ועל 2 נזירות כרמליטיות בעלות חשיבות רבה אדית שטיין והערבייה מאיעבלין. אדית שטיין הייתה יהודייה , התנצרה והצטרפה למנזר הכרמליטי בגרמניה, היא תרמה לקהילה והעלתה למודעות את מעמד האישה וזכויותיה. בשנת 1938 מבקשת להיפגש עם האפיפיור על מנת שיגנה את הנאציזם אך ללא הועיל.   מעולם לא הכחישה את יהדותה ובשנת 1942 היא נלקחת למחנה ההשמדה אושוויץ. לאחר מותה היא הופכת לדמות נערצת ואף העיתון הגרמני כתב : שמעולם לא הייתה לעם הגרמני אישה דגולה כמוה. לזיכרה הוקמו אנדרטאות, רחובות ,פסלים ועמותות ובשנת 1984 קיבלה את התואר מבורכת. בתאריך 9 לאוגוסט נקבע  יום חג לכבודה.

    3. בשנת 1799 הושארו במנזר זה חייליו של נפוליאון שהיו חולים בדבר, הם נרצחו ע"י אל ג'אזר ולכן במקום יש קבר אחים הבנוי בצורת פירמידה. מופיע הפסוק הלקוח מקינת דוד בספר שמואל ב פרק א' "איך נפלו גיבורים". כיון  שספר שמואל א נחשב אצלם כספר מלכים א' ולכן שמואל ב' הופך למלכים ב' ככתוב בפירמידה  REG 1-25    2 .

    4. במלחמת העצמאות של צ'ילה התיכו את התותחים וייצרו פסל של מרייה אותו נתנו מתנה להר הכרמל. מריה מכונה גם : "גבירתינו שעל הר הכרמל'.

    5. בסמוך נמצא בסיס של חיל הים . יש עליו צלב כי המבנה מושכר מהכרמליטים.

    6. בסמוך נמצאת טחנת רוח זכר לרצון של המתיישבים לגדל באיזור חיטה. כיום משמשת כחדר תפילה קטן=קפלה.

    7. הכרמליטים סללו את השביל הראשון בכרמל, לאורכו  ניתן לראות  בורות מים ומדרגות. השביל מוביל למערת אליהו הנביא.

    "מערת אליהו הנביא בחיפה" –

    1. על פי המסורות עוד מהמאה ה -10 לספירה שאליהו היה במערה זו. המקום מקודש לנוצרים למוסלמים לדרוזים (הנביא שנותן את הצבע הירוק לדגל הדרוזי) וליהודים. המקום אומץ על ידי היהודים בעקבות המסורת הנוצרית.

    2. על קירות המערה ניתן לראות חריטה של שמות יהודיים ביוונית ואף את המנורה.

    3. בקצה המערה ישנה פרוכת המסתירה את המיחרב שפונה לכיוון מכה.

       ממול- המוזיאון הימי הלאומי, אנדרטה למשחתת אח"י אילת. וגשר הפיקוד של הצוללת אח"י דקר.

      1. נוצרים מגרמניה שהאמינו שיש להכשיר את הקרקע לבואו של ישוע ולכן אין הם צריכים כנסיות , כי המקדש האמיתי נמצא בליבו של כל מאמין. מקדש באנגלית קרוי טמפלום, ומכאן נגזר שמם.

      2. בחיפה הוקמה המושבה הטמפלרית הראשונה משנת 1865 והגדולה ביותר מבחינת מספר האוכלוסייה. השנייה היא ביפו, השלישית בשרונה והרביעית בירושלים. הן קרויות- מושבות האם. בהמשך מחוסר מקום הוקמו עוד 3  מושבות בת . שתיים על הכביש חיפה-נצרת : בית לחם הגלילית (מתפללים בבית העם), ואת אלוני אבא (מתפללים בכנסיה). השלישית- בני עטרות = ווילהלמה ע"ש אשת הקיסר ווילהלם השני שאישתו עזרה להם.

      3. סללו כביש רחב מאוד כמו בגרמניה (רוחבו 35 מטרים) , המגיע לים. משני צידיו בנו בתים. בתחילה עסקו בחקלאות כמו גפנים וחיטה אך משנכשלו עברו למלאכות אחרות. עקב משבר שנוצר בקהילה חלק מהם חוזר להתפלל בכנסייה.

      4. הקימו מפעל למנועים, מפעל לבטון, הביאו איתם קידמה וטכנולוגיה שאותה למדו מהם בני העליות הראשונות.

      5. בימי מלחמת העולם הראשונה, חלק מהטמפלרים סייעו לטורקים ולכן בימי המנדט הם מסולקים מהארץ.

      6. בשנת 1933 עולים הנאצים לשלטון, הטמפלרים בחיפה השתייכו לסניף של הנאצים – גם אדולף אייכמן הגיע לבקר אותם. הבריטים רואים בהם גיס 5 ובשנת 1941 הם מגורשים לאוסטרליה ולגרמניה. הטמפלרים שנשארו בארץ הוחזקו כבני ערובה והייתה עיסקה לשחרר אותם בתמורה לשיחרור יהודים מאירופה שהיו בידיהם סרטיפיקטים. חלק מיהודי הולנד ניצלו בזכות עסקה זו. בשנת 1942 היהודים הגיעו מאירופה ברכבת דרך ראש הניקרה וזו הייתה הפעם הראשונה שהיישוב היהודי בארץ נחשף לזוועות הנוראיות.

      7. עם קום המדינה, הטמפלרים עזבו . הבתים נשארו ריקים . תשלומי הפיצויים קוזזו עם הרכוש הטמפלרי. האיזור נעזב והיתה כוונה להרוס ולפנות את הבתים, אך בעקבות התיכנון של הבאהים להקים ולבנות 'גנים תלויים' , הוחלט לשמר ולהפוך את האיזור לאתר תיירותי ביחד עם הגנים הבאהים.

      8. לפנות ערב הגנים מוארים למשך שעתיים, כזכר לנר שדלק במשך שעתיים ושימש את הבהאב לקריאה ולכתיבה בהיותו בכלא.נסיעה בדרך אלנבי- בית כנסת סלוניקאי-הנמל נבנה בשנת 1933 ע"י הבריטים, לבנייתו הובאו פועלים מקהילת סלוניקי ובכך הם ניצלו מציפורניהם של הנאצים במלחמת העולם השנייה. תיבת החזן בבית הכנסת בנוייה בצורת ספינה כדי להנציח את הנספים.

        נסיעה לוואדי ניסנאס בחיפה-

      1. כנראה והשם ניתן על שום ריבוי הנמיות באיזור. נמייה בערבית קרוייה- ניסנאס.

      בבית הגפן התקיימו מפגשים בין יהודים וערבים ומכאן יזמו את "פסטיבל החג של החגים".  חנוכה – כריסמס-וחג מוסלמי רובם נוצרים ומעט מוסלמים.מיהם הטמפלרים?

    4. נסיעה לחיפה העתיקה-

       בסמוך לנמל  חיפה היה פעם ים. הבריטים ייבשו את האיזור כולו כדי לבנות את הנמל. בממגורות החיטה יש מוזיאון קטן לחיטה, יש מפעל שמן וגם מוזיאון הרכבת.

      חיפה העתיקה של דהאר אל עומר הייתה קטנה ומוקפת בחומה. ברובע הנוצרי של העיר ניתן לראות מבנה של הכנסייה  היוונית האורתודוכסית שנשארה עד היום בבעלות הכנסייה. כיום מתחזק את הכנסייה. זהו מפעל חיים של  ערבי נוצרי בשם כאמיל שחאדה שמקדיש את חייו לשיקום אסירים משוחררים מכל הדתות.  הם עובדים ולנים באיזור הכנסייה.   כאמיל נפטר די צעיר, אך אישתו וילדיו ממשיכים את צוואתו . הם עובדים יחד עם עמותות 'לתת', 'עלם'. חלק מהאסירים חוזר לכאן בהתנדבות.

      ברחוב פל"ים בין שני הרמזורים היו שערי העיר השער הצפוני נקרא שער עכו והדרומי נקרא- שער יפו. ישנה  'כיכר העגלות' משם יצאו העגלות לדרכן. עירית פריז משקמת את המקום הנקרא כיום  'כיכר פריז'.  במקום ניתן לראות את משרדי הממשלה, בתי המשפט, בניין הטיל, משרד הבריאות והפנים. ישנם שערים , בסף השערים ישנן תמונות  מהמאה  ה-19  המספרות ומתארות את חיפה.

      בשנת 1906 נבנה מגדל השעון  על ידי עבדול חמיד ה 2 שהקים הרבה שעונים באימפריה שלו. המגדל מתואר כמגדל הגבוה ביותר שהיה אי פעם.

  • סיורים טיולים הדרכות בחיפה מוואדי ניסנאס ורחוב הפרסים, סיור במושבה הגרמנית, סיור בסטלה מריס וטיילת לואי, סיור ותצפיות לאורך טיילת לואי, הגנים הבהאים העליונים, מוזיאונים בחיפה.

"טיולי חיפאי בעקבות גוטפריד מבויון בחיפה", "בלדווין הראשון וטנקרד "שליט הגליל" הצלבני".

  • כיבוש חיפה בתקופה הצלבנית שנה לאחר הגעת הצלבנים לארץ ישראל.

  • חיפה כעיר נמל צלבנית בין אלכסנדריה לנמלי סוריה ולבנון.

  • המאמלוכים הורסים את חיפה ובונים אותה מחדש לאחר שהבינו שהצלבנים לא יגיעו שוב.

  • הכיבוש של דבר אל עומר באמצע המאה ה-18 והפיכתה לעיר נחשבת.

  • דהר אל עומאר מעביר את חיפה מאיזור בית חולים רמב"ם צפונה לאיזור מסגד ג'רינה.

  • חיפה כעיר נמל חשובה ונותנת "מקלט" לחבורות השודדים המלטזים.

  • התורכים מעמיקים את הנמל(מעגנה קטנה) במיוחד לפני בוא ווילהלם השני קיסר גרמניה.

  • בריטניה הגדולה בונה נמל עמוק בניהולו של פרדריק פאלמר בשנת 1933

  • סיפור הסוורים הסלוניקאים העובדים בנמל חיפה ויחסי הגומלין עם אבא חושי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן